MEGFELELŐEN ALKALMAZVA A GENERATÍV MESTERSÉGES INTELLIGENCIA ESZKÖZÖK FEJLESZTIK A HALLGATÓK PROBLÉMAMEGOLDÓ KÉPESSÉGEIT
DOI:
https://doi.org/10.32968/psaie.2024.3.6Keywords:
Generatív Mesterséges Intelligencia, Mesterséges Intelligenciával támogatott projektmunka, Mesterséges Intelligencia az oktatásbanAbstract
A Generatív Mesterséges Intelligencia (GMI) térhódítása példátlan nehézségek elé állítja az egyetemi oktatást, különös tekintettel az elvégzendő projektfeladatok értékelhetőségének, felhasználhatóságának viszonylatában. Ezzel párhuzamosan - mintegy az előbbi kihívások folyományaként - jelentős igény mutatkozik az oktatásban a GMI hatékony alkalmazhatóságának tanítása iránt is. Jelen cikk ezen ellentmondást kívánja feloldani oly módon, hogy vizsgálja egy kitűzött projektfeladat GMI eszközök használatával történő megoldásának folyamatát. Egyúttal javaslatot is tesz ezen eszközök használatának mikéntjére azáltal, hogy körvonalazza a Gyémánt-Lánc tervezési módszert, mely módszer elsődleges célja, hogy lehetőséget biztosítson a kreatív munka megosztására az emberi és gépi résztvevők között. Az elemzés során a ChatGPT szöveg- és kép-generátorát alkalmaztuk, hogy megoldásokat találjunk a projekt különböző fázisaiban felmerült problémákra, a kezdeti ötleteléstől a prezentáció bemutatásáig. Ezen felül javaslatot teszünk a GMI eszközök használatának módszertani megközelítéseire, kiemelve az alkalmazásuk során feltárt előnyöket és kihívásokat. A folyamat nyomon követése rávilágított arra, hogy a Mesterséges Intelligencia eszközök integrálása a projektfeladatok végrehajtásába hatékonyan támogatja a tanulási folyamatot és fejleszti a hallgatók problémamegoldó képességeit abban az esetben, ha a hallgatók a feladatot a GMI-vel közösen elvégzendő munkaként fogják fel.