Hipoid fogaskerékpár zaj- és rezgésjellemzőinek vizsgálata szimulációs módszerekkel
DOI:
https://doi.org/10.35925/j.multi.2025.3.6Kulcsszavak:
Hipoid fogaskerekpár, átviteli hiba, többtest-dinamika, fogaskerekek dinamikai modellezése, hajtáslánc zajcsökkentés, NVHAbsztrakt
Az autóiparban széles körben alkalmazott hajtáselemnek minősülnek a hipoid fogaskerekek. Ez különösen ott igaz, ahol nagy teljesítményátvitelre és kompakt kialakításra van szükség. Egyúttal ezek jelentős tervezési kihívásokat jelentenek zaj- és rezgésjellemzőik szempontjából. A jelen tanulmány célja a hipoid fogaskerékpárok NVH-viselkedésének elemzése szimulációs módszerekkel, kiemelten vizsgálva a hordképet, az átviteli nyomaték stabilitását, valamint az átviteli hiba (Transmission Error, TE) spektrális tulajdonságait. A kutatás során MSC Adams kereskedelmi szoftverrel készített többtest-dinamikai modellel vizsgáltuk a fogazati kapcsolatokat. Az eredmények szerint a hordkép optimalizálása akár jelentős zajcsökkentést eredményezhet. A frekvenciaspektrum elemzése alapján a legjelentősebb zajforrások az 200–800 Hz-es tartományban találhatók. Ezek a frekvenciák közvetlen kapcsolatban állnak a fogazati gerjesztésekkel. Az eredmények alapján javasolt az érintkezési nyomás eloszlásának és a fogprofil geometriájának további optimalizálása.