Mit értünk társadalmi vállalkozás alatt és miért kutatjuk? – Narratívák a nemzetközi szakirodalomból

Szerzők

  • Mihály Melinda Lipcsei Egyetem

Kulcsszavak:

bottom-up, nem profitorientált, társadalmi vállalkozás, társadalmi vállalkozó, szolidáris gazdaság, közösségi gazdaság, szociális gazadaság

Absztrakt

A társadalmi vállalkozás a 90-es évek eleje óta egyre népszerűbb kifejezés, felmerülhet azonban, hogy mit értünk pontosan alatta? A szakirodalomban nem létezik jelenleg a fogalom mindenki által elfogadott definíciója, ezért ezen írás célja, hogy bemutassa és értelmezze a társadalmi vállalkozás jelenleg domináns narratíváit. A társadalmi vállalkozás, mint alulról szerveződő, nem profitorientált gazdálkodás négy fő narratívája kerül bemutatásra: az Amerikában gyökerező társadalmi vállalkozó (fókuszban az egyén) és a társadalmi vállalkozás (fókuszban a piaci jövedelem) narratíva, az EMES európai megközelítése (új jóléti állam), illetve a a Globális Északon és Délen egyaránt gyökerező társadalmi vállalkozás narratíva (szolidáris gazadaság és közösségi gazdaság mozgalmak), amely társadalmi-gazdasági és politikai transzformációt vízionál. A különböző narratívák közös pontja, hogy egy „emberibb” gazdaságot vetítenek előre, viszont abban akár ellent is mondanak egymásnak, hogy milyen ez az „emberibb” gazdaság és hogy hogyan jutunk el addig.

Információk a szerzőről

Mihály Melinda, Lipcsei Egyetem

doktorjelölt, Lipcsei Egyetem

Hivatkozások

ALVORD, S. H -BROWN, D. L. -LETT, C. W. (2004): Social Entrepreneurship and Societal Transformation An Exploratory Study, Journal of Applied Behavioral Science September 2004 vol. 40 no. 3, pp. 260-282. Elérhető:http://jab.sagepub.com/content/40/3/260.short letöltés dátuma: 2017. 01. 20.

AMIN, A. (2009): Locating the social economy. In: Ash A. (szerk.): The social economy. International perspectives on economic solidarity. London, New York: Zed Books, pp. 3-21.

AMIN, A. - CAMERON, A. - HUDSON, R.(2002): Placing the social economy. London, New York: Routledge (Contemporary political economy series).

ASHOKA (2010): Jahresbericht 2012. Elérhető: http://germany.ashoka.org/sites/germany.ashoka.org/files/Ashoka_Jahresbericht2012_final_web.pdf letöltés dátuma:2016. 10. 25.

BIRKHÖLZER, K. (2009): The role of social enterprise in local economic development. Ed. v. EMES Conferences - Selected Papers. Trento: EMES.

CAMERON, J. (2009): Experimenting with economic possibilities: ethical economic decision-making in two Australian community enterprises. In: Ash A. (szerk.): The social economy. International perspectives on economic solidarity. London, New York: Zed Books, pp. 92–115.

CHO, A. H. (2006): Politics, values and social entrepreneurship. A critical appraisal. In: Mair,J. – Robinson, J. – Hockerts, K. (szerk.): Social Entrepreneurship, pp. 34–56.

COM/2004/0018: Communication from the Commission to the Council and the European Parliament, the European Economic and Social Committee and the Committee of Regions on the promotion of co-operative societies in Europe.Elérhető:: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:52004DC0018 letöltés dátuma: 2016. 10. 25.

CORAGGIO, J. - EYNAUD, P. - FERRARINI, A. - FILHO, G. - CARVALHO D. F. - GAIGER, L. I. - HILLENKAMP, I.(2015): The theory of social enterprise and pluralism: solidarity-type social enterprise. In: Laville, J-L. – Young, D. R. – Eynaud, P. (szerk.): Civil society, the third sector and social enterprise. Governance and democracy. London, New York, NY: Routledge. pp. 234–249.

DAVIES, A. (2014): Social innovation process and social entrepreneurship. In: Howaldt, J. - Butzin, A. – Domanski, D. – Kaletka, C. (szerk.): Theoretical Approaches to Social Innovation. A critical literature review. Dortmund: Sozialforschungsstelle, pp. 60–78.

DEES, G. J. (1998): The Meaning of "Social Entrepreneurship, Duke University, The Fuqua School of Business. Elérhető: http://www.caseatduke.org/documents/dees_sedef.pdf letöltés dátuma: 2016. 10. 25.

DEES, G. J. - Anderson, B. B. (2006): Framing a theory of social entrepreneurship: building on two schools of practice and thought. In: Research on Social Entrepreneurship, ARNOVA Occasional Paper Series 1 (3), pp. 39–66.

DEFOURNY, J. (2014): From third sector to social enterprise: A European research trajectory. In: Defourny, J. – Hulgård, L. – Pestoff, V. A. (szerk.): Social Enterprise and the Third Sector. Changing European Landscapes in a Comparative Perspective. London: Routledge, pp. 17–41.

DEFOURNY, J. - HULGÅRD, L. - PESTOFF, V. A. (2014): Introduction to the “SE field” In: Defourny, J. - Hulgård, L. - Pestoff, V. A. (szerk.): Social Enterprise and the Third Sector. Changing European Landscapes in a Comparative Perspective. London: Routledge, pp. 1-14

DEFOURNY, J. - Nyssens, M.(2008): Social Enterprise in Europe: Recent Trends and Developments, EMES Working Papers, Bd. 08/02, European Research Network. Social Enterprise Journal, Vol. 4 Iss: 3, pp.202 - 228

DEFOURNY, J. - Nyssens, M.(2010): Conceptions of Social Enterprise and Social Entrepreneurship in Europe and the United States: Convergences and Divergences. In: Journal of Social Entrepreneurship 1 (1), pp. 32–53. DOI: 10.1080/19420670903442053

DEFOURNY, J. - Nyssens, M.(2012): The EMES approach of social enterprise in a comparative perspective. In: EMES WP (03), pp. 1–28. letöltés dátuma: 2017. 01. 20.

DEFOURNY, J. - Nyssens, M.(2014): The EMES approach of social enterprise in a cornparative perspective. In: Defourny, J. - Hulgård, L. - Pestoff, V. A. (szerk.): Social Enterprise and the Third Sector. Changing European Landscapes in a Comparative Perspective. London: Routledge, pp. 42–65.

DEFOURNY, J. - NYSSENS, M. - THYS, S. - XHAUFLAIR, V.(2013): Beyond philanthropy: When philanthropy becomes social entrepreneurship. Unpublished conference paper: 6th Conference of the European Research Network on Philanthropy. Centre d'Économie Sociale - CES. Riga. Elérhető: http://hdl.handle.net/2268/153772 letöltés dátuma: 2016. 10. 25.

DEY, P. - STEYAERT, C.(2010). The politics of narrating social entrepreneurship. Journal of Enterprising Communities: People and Places in the Global Economy, 4(1), pp. 85-108.

DRAYTON, B. (2006): Everyone a Changemaker: Social Entrepreneurship's Ultimate Goal. Innovations, Vol. 1, No. 1, p. 80-96, Elérhető: https://ssrn.com/abstract=980722 letöltés dátuma: 2016. 10. 25.

DRAYTON, W. - MACDONALD, S.(1993): Leading Public Entrepreneurs. Arlington. Ashoka: Innovators for the Public.

GIBSON, K. -THE COMMUNITY ECONOMIES COLLECTIVE (2009): Building community-based social enterprises in the Philippines: diverse development pathways. In: Ash A. (szerk.): The social economy. International perspectives on economic solidarity. London, New York: Zed Books, pp. 116-138.

GIBSON-GRAHAM, J. K. (2008): Remarx, Rethinking Marxism: A Journal of Economics, Culture & Society, 20:4, 659-664, DOI: 10.1080/08935690802299579

GIBSON-GRAHAM, J. K. - CAMERON, J. - HEALY, S. (2013): Take back the economy. An ethical guide for transforming our communities. Minneapolis: University of Minnesota Press.

GRAHAM, J. - CORNWELL, J. (2009): Building community economies in Massachusetts: an emerging model of economic development? In: Ash A. (szerk): The social economy. International perspectives on economic solidarity. London, New York: Zed Books, pp. 37-65.

HART, K. - HANN, C. M. (2009): Introduction: Learning from Polanyi 1. In: HART, K. - HANN, C. M. (szerk.): Market and society. The great transformation today. Cambridge, New York: Cambridge University Press, pp. 1–16.

KERLIN, J. A. (2006): Social Enterprise in the United States and Europe: Understanding and Learning from the Differences, Voluntas: International Journal of Voluntary and Nonprofit Organizations, Vol. 17,No. 3 (September 2006), pp. 247-263

KISS, J. (2015): Társadalmi célok, gazdasági tevékenységek - A társadalmi vállalkozások definíciói. In: Civil Szemle 12 (1)

LAVILLE, J-L. (2014): The social and solidarity economy: A theoretical and plural framework. In: Defourny, J. – Hulgård, L. – Pestoff, V. A. (szerk.): Social Enterprise and the Third Sector. Changing European Landscapes in a Comparative Perspective. London: Routledge, pp. 102–114.

MILLER, E. (2009): Solidarity Economy: Key Concepts and Issues. In: Kawano, E. – Masterson, T. N. - Teller-Elsberg, J. (szerk.): Solidarity economy I. Building alternatives for people and planet ; papers and reports from the 2009 U.S. Forum on the Solidarity Economy. Amherst, MA: Center for Popular Economics, pp. 1–12.

NICHOLLS, A. (2012). The Legitimacy of Social Entrepreneurship: Reflexive Isomorphism in a Pre-Paradigmatic Field. In: Gidron, B. - Hasenfeld, Y. (szerk): Social enterprises. An organizational perspective. Houndmills, Basingstoke, Hampshire, New York: Palgrave Macmillan pp. 222-247.

NICHOLLS, A. - HUYBRECHTS, B. (2012). Social Entrepreneurship: Definitions, Drivers, and Challenges. In: Volkmann, C. K. - Tokarski, K. O. - Ernst, K.(szerk.), Social Entrepreneurship and Social Business. Wiesbaden: Springer Gabler pp. 31-48

NYSSENS, M. (2006) (szerk) Social Enterprise. At the Crossroads of Market, Public Policies and Society, London: Routledge.

PEARCE, J. (2009): Social economy: engaging as a third system? In: Ash A. (szerk.): The social economy. International perspectives on economic solidarity. London, New York: Zed Books, pp. 22-33.

PEARCE, J. - KAY, A. (2003): Social enterprise in anytown. London: Calouste Gulbenkian Foundation.

POLANYI, K. (1971a): Carl Menger's two meanings of "economic". In: George Dalton (Ed.): Studies in economic anthropology. Washington, pp. 16–24.

POLANYI, K (1971b): The economy as instituted process. In: Polanyi, K. - Arensberg, C. M., Pearson, H. W. (szerk.): Trade and market in the early empires: economies in history and theory. 1st Gateway ed. Chicago: Henry Regnery Company, pp. 243–270.

POLANYI, K. - ARENSBERG, C. M. - PEARSON, H. W. (1971): Concluding note. In: Polanyi, K. - Arensberg, C. M. - Pearson, H. W. (szerk.): Trade and market in the early empires : economies in history and theory. 1st Gateway ed. Chicago: Henry Regnery Company, pp. 373–375.

SARRIA I. - ANA M. - TIRIBA, L.(2006) “Économie populaire,” In: Laville, J-L. - Cattani, A. D. (szerk) Dictionnaire de l’autre économie, Paris: Gallimard, pp. 258–268.

UNDP (2008): Initial Study on the promotion of Social Enterprises in CEE and CIS. In: Borgaza, C. – Galera, G. – Nogales, R. (szerk.): Social enterprise. A new model for poverty reduction and employment generation: an examination of the concept and practice in Europe and the Commonwealth of Independent States. Bratislava, Slovak Republic: UNDP Regional Bureau for Europe and the Commonwealth of Independent States, pp. 12–76.

YOUNG, D. R. (1986): Entrepreneurship and the Behavior of Non-profit Organizations: Elements of a Theory. In: Rose-Ackerman, S. (szerk.). The economics of nonprofit institutions. Studies in structure and policy. New York: Oxford University Press, pp.161-184.

YUNUS, M. (2011): Building Social Business: The New Kind of Capitalism that Serves Humanity's Most Pressing Needs.

ZSOLNAI, L. - PODMANICZKY, L. (2010): Community-Supported Agriculture. In: Tencati, A. – Zsolnai, L. (szerk.): The collaborative enterprise. Creating values for a sustainable world. Oxford: Lang (Frontiers of business ethics).

##submission.downloads##

Megjelent

2017-04-15

Hogyan kell idézni

Mihály, M. (2017). Mit értünk társadalmi vállalkozás alatt és miért kutatjuk? – Narratívák a nemzetközi szakirodalomból. Észak-magyarországi Stratégiai Füzetek, 14(01), 101–115. Elérés forrás https://ojs.uni-miskolc.hu/index.php/stratfuz/article/view/4147