A NEMZETKÖZI VASÚTI ÁRUFUVAROZÁSI SZERZŐDÉS
DOI:
https://doi.org/10.32978/sjp.2024.022Kulcsszavak:
jogegységesítés, határon átnyúló fuvarozás, COTIF, CIM, fuvarozó, felelősségAbsztrakt
Jelen tanulmány a nemzetközi vasúti árufuvarozási szerződés hátterének és szabályozásának bemutatását célozza, hiszen a vasúti fuvarozás aktuálisabb, mint valaha. A vasúti mindmáig az egyik legkedveltebb és leghatékonyabb fuvarmód, mert gyorsabb, mint a vízi, és olcsóbb, mint a közúti fuvarozás. A környezetvédelmi szempontok, a fenntartható fejlődés és a zöldenergia hasznosításának előtérbe kerülése még inkább felértékeli a vasúti fuvarozást, a nemzetközi jogegységesítési instrumentumok pedig követik a technológia és a határon átnyúló szerződések változásait. Milyen szabályanyag rendezi jelenleg ezt a szerződéstípust, és melyek a sajátosságai? Ezeket a kérdéseket vizsgáljuk a tanulmányban.
Hivatkozások
MÁDL Ferenc: Összehasonlító nemzetközi magánjog – A nemzetközi gazdasági kapcsolatok joga. Gazdasági és Jogi Könyvkiadó, Budapest, 1978.
VÖRÖS Imre: A nemzetközi gazdasági kapcsolatok joga I–II–III. Krim Bt., Budapest, 2004.
Mark F. BAILEY: The 1844 Railway Act : A Violation of Laissez-Faire Political Economy? History of Economic Ideas 12, No. 3, 2004, 7–24.
FENYVESSY Adolf: Az első magyar vasút története. MTA, Budapest, 1883.
BÁNRÉVY Gábor: A nemzetközi gazdasági kapcsolatok joga. Szent István Társulat, Budapest, 2003.
Yan ZHU– Vadim FILIMONOV: Comparative study of international carriage of goods by railway between CIM and SMGS. Frontiers of Law in China 2018, 13 (1) 115–136.
MOLNÁR István János – OSZTOVITS András Mihály – PALÁSTI Gábor Péter: Nemzetközi Magánjog és Nemzetközi Gazdasági Kapcsolatok Joga. Kiegészítő jegyzet. (szerk.: Palásti Gábor) Patrocinium, Budapest, 2013.
MÁTYÁS Imre: Nehézségek a kollíziós jogegységesítés területén – a nyelvi csapda. In: Decem Anni in Europeaea Unione II. – Európai és Nemzetközi jogi tanulmányok. Miskolci Egyetemi Kiadó, Miskolc, 2015, 65–76.