A fogyasztói döntéshozatal (kifürkészhetetlen?) útjai a digitális térben a viselkedéstudományok és a pszichológia tükrében

Szerzők

  • Pusztahelyi Réka Egyetemi docens, Miskolci Egyetem Állam-és Jogtudományi Kar, Civilisztikai Tudományok Intézete, Polgári Jogi Intézeti Tanszék
  • Buskó Tímea Jogpszichológiai szakjogász szakos hallgató, Miskolci Egyetem Állam-és Jogtudományi Kar, ügyész, Nyíregyházi Járási Ügyészség

Kulcsszavak:

tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok, személyre szabott reklámozás, digitális fogyasztó, a fogyasztó digitális kiszolgáltatottsága

Absztrakt

A digitális piacon, a big data, a mesterséges intelligencia és a profilalkotás alkalmazása hihetetlen léptékben alakítja át a fogyasztói döntéshozatal folyamatát, amelyet a szabályozásnak és a jogalkalmazásnak is figyelemmel kell kísérnie. A problémák feltárásában a viselkedéstudomány, a pszichológia és az idegtudományok is segítséget nyújtanak. A profilalkotás segítségével a vállalkozások mindinkább törekednek egyedileg is megismerni az egyes
fogyasztók preferenciáit és gyengéit, ezért a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok körében az átlagos, illetve a kiszolgáltatott fogyasztó hagyományos jogi fogalmai is felülvizsgálatra,illetve a digitális kiszolgáltatottsággal való kiegészítésre szorulnak.

##submission.downloads##

Megjelent

2022-12-16

Hogyan kell idézni

Pusztahelyi, R., & Buskó, T. (2022). A fogyasztói döntéshozatal (kifürkészhetetlen?) útjai a digitális térben a viselkedéstudományok és a pszichológia tükrében. Publicationes Universitatis Miskolcinensis, Sectio Juridica Et Politica, 40(2.), 329–353. Elérés forrás https://ojs.uni-miskolc.hu/index.php/juridicaetpolitica/article/view/2609

Folyóirat szám

Rovat

Articles