Digital rights management
DOI:
https://doi.org/10.32978/sjp.2020.015Keywords:
DRM, copyright law, watermark, identification, encryptionAbstract
Due to the general use of the Internet, it was necessary to establish a more specialized area of the copyright law, which is called the digital rights management (DRM). Both the users and the rights’ owners took advantages as the DRM plays role in the creation, in the treatment and in the use of the intellectual product. There are several methods of protection of the property and user rights such as identification, watermark or encryption. The aim of this technology is to raise the protection and the control of the copyright law.
References
OTT István: A szerzői jogok hazai büntetőjogi védelme a fájlcserélő rendszerek körében. Doktori értekezés, Pázmány Péter Katolikus Egyetem Jog- és Államtudományi Kar Doktori Iskola, Budapest, 2012.
GYENGE Anikó: Digitális jogkezelési rendszerek a szerzői jogban. Tanulmányok. Infokommunikáció és Jog 2004/2., 50–56. https://infojog.hu/wp-content/uploads/pdf/200402_GyengeAniko.pdf, 2020. március 5.
Kézikönyv a szerzői jog érvényesítéséhez. ProArt Szövetség a Szerzői Jogokért, 2013, http://www.szerzoijogikezikonyv.hu/#oldal/1/11, 2020. március 5.
KÁRPÁTI Zsuzsanna: A közös jogkezelés rendszerének átalakulása a független jogkezelés megjelenésére tekintettel. Iparjogvédelmi és Szerzői Jogi Szemle 2018/2., 25–47.
Stephen C. BETTS (William Paterson University) – Zinaida TARAN (St. John Fisher College): Getting their fair ‘share’: the impact of disk copying on the music industry. Allied Academies International Conference, Proceedings of the Academy of Legal, Ethical and Regulatory Issues, Volume 8, Number 1, New Orleans, 2004, 35–40.
Stephen C. BETTS (William Paterson University) – Zinaida TARAN (St. John Fisher College): The myth of lost sales: Does disk copying negatively impact the music industry? Journal of Business & Economic Research August 2005, Volume 3, Number 8, 29–34.
FODOR Klaudia Franciska: A digitális magáncélú másolás kompenzációjának lehetőségei. Iparjogvédelmi és Szerzői Jogi Szemle 2009/4., 65–88.
Music Piracy and the Audio Home Recording Act. https://scholarship.law.duke.edu/cgi/viewcontent.cgi?referer=https://scholar.google.com/&httpsredir=1&article=1064&context=dltr, 2020. március 6.
TÓSZEGI Zsuzsanna: A szerzői jogok védelmét szolgáló digitális technológia. Tudományos és Műszaki Tájékoztatás 2006/10., http://tmt.omikk.bme.hu/show_news.html?id=4533&issue_id=476, 2019. július 9.
LENGYELNÉ MOLNÁR Tünde: A digitális jogkezelés fogalma. Digitális jogok kezelése. 2011, Eszterházy Károly Főiskola, http://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop425/0005_37_digitalis_jogok_scorm_10/1031_a_digitlis_jogkezels_fogalma.html, 2019. július 9.
BIZÓ Dániel: A digitális jogkezelés elvesz, vagy ad? hwsw 2006. nov. 9., http://www.hwsw.hu/hirek/32413/drm_digitalis_jogkezeles_vita.html, 2019. július 9.
AMBERG Eszter: Szerzői jog és a digitális szerzői jogkezelés. Könyvtári Figyelő 51. évfolyam, 2005/3., http://epa.oszk.hu/00100/00143/00056/amberg.html
A szerzői jogok érvényesítése elektronikus/digitális környezetben. https://gyires.inf.unideb.hu/GyBITT/11/ch04s02.html, 2019. július 9.
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Médiabiztonság kurzusának jegyzetei, 2016.
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem DAM-kurzusának jegyzetei, 2016.