Autó futómű végeselem vizsgálata

Szerzők

  • Bódi Máté Miskolci Egyetem
  • Szabó J. Ferenc Miskolci Egyetem

DOI:

https://doi.org/10.35925/j.multi.2019.1.16

Kulcsszavak:

vem, futómű, végeselem vizsgálat, McPherson

Absztrakt

Az európai szakirodalom leggyakrabban a futómű, mint önálló járműrendszer alatt a komplett kerékből, a kerékfelfüggesztésből és a rugózásból álló alkatrészcsoportot érti. Manapság szinte nincs is olyan szárazföldön közlekedő jármű melynek ne lenne valamilyen típusú futóműve, legyen az személygépkocsi, busz, kamion, vonat, vagy akár egy harckocsi. Az utóbbi évtizedek egyik leglátványosabban terjedő, nagy hatékonyságú számítástechnikai módszere az ún. végeselem módszer. A gépészeten belül egyik legnagyobb felhasználója az autóipar. A gyártók akár a kaszni merevségét, a hűtőrendszer hatékonyságát, a beszívott és kipufogott gázok áramlását, a motorban, futóműben ébredő terhelések, feszültségek nagyságát is vizsgálni, szimulálni tudják. Ezek a szimulációk ma már olyan pontosak hogy a korábban évekig tartó tesztelési folyamat jelentős mértékben leredukálható. Egy alsó középkategóriás személygépkocsi jobb mellső futóműve került modellezésre és a kátyúkba hajtás esetén adódó erőhatásokat, deformációkat, feszültségeket és gyorsulásokat lettek vizsgálva.

##submission.downloads##

Megjelent

2019-09-30