Certain issues of carriage od goods by sea

Authors

  • Mátyás Imre PhD egyetemi docens Miskolci Egyetem ÁJK Európai és Nemzetközi Jogi Intézet Európajogi és Nemzetközi Magánjogi IntézetiTanszék

DOI:

https://doi.org/10.32978/sjp.2025.009

Keywords:

Lex mercatoria, Hague-Visby rules, Hamburg Rules, carrier, liability

Abstract

This study aims to present the development, background and regulation of the sea freight contract as the oldest and still most used mode of transport. The rules formed over thousands of years, together with the influence of the lex mercatoria, also taking into account the written sources of law, form a compact system that still offers a smooth regulation of the set of very massive legal relationships. What regulations currently govern this type of contract and what
are its characteristics? We examine these questions in the study. These questions are investigated in the present paper.

References

BÁNRÉVY Gábor: A nemzetközi gazdasági kapcsolatok joga. Szent István Társulat, Budapest, 2003.

James L. DEGNAN Jr.: The Clermont and the Beginnings of Steam, Proceedings of the United States Naval Institute 83, 1957, 865–871.

Cesar DUCRUET – Theo NOTTEBOOM: Developing Liner Service Networks in Container Shipping. In: Dong Wook Song – Photis Panayides (eds.): Maritime Logistics: A complete guide to effective shipping and port management. 2012, 77–100.

FEKETE Zsolt: A hajóraklevél változó szerepe a tengeri árufuvarozásban Debreceni Jogi Műhely 2013/2., 9–43.

David K. HURST: The Compass: A History. The History Press, 2003.

KOVÁCS Viktória: A tengeri fuvarjog egységesülésének első szakasza Jog, állam, politika 2015/2., 57–86.

KOVÁCS Viktória: Kodifikáció az UNCITRAL égisze alatt, a Hamburgi Egyezmény Jog, állam, politika 2016/1., 89–120.

KOVÁCS Viktória: Rotterdam ante portas, avagy a Rotterdami Egyezmény és a multimodális tengeri fuvarjog Jog, állam, politika 2016/3., 109–140.

Eleano LEACH: Pompeius Magnus: A Study of the Life and Times of the Great General. Cambridge University Press, 1968.

MÁDL Ferenc: Összehasonlító nemzetközi magánjog – A nemzetközi gazdasági kapcsolatok joga. Gazdasági és Jogi Könyvkiadó, Budapest, 1978.

John RUSSEL QC – Benjamin COFFER: A hajózási alkalmasság hiánya a legfelsőbb bíróság előtt: a CMA CGM LIBRA ügy (ford.: Mátyás Imre). In: Varga Zoltán (szerk.): Jogi kihívások és válaszok a XXI. században. Miskolci Egyetem, Állam- és Jogtudományi Kar, 2024, 220–223.

MOLNÁR István János – OSZTOVITS András Mihály – PALÁSTI Gábor Péter: Nemzetközi Magánjog és Nemzetközi Gazdasági Kapcsolatok Joga. Kiegészítő jegyzet (szerk: Palásti Gábor). Patrocinium, Budapest, 2013.

Martin STOPFORD: Maritime Economics. Routledge, 2009.

VÖRÖS Imre: A nemzetközi gazdasági kapcsolatok joga I–II–III. Krim Bt., Budapest, 2004

Downloads

Published

2025-10-03

How to Cite

Mátyás, I. (2025). Certain issues of carriage od goods by sea. Publicationes Universitatis Miskolcinensis Sectio Juridica Et Politica, 43(1), 163–179. https://doi.org/10.32978/sjp.2025.009

Issue

Section

STUDIES IN THE FIELD OF PRIVATE LAW