Haszon alapú elérhetőségi modellek és a valóság

Szerzők

  • Tóth Géza Károly Róbert Főiskola

Kulcsszavak:

elérhetőség, haszon, belföldi vándorlás

Absztrakt

Munkánkban az elérhetőségi modellezés egy, a hagyományos mutatóktól eltérő modelljét, a haszon alapú elérhetőségi modellt kívánjuk alkalmazni konkrét példán keresztül. E vizsgálatunkban azt kívántuk elemezni, hogy a hazai belföldi vándorlás mennyiben tükrözi az elérhetőségi viszonyokat, illetve mennyiben tér el attól, milyen főbb tendenciák mutathatók ki? A vizsgálat előtt az a hipotézisünk volt, hogy a belső vándorlási viszonyok mozgatórugója hazánkban elsősorban a gazdasági fejlettségi viszonyokban keresendő, ezért a következőkben a haszon alapú elérhetőség és a vándorlási viszonyok közötti kapcsolatot elemezzük.

Információk a szerzőről

Tóth Géza, Károly Róbert Főiskola

tudományos munkatárs, Károly Róbert Főiskola, Turizmus és Területfejlesztési Tanszék, Gyöngyös

vezető-tanácsos, KSH, Budapest

Hivatkozások

Abraham, J. E. – Hunt, J. D. 2007 Random Utility Simulation Of Spatial Economics. Technical Paper No. TP-07009 Institute for Advanced Policy Research University of Calgary Calgary, Alberta Canada. p. 10.

Ben-Akiva, M. – Lerman, S.R. 1985 Discrete Choice Analysis. MIT Press, Cambridge, MA.

Bruinsma, F.R.–Rietveld, P. 1998 The Accessibility of European Cities: Theoretical Framework and Comparison of Approaches. In: Environment and Planning A 30. 499-521. o.

De Jong, G. – Pieters, M. – Daly, A. – Graafland, I. – Kroes, E.– Koopmans, C. 2005 Using the Logsum as an Evaluation Measure: Literature and Case Study. Report prepared for AVV Transport Research Centre p. 77. http://www.rand.org/pubs/working_papers/2005/RAND_WR275.pdf

Espon 2003 Transport Services And Networks: Territorial Trends And Basic Supply Of Infrastructure For Territorial Cohesion. ESPON Project 1.2.1 Third interim report August 2003 http://www.espon.eu/export/sites/default/Documents/Projects/ESPON2006Projects/ThematicProjects/TransportTrends/3.ir_1.2.1-final.pdf

Fleischer, T. 2008 Az elérhetőség mérése, példákkal. KÖZÚTI ÉS MÉLYÉPÍTÉSI SZEMLE 58:(3-4) pp. 15-22. o.

Fleischer, T. 2008 Az elérhetőségről.: az elérhetőség fogalma. KÖZÚTI ÉS MÉLYÉPÍTÉSI SZEMLE 58:(1-2) pp. 1-6. o.

Geurs K. T – Ritsema van Eck J.R. 2001 Accessibility measures: review and applications. Evaluation of accessibility impacts of land-use transportation scenarios, and related social and economic impact. Report no. 408505006 265 p. http://www.mnp.nl/bibliotheek/rapporten/408505006.pdf

Hagerstrand, T. (1970): What about people in regional science? People of the Regional Science Association 24, 7–21.

Handy, S.L .– Niemeier, D.A. 1997 Measuring accessibility: an exploration of issues and alternatives. Environment and Planning A 29, 1175–1194. o.

Levine, J. 1998 Rethinking accessibility and jobs-housing balance. Journal of American Planning Association 64 (2), 12–25. o.

Martellato, D.–Nijkamp, P.–Reggiani, A., 1995 Measurement and measures of network accessibility: economic perspectives. In: Button, K., Nijkamp, P., Priemus, H. (Eds.), Transport Networks in Europe: Concepts, Analysis and Policies. Edward Elgar, Cheltenham, UK, pp. 161–179. o.

Martellato, D.–Nijkamp, P. 1998 The Concept of Accessibility Revisited. Accessibility, Trade and Locational Behaviour. Ashgate, Aldershot

Vickerman, R. 1998 Accessibility, Peripheriality and Spatial Development: The Question of Choice. Accessibility, Trade and Locational Behaviour. Ashgate, Aldershot

##submission.downloads##

Megjelent

2024-02-01

Hogyan kell idézni

Tóth, G. (2024). Haszon alapú elérhetőségi modellek és a valóság. Észak-magyarországi Stratégiai Füzetek, 8(01), 31–37. Elérés forrás https://ojs.uni-miskolc.hu/index.php/stratfuz/article/view/2946