A Wal-Mart németországi sikertelen piacra lépése kulturális okainak elemzése a Hofstede-módszertana alapján

Szerzők

  • Hajdú Noémi Miskolci Egyetem

Kulcsszavak:

nemzetközi terjeszkedés, piacjellemzők, interkulturális marketing, Hofstede

Absztrakt

Az emberközpontú gondolkodásmód számos tudományterület fejlődésében megtalálható. Napjainkban az interneten lévő gazdag információs adatbázis használatával könnyedén tájékozódunk, melynek következtében egyre tudatosabb döntéshozatali folyamatot valósítunk meg, vonatkozzon ez akár egy vásárlási vagy egy munkahely választási elhatározásra. A vállalatok által kínált termékek és szolgáltatások személyre szabhatósága folyamatosan nő. Alapelvként a jól ismert „gondolkozz globálisan, cselekedj lokálisan” szlogen a mai napig érvényes. Azonban felmerül bennünk a kérdés, hogy vajon az emberközpontúság megjelenik a multinacionális vállalatok mindennapi gyakorlatában? Vajon tényleg figyelembe veszik az adott ország interkulturális szemléletét a vállalati vezetés, működés során? A mértéktelen profithajsza folyamán nem sérül az adott ország kultúrája? Jelen cikkben a Wal-Mart németországi bukását vizsgáljuk az interkulturális marketing aspektusából.

Információk a szerzőről

Hajdú Noémi, Miskolci Egyetem

PhD, egyetemi adjunktus, Miskolci Egyetem

Hivatkozások

CHRISTOPHERSON, C. (2007): Barriers to ’US Style’ Lean Retailing: The Case of Wal-Mart’s Failure in Germany. Journal of Economic Geography, 2007. február

CORDERO, C. – OLEZA, C. – DOLDÁN, A. – IGUAL, P. – PÉREZ, L. (2012): Walmart. Save money. Live better. https://www.slideshare.net/lpmontesa/walmart-analysis. (Letöltve: 2017.11.22.)

DANKÓ, L. (2009): Nemzetközi kereskedelem, Marketing Intézet Miskolc, 2009.

FRANKFURTER RUNDSCHAU (2007): Ende einer Expansion. 2008.01.08. in: Open Text Books (2016): Case, example of product failure: Wal-Mart in Germany, 1997 to 2006. http://www.opentextbooks.org.hk/ditatopic/7191 (Letöltve: 2017.11.22.)

GERHARD, U. – HAHN, B. (2005): Wal-Mart and Aldi: Two retail giants in Germany. Geojournal (2005) 62: 15-26.

GOVINDARAJAN, V. – GUPTA, A. K. (2002): Taking Wal-Mart Global: Lessons from Retailing’s Giant. How did this retailer go global? By using a strategy of "directed opportunism." And knowing how to clone its corporate DNA. Strategy + business, 2002. június 19. https://www.strategy-business.com/article/13866?gko=e19cb (Letöltve: 2017.12.20.)

http://largest-biggest.com/index.php/2016/11/20/largest-food-retailers-in-germany/ (Letöltve: 2017.11.22.)

KNORR, A. – ARNDT, A. (2012): Why did Wal-Mart fail in Germany? pp. 1-31. https://thetimchannel.files.wordpress.com/2012/11/w024.pdf. (Letöltve: 2017.11.22.)

KPMG, CORPUS SIREO (2014): Food retail formats in Germany. https://www.corpus-sireo.com/-/media/websites/corporate/presse/publikationen/studien/studien-allgemein/corpus-sireo-trends-in-the-german-retail-market-2014.ashx?mediaId=6f780a40170242b1ae16f450898c3972 (Letöltve: 2017.11.22.)

LANDLER (2006): Wal-Mart gives up Germany. International Herald Tribune, 2006. július 28. http://www.nytimes.com/2006/07/28/business/worldbusiness/28iht-walmart.2325266.html

LEWIS, C. (2001): Muscling, in: Logistics Europe, 9: pp. 22-24. in: Christopherson, S. (2007): BARRIERS TO ’US STYLE’ LEAN RETAILING (2007): The Case of Wal-Mart’s Failure in Germany. Journal of Economic Geography, február

NAZIR, T. – SHAH, S. F. H. – ZAMAN, K. (2014): Wal-mart in Germany: what we know, what we should know? Journal of Project and Operations Management, 1(1), 9-16, http://readersinsight.net/wp-content/uploads/2014/07/Tahira-et-al.-2014-JPOM-pp.-9-16.pdf. (Letöltve: 2017.11.22.)

NIZAM, I. (2016): Why Walmart failed in Germany? An analysis in the perspective of organizational behaviour. https://www.researchgate.net/publication/316790636_Why_Walmart_Failed_in_Germany_An_Analysis_in_the_Perspective_of_Organizational_Behaviour. (Letöltve: 2017.11.22.)

OECD (2016): Germany https://data.oecd.org/germany.htm (Letöltve: 2017.11.22.)

PORTER, M. E. – KRAMER, M. R. (2011): Creating Shared Value. Harvard Business Review. January, 2011.

REUTERS (1997): Company news: Wal-Mart says it is buying Germany’s wertkauf stores, http://www.nytimes.com/1997/12/19/business/company-news-wal-mart-says-it-is-buying-germany-s-wertkauf-stores.html (Letöltve: 2017.11.22.)

REUTERS (1998): Company news: Wal-Mart in deal to buy 74 stores in Germany. http://www.nytimes.com/1998/12/10/business/company-news-wal-mart-in-deal-to-buy-74-stores-in-germany.html (Letöltve: 2017.11.22.)

SCHMIDT, P. (2004): Non-conventional Truths about American-German Business. http://www.agcc.de/media/Non-Conventional%20Truths.pdf. (Letöltve: 2017.11.22.)

SHURRAB, H. (2014): Case Study: Wal Mart’s German Misadventure. http://www.academia.edu/8391753/CASE_STUDY_WAL-MART_S_GERMAN_MISADVENTURE. (Letöltve: 2017.11.22.)

SMITH, C. (2017): 35 Amazing Walmart Statistics and Facts (november 2017), By the NUMBERS. https://expandedramblings.com/index.php/walmart-statistics/ (Letöltve: 2017.11.21.)

STATISTA (2016a): Market share of the leading companies in food retail trade in Germany from 2009 to 2015. https://www.statista.com/statistics/505221/food-retail-leading-companies-germany/. (Letöltve: 2017.11.22.)

STATISTA (2016b): Annual turnover of the top 15 retailers in Europe in the year 2016 https://www.statista.com/statistics/642417/retail-turnover-top-retailers-europe-2016/. (Letöltve: 2017.11.22.)

STATISTA (2017): https://www.statista.com/topics/1451/walmart/ (Letöltve: 2017.11.21.)

TRADE MAGAZIN – KERESKEDELMI TOPLISTA (2015): http://www.trademagazin.hu/wp-content/uploads/2016/Toplista_2015.pdf. (Letöltve: 2017.04.18.)

##submission.downloads##

Megjelent

2018-03-15

Hogyan kell idézni

Hajdú, N. (2018). A Wal-Mart németországi sikertelen piacra lépése kulturális okainak elemzése a Hofstede-módszertana alapján. Észak-magyarországi Stratégiai Füzetek, 15(01), 56–67. Elérés forrás https://ojs.uni-miskolc.hu/index.php/stratfuz/article/view/4167