A leghátrányosabb helyzetű kistérségek célzott támogatásának kísérlete, és első tapasztalatai Észak-Magyarországon

Szerzők

  • Kullmann Ádám Open Society Institute
  • Janza Frigyes
  • Herczeg Béla Nemzeti Fejlesztési Ügynökség

Kulcsszavak:

hátrányos helyzetű térségek, integrált fejlesztés

Absztrakt

A leghátrányosabb helyzetű kistérségekben sajátos kísérlet zajlik, melynek célja a szerzők szerint az EU támogatások újszerű, a kistérségek igényeit a korábbiaknál nagyobb mértékben figyelembe vevő módon történő felhasználása. A cikkben az LHH program irányításában személyesen részt vevő szerzők áttekintik a leghátrányosabb helyzetű térségek korábbi fejlesztési programokban való szereplését és adatokkal igazolják a fejlesztési források elosztásában érvényesülő szempontok átértékelésének, az új felhasználási mód bevezetésének szükségességét. Ezt követően bemutatják a kistérségi programozáson alapuló elosztási rendszer lényegét, a program indulását. Mintegy összegzésként idézik a programról készült egyik független értékelése megállapítását, mely szerint: „A komplex területfejlesztési kistérségi programok alkalmazása az LHH-n kívül az összes kistérség vonatkozásában indokolt annak szellemében, hogy pályázatok helyett hatékonyabban támogathatóak a fejlesztési programok”.

Szerző életrajzok

Kullmann Ádám, Open Society Institute

közgazdász, szaktanácsadó, Open Society Institute

Janza Frigyes

közgazdász, területfejlesztési szakértő

Herczeg Béla, Nemzeti Fejlesztési Ügynökség

szociológus, projektmenedzser, Nemzeti Fejlesztési Ügynökség

Hivatkozások

Bass L. (2007): Az esélyegyenlőtlenségek dinamikája – Gyerekesély füzetek 2. MTA GYEP http://www.gyerekesely.hu/

Brodorits Z.–Jusztin V.–Nagy A. (2004): A területfejlesztési politika eszköz- és intézményrendszerének alakulása. Falu Város Régió, 9

Brodorits Z.(2008): A fejlesztéspolitika érvényesülésének kistérségi minta értékelései. Nem publikált jelentés

Balás G. (2009): A magyar fejlesztéspolitika alapkérdései – A fejlesztéspolitika 2007-2008-as éve. http://kozpolitika.hu/blog/wpcontent/uploads/2009/10/PPH_osszefogl_fejlesztespolitika_alapkerdesek.pdf

Fazekas K.–Köllő J.–Varga J. (2008): Zöld könyv a magyar közoktatás megújításáért; Bevezető. http://oktatas.magyarorszagholnap.hu/images/Zoldkonyv_oktatas_bevezeto.pdf

Liskó I. (2002): A hátrányos helyzetű tanulók oktatásának minősége. Új Pedagógiai Szemle, 2

MAPI (2010): Újratervezés 2.0.1.0; VIII. Kitörési pontok, megoldások. http://ujratervezes2010.hu/files/Felvetesek_megoldasok.pdf

Scharle Á.–Váradi B. (2009): A területileg differenciált minimálbér indokoltságának vizsgálata. http://www.budapestinstitute.eu/uploads/BI_NFU_regiosminber_091021.pdf

Tóthné Kecskeméti K. (2009): „A hódmezővásárhelyi modell” – Az integráció és szegregáció kérdései, Hódmezővásárhely közoktatási rendszerének átalakítása. Falu Város Régió, 2

##submission.downloads##

Megjelent

2010-12-15

Hogyan kell idézni

Kullmann, Ádám, Janza, F., & Herczeg, B. (2010). A leghátrányosabb helyzetű kistérségek célzott támogatásának kísérlete, és első tapasztalatai Észak-Magyarországon. Észak-magyarországi Stratégiai Füzetek, 7(02), 3–20. Elérés forrás https://ojs.uni-miskolc.hu/index.php/stratfuz/article/view/2794