A tengeri árufuvarozás sajátos kérdései

Szerzők

  • Mátyás Imre PhD egyetemi docens Miskolci Egyetem ÁJK Európai és Nemzetközi Jogi Intézet Európajogi és Nemzetközi Magánjogi IntézetiTanszék

DOI:

https://doi.org/10.32978/sjp.2025.009

Kulcsszavak:

Lex mercatoria, Hága–Visby Szabályok, Hamburgi Egyezmény, fuvarozó, felelősség

Absztrakt

Jelen tanulmány a tengeri árufuvarozási szerződés, mint a legősibb és máig leginkább alkalmazott fuvarozási mód kialakulását, hátterének és szabályozásának bemutatását célozza. Az évezredek során formálódó szabályok, a lex mercatoria hatásával együtt, figyelemmel az írott jogforrásokra is, olyan kompakt rendszert alkotnak, amely mind a mai napig zökkenőmentes szabályozást kínál az igen masszív jogviszonyok összességének. Milyen szabályanyag rendezi jelenleg ezt a szerződéstípust és melyek a sajátosságai? Ezeket a kérdéseket vizsgáljuk a tanulmányban.

Hivatkozások

BÁNRÉVY Gábor: A nemzetközi gazdasági kapcsolatok joga. Szent István Társulat, Budapest, 2003.

James L. DEGNAN Jr.: The Clermont and the Beginnings of Steam, Proceedings of the United States Naval Institute 83, 1957, 865–871.

Cesar DUCRUET – Theo NOTTEBOOM: Developing Liner Service Networks in Container Shipping. In: Dong Wook Song – Photis Panayides (eds.): Maritime Logistics: A complete guide to effective shipping and port management. 2012, 77–100.

FEKETE Zsolt: A hajóraklevél változó szerepe a tengeri árufuvarozásban Debreceni Jogi Műhely 2013/2., 9–43.

David K. HURST: The Compass: A History. The History Press, 2003.

KOVÁCS Viktória: A tengeri fuvarjog egységesülésének első szakasza Jog, állam, politika 2015/2., 57–86.

KOVÁCS Viktória: Kodifikáció az UNCITRAL égisze alatt, a Hamburgi Egyezmény Jog, állam, politika 2016/1., 89–120.

KOVÁCS Viktória: Rotterdam ante portas, avagy a Rotterdami Egyezmény és a multimodális tengeri fuvarjog Jog, állam, politika 2016/3., 109–140.

Eleano LEACH: Pompeius Magnus: A Study of the Life and Times of the Great General. Cambridge University Press, 1968.

MÁDL Ferenc: Összehasonlító nemzetközi magánjog – A nemzetközi gazdasági kapcsolatok joga. Gazdasági és Jogi Könyvkiadó, Budapest, 1978.

John RUSSEL QC – Benjamin COFFER: A hajózási alkalmasság hiánya a legfelsőbb bíróság előtt: a CMA CGM LIBRA ügy (ford.: Mátyás Imre). In: Varga Zoltán (szerk.): Jogi kihívások és válaszok a XXI. században. Miskolci Egyetem, Állam- és Jogtudományi Kar, 2024, 220–223.

MOLNÁR István János – OSZTOVITS András Mihály – PALÁSTI Gábor Péter: Nemzetközi Magánjog és Nemzetközi Gazdasági Kapcsolatok Joga. Kiegészítő jegyzet (szerk: Palásti Gábor). Patrocinium, Budapest, 2013.

Martin STOPFORD: Maritime Economics. Routledge, 2009.

VÖRÖS Imre: A nemzetközi gazdasági kapcsolatok joga I–II–III. Krim Bt., Budapest, 2004

##submission.downloads##

Megjelent

2025-10-03

Hogyan kell idézni

Mátyás, I. (2025). A tengeri árufuvarozás sajátos kérdései. Publicationes Universitatis Miskolcinensis, Sectio Juridica Et Politica, 43(1), 163–179. https://doi.org/10.32978/sjp.2025.009

Folyóirat szám

Rovat

CIVILISZTIKAI TUDOMÁNYOK KÖRÉBE TARTOZÓ TANULMÁNYOK