Hangtompító akusztikai tervezése hibrid módszerrel
DOI:
https://doi.org/10.35925/j.multi.2019.4.58Kulcsszavak:
formula student, hangtompító, hangnyomásszint, 3D szimulációAbsztrakt
A kipufogó- és hangtompító zaj egy kihívást jelentő probléma a gépjárműiparban. Noha a rendszer fő célja a motorból származó akusztikus impulzusok intenzitásának csökkentése, az ilyen rendszerek által kiváltott ellennyomást a lehető legkisebbre kell csökkenteni, hogy garantálják a motor maximális teljesítményét. Ez a tanulmány egy hatékony eljárást mutat be egy Formula Student versenyautó (FS) reaktív hangtompítója átviteli veszteségének optimalizálására analitikai módszerek alkalmazásával. Ennek során létrehoztuk a hangtompító CAD modelljét, majd ezt az AVL BOOST-ban és más fejlett kereskedelmi forgalomban elérhető tervező szoftver (SolidWorks 2017) segítségével egy végeselemes akusztikai (FEA) modellé alakítottuk. A modell segítségével az áramlási tulajdonságokat, a nyomást és a sebességet vizsgáltuk. A modell ellenőrzése után elvégeztük a tervezési paraméterek érzékenységvizsgálatát a hangtompító hangnyomásszintjének (SPL) optimalizálása érdekében. Javaslatokat tettünk egy egyenletesebb SPL görbe elérésére.