A visegrádi országok felsőoktatási intézményeinek kutatási tevékenysége a fenntartható városok és közösségek témakörében (SDG-11)
DOI:
https://doi.org/10.35925/j.multi.2023.1.30Kulcsszavak:
fenntarthatósági célok, SDG-11, fenntartható városok és közösségek, impakt egyetemi rangsor, THE rangsorAbsztrakt
Az Egyesült Nemzetek Szervezete a fenntarthatósági céljok kijelölése során joggal szentelt megkülönböztető figyelmet a fenntarthatóság városi szintjének, utóbbiak gyorsan növekvő mérete, illetve környezeti és társadalmi hatásai okán. A vonatkozó tervcélok elérésében a városok egyetemei kulcsfontosságú szerepet kapnak, hiszen számos módon hozzájárulnak a globális, az országos, valamint a regionális -helyi közösségek fenntarthatósági céljainak eléréséhez, akár az oktatás, akár a kutatás révén. Jelen tanulmányban az Fenntartható városok és közösségek (SDG-11) fenntarthatósági célnak a felsőoktatási intézményekben való megjelenését elemeztük a vonatkozó tudományos publikációk alapján az Európai Unió tagországaiban 2017 és 2021 között, különös tekintettel a visegrádi országokra. Vizsgálatunk az SDG-11 fenntarthatósági céllal kapcsolatos publikációk minőségére és mennyiségére is kiterjedt, az eredményekből pedig országközi és egyetemek közötti összehasonlításokat végeztünk. Elemeztük továbbá az SDG-11 témakörön belüli jellemző altémaköröket, a vonatkozó átfedéseket és eltéréseket az egyes V4 országbeli egyetemek között. Az adatok forrásaként elsősorban a Világgazdasági Fórum Times Higher Education (THE) nemzetközi minősítési rendszerét és a Scopus adatbázisát használtuk. Módszertanunk nagyrészt leíró jellegű, tényszámokon alapuló egyszerű kvantitatív analízis.