Fogalmi meghatározások, modellek és példák a vállalati társadalmi felelősség és a társadalmi innováció hazai és nemzetközi irodalmából

Szerzők

  • Szegedi Krisztina Miskolci Egyetem
  • Fülöp Gyula Miskolci Egyetem
  • Bereczk Ádám Miskolci Egyetem

Kulcsszavak:

vállalati társadalmi felelősség, CSR, társadalmi innováció, társadalmi vállalkozás

Absztrakt

A vállalati társadalmi felelősség és a társadalmi innováció középpontjában a társadalom valamilyen módon történő fejlesztése áll. A vállalati társadalmi felelősség esetén a vállalatok aktív cselekvéséről van szó, amely önmagában vagy más társadalmi szereplők együttműködésével társadalmi innovációt eredményezhet. A cikk célja a fogalmak meghatározása, és a kapcsolódó elméleti modellek ismertetése, valamint olyan külföldi és hazai gyakorlati példák bemutatása, amelyek inspirálhatják a perifériák fejlesztését, így hozzájárulhatnak az Észak-magyarországi régió elmaradott térségeinek fejlesztéséhez.

Szerző életrajzok

Szegedi Krisztina, Miskolci Egyetem

egyetemi docens, PhD, Miskolci Egyetem, Gazdaságtudományi Kar

Fülöp Gyula, Miskolci Egyetem

egyetemi tanár, kandidátus, Miskolci Egyetem, Gazdaságtudományi Kar

Bereczk Ádám, Miskolci Egyetem

egyetemi tanársegéd, Miskolci Egyetem, Gazdaságtudományi Kar

Hivatkozások

Ashoka (2015): Társadalmi vállalkozók. http://hungary.ashoka.org/t%C3%A1rsadalmi-v%C3%A1llalkoz%C3%B3k Letöltés: 2015. 07. 22.

Carroll, A. B. (1979): A Three Dimensional Model of Corporate Performance. Academy of Management Review, Vol. 4 (4):497-505

Carroll, A. B. (1991): The Pyramid of Corporate Social Responsibility: Toward the Moral Management of Organizational Stakeholders, Business Horizons, July-August 1991

Carroll, A. B. (2015): The State of CSR in 2015 and Beyond. Global Compact International Yearbook, 10-13.

Carroll, A. B.- Shabana, K. M. (2010): The Business Case for Corporate Social Responsibility: A review of Concepts, Research and Practice. International Journal of Management Re-views, 12(1), 85–105.

European Commission (2011): A Renewed EU Strategy 2011-14 for Corporate Social Responsibility.

European Commission (2014): Three Projects Meet the European Job Challenge and Receive the Social Innovation Prize.http://ec.europa.eu/growth/tools-databases/newsroom/cf/itemdetail.cfm?item_id=7531&lang=en&title=Three-projects-meet-the-European-Job-Challenge-and-receive-the-Social-Innovation-Prize. Letöltés: 2015. 07. 24.

Fülöp Gy.: Globális stratégiai menedzsment. Miskolci Egyetemi Kiadó, 2015.

Institute of Business Ethics (2009): How Does Business Ethics Relate to Corporate Responsibility (CR)? http://www.ibe.org.uk/faq.htm#cr Letöltés: 2009. 01. 31.

KPMG (2014): Breaking Through–How Corporate Social Innovation Creates Business Opportunity. http://www.kpmg.com/Ca/en/IssuesAndInsights/ArticlesPublications/Documents/5441-KPMG-Social-Innovation-Report-FY14-web-Final.pdf. Letöltés: 2015. 07. 22.

Murray, R. - Caulier-Grice, J. – Mulgan, G. (2010): The Open Book of Social Innovation. The Young Foundation. https://www.nesta.org.uk/sites/default/files/the_open_book_of_social_innovation.pdf Letöltés: 2015. 07. 31.

Rangan, V. K. – Chase, L. – Karim, S. (2015): The Truth About CSR. Harvard Business Review, January–February 2015. https://hbr.org/2015/01/the-truth-about-csr Letöltés: 2015. 07. 24.

SIG (2015): What is SocialInnovation? http://www.sigeneration.ca/home/resources/primer/ Letöltés: 2015. 07. 24.

Steurer, R. – Langer, M. E. – Konrad, A. – Martinuzzi, A. (2005): Corporations, Stakeholders and Sustainable Development I: A Theoretical Exploration of Business–Society Relations. Journal of Business Ethics (2005) 61: 263–281 Springer 2005. DOI 10.1007/s10551-005-7054-0

Szegedi, K. (2014): Possibilities of Corporate Social Responsibility. In: Berényi L. (Ed.) (2014): Management Challenges in the 21st Century. LAP LAMBERT Academic Publishing.

The Young Foundation (2012): Social Innovation Overview: A deliverable of the project: “The theoretical, empirical and policy foundations for building social innovation in Europe” (TEPSIE), European Commission – 7th Framework Programme, Brussels: European Commission, DG Research

Tóth G. (2007): A valóban felelős vállalat. Környezettudatos Vállalatirányítási egyesület (KÖVET). ISBN 978-963-87667-0-0. http://www.otlethid.hu/doc/VFV.pdf Letöltés: 2015. 07. 24.

United Nations Global Compact (2015): Global Compact. International Yearbook. Macondo.

##submission.downloads##

Megjelent

2015-11-15

Hogyan kell idézni

Szegedi, K., Fülöp, G., & Bereczk, Ádám. (2015). Fogalmi meghatározások, modellek és példák a vállalati társadalmi felelősség és a társadalmi innováció hazai és nemzetközi irodalmából. Észak-magyarországi Stratégiai Füzetek, 12(02), 122–128. Elérés forrás https://ojs.uni-miskolc.hu/index.php/stratfuz/article/view/3396