Az oktatáshoz való jog érvényesülése a COVID–19 okozta járványhelyzetben

Szerzők

  • Tóthné Karczub Eszter kutató Mádl Ferenc Összehasonlító Jogi Intézet

DOI:

https://doi.org/10.32978/sjp.2021.007

Kulcsszavak:

oktatáshoz való jog, koronavírus, távoktatás, köznevelés, digitalizáció, iskolabezárás

Absztrakt

Jelen tanulmány célja bemutatni elsősorban az oktatás területén, a koronavírusjárvány első, illetve második hullámában hozott hazai intézkedéseket, és azoknak az oktatáshoz való joghoz, mint alapjoghoz történő viszonyulását. A tanulmány néhány gondolat erejéig – mintegy összehasonlításképpen – kitér néhány külföldi állam által a koronavírusra adott válaszreakcióra is.

Hivatkozások

BALÁZS István – Hoffmann István: Közigazgatás és koronavírus – a közigazgatási jog rezilienciája vagy annak bukása? Közjogi Szemle 2020/3., 1–10.

BÁRÁNY V. Fanny: Az oktatás jogi környezete – az oktatáshoz való jog érvényesülése. Neveléstudomány: oktatás – kutatás – innováció 2018/4., 7–18.

DRASKOVICH Edina: Gyermeki jogok a koronavírus járvány idején. Infojegyzet 2020/43., 1–4.

HOLLE Alexandra: Méltányosság az oktatásban. Infojegyzet 2016/40., 1–4.

HOLLE Alexandra: Oktatási rendszerek az új koronavírus járvány idején. Infojegyzet 2020/10., 1–4.

KAZUSKA Melinda: A tankötelezettség múltja, jelene és jövője. Miskolci Jogi Szemle 2012/1., 128–142.

KISFALUDY László: Köznevelés-politika. Nemzeti Közszolgálati Egyetem, Közigazgatási Továbbképzési Intézet, Budapest, 2020.

KISS Barnabás – LICHTENSTEIN József – TÓTH Judit: Alkotmányjog II. Alapjogok és emberi jogok. Iurisperitus Kiadó, Szeged, 2018.

KOVÁCS Péter: Nemzetközi közjog. Osiris Kiadó, Budapest, 2011.

MOLNÁR Zsolt: A gyermek oktatáshoz való jogának új Ptk. szerinti szabályozása a szülői felügyelet aspektusából. Gödölllő, Jogi Fórum Publikációk, 2015. június, https://www.jogiforum.hu/files/publikaciok/molnar_zsolt__a_gyermek_oktatashoz_valo_joga_uj_ptk_szuloi_felugyelet%5bjogi_forum%5d.pdf, 2020. október 3.

NAGY Krisztina: Műveltség, média, szabályozás. A médiaműveltség médiapolitikai jelentősége és szabályozási keretei. Gondolat Kiadó, MTA TK Jogtudományi Intézet, Budapest–Pécs, 2018.

SCHANDA Balázs – BALOGH Zsolt (szerk.): Alkotmányjog – Alapjogok. Pázmány Press, Budapest, 2014.

Andreas SCHLEICHER: The impact of COVID-19 on education – Insights from education at a Glance. 2020, https://www.oecd.org/education/the-impact-of-covid-19-on-education-insights-education-at-aglance2020.pdf?utm_source=Adestra&utm_medium=email&utm_content=CTA%3A%20Brochure&utm_campaign=eduataglancesep2020&utm_term=pac, 2020. október 19.

SIÓ László: Kihívások, lehetőségek, innovációk. A jövő iskolája. https://gyermekekhaza.hu/wpcontent/uploads/2017/10/KIH%C3%8DV%C3%81SOKINNOV%C3%81CI%C3%93KLEHET%C5%90S%C3%89GEK_20160425_0.pdf, 2020. március 8.

SZEIBERT Orsolya: A gyermek a COVID-19 járvány idején – gyermekjogi, gyermekvédelmi és családjogi ajánlások. Családi jog 2020/3., 39–43.

TRÓCSÁNYI László – SCHANDA Balázs (szerk.): Bevezetés az alkotmányjogba. – Az Alaptörvény és Magyarország alkotmányos intézményei. HVG-Orac Lap- és Könyvkiadó Kft., 2013.

UNGVÁRI Álmos – HOJNYÁK Dávid: Az Európai Unió egyes tagállamainak koronavírusjárványra adott válasza, különös tekintettel a vizsgált államok által bevezetett

különleges jogrendi szabályozásra. Miskolci Jogi Szemle 2020/1., 122–138.

Covid-19 in schoolchildren. A comparison between Finland and Sweden. https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/c1b78bffbfde4a7899eb0d8ffdb57b09/covid-19-school-aged-children.pdf, 2020. október 19.

Az ENSZ Gyermekjogi Bizottsága (Committee on the Rights of the Child) 2020. áprilisi állásfoglalása. https://tbinternet.ohchr.org/_layouts/15/treatybodyexternal/Download.aspx?symbolno=INT/CRC/STA/9095&Lang=en, 2020. október 14.

https://en.unesco.org/covid19/educationresponse/consequences, 2020. október 14.

https://magyarnemzet.hu/belfold/hajnal-gabriella-minden-tanarnak-tudunkdigitalis-eszkozt-biztositani-7917776/, 2020. október 7.

https://www.kormany.hu/hu/emberi-eroforrasok-miniszteriuma/oktatasertfelelos-allamtitkarsag/hirek/uj-munkarend-a-koznevelesi-es-zakkepzesiintezmenyekben, 2020. október 7.

https://en.unesco.org/covid19/educationresponse/globalcoalition, 2020. október 19.

https://www.gov.uk/government/publications/what-parents-and-carers-needto-know-about-early-years-providers-schools-and-colleges-during-the-coronavirus-covid-19-outbreak/what-parents-and-carers-need-to-know-about-early-years-providers-schools-and-colleges-in-the-autumn-term, 2020. október 19.

Ministère de l’Education Nationale et de la Jeunesse (2020). Réouverture des écoles et des établissements scolaires [Reopening of schools and educational

establishments]. Ministère de l’Education Nationale et de la Jeunesse, France, https://www.education.gouv.fr/bo/20/Hebdo19/MENE2011220C.htm, 2020. október 19.

Coronavirus (COVID-19): implementing protective measures in education and childcare settings. https://www.gov.uk/government/publications/coronavirus-covid-19-implementingprotective-measures-in-education-and-childcarecare-settings/coronavirus-covid-19-implementing-protective-measures-ineducation-and-childcare-settings, 2020. október 19.

##submission.downloads##

Megjelent

2022-01-19

Hogyan kell idézni

Tóthné Karczub, E. (2022). Az oktatáshoz való jog érvényesülése a COVID–19 okozta járványhelyzetben. Publicationes Universitatis Miskolcinensis, Sectio Juridica Et Politica, 39(1.), 167–184. https://doi.org/10.32978/sjp.2021.007

Folyóirat szám

Rovat

ÁLLAMTUDOMÁNYOK KÖRÉBE TARTOZÓ TANULMÁNYOK