Fogyatékossággal élők társadalmi inklúziójának elősegítése a fizikai akadálymentesség mérőszámának megalkotásával – az akadálymentesítési index
DOI:
https://doi.org/10.32976/stratfuz.2024.30Kulcsszavak:
fogyatékosság, társadalmi inklúzió, akadálymentesítésAbsztrakt
A fogyatékosság jelentős társadalmi probléma, melyet az érintettek nagy – és növekvő – létszáma is alátámaszt. Az érintettek hátrányait a társadalmi életben való részvétel korlátozottsága még inkább elmélyíti. A minél szélesebb körű társadalmi inklúzió feltétele az akadálymentes fizikai és társas környezet biztosítása. A tanulmány a fizikai akadálymentesítés témaköréhez kapcsolódva azáltal kívánja előmozdítani az inklúziós törekvéseket, hogy egy olyan saját fejlesztésű mérőszámot mutat be, mely az épületek fizikai akadálymentességének mérésére hivatott. A megalkotott akadálymentesítési index hasznos eszköze lehet a mozgásukban korlátozottak informálásának arról, hogy egy adott épület mennyiben használható számukra. A hasonló funkciójú intézmények összehasonlíthatóvá válnak akadálymentesítés szempontjából.
Hivatkozások
'2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről
'87/2015. (IV. 9.) kormányrendelet a nemzeti felsőoktatásról szóló 2011. évi CCIV. törvény egyes rendelkezéseinek végrehajtásáról
A fogyatékos személyek jogairól és esélyegyenlőségük biztosításáról szóló 1998. évi XXVI. törvény
Andreasen, A. R. (1994). Social marketing: Definition and domain. Journal of Public Policy and Marketing, 13(1), 108-114. https://doi.org/10.1177/074391569401300109
Európai Bizottság. (2010). Európai fogyatékosságügyi stratégia 2010-2020: Megújított elkötelezettség az akadálymentes Európa megvalósítása iránt. Az Európai Bizottság közleménye. Brüsszel, 2010.11.15.
European Commission. (2001). Green paper: Promoting a European framework for corporate social responsibility. Brussels: European Commission.
European Commission (2019). Disability statistics - barriers to social integration. Eurostat. https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Disability_statistics_-_barriers_to_social_integration Letöltés: 2019.03.12.
European Commission. (2021). Union of Equality: Strategy for the Rights of Persons with Disabilities 2021-2030. Brussels: EC. https://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=1484&langId=en Letöltés: 2021.03.03.
Európai Tanács. (2023). Fogyatékosság az EU-ban: tények és számadatok. https://www.consilium.europa.eu/hu/infographics/disability-eu-facts-figures/ Letöltés: 2023.10.10.
Kotler, P., Levy S. J. (1969). Broadening the Concept of Marketing. Journal of Marketing, (33)1. 10-15. https://doi.org/10.2307/1248740
Könczei, Gy., Hernádi, I., Kunt, Zs., & Sándor, A. (2015). A fogyatékosságtudomány a mindennapi életben. BME Tanárképző Központ, Budapest. Idézi: Séllei, B. (2018): Szemléleti akadálymentesség a felsőoktatásban. Opus et Educatio, (5)1, 37-50. https://doi.org/10.31287/FT.hu.2018.2.12
Központi Statisztikai Hivatal. (2024). 4.1.2.9. Fogyatékossággal élők vármegye és régió szerint STADAT. https://www.ksh.hu/stadat_files/ege/hu/ege0052.html Letöltés: 2024.02.07.
Központi Statisztikai Hivatal. (2024). 22.1.2.1. A lakónépesség nem, vármegye és régió szerint, január 1. STADAT. https://www.ksh.hu/stadat_files/nep/hu/nep0034.html Letöltés: 2024.02.07.
Központi Statisztikai Hivatal. (2023). 23.1.1.6. Sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók száma fogyatékosság-típus szerint. https://www.ksh.hu/stadat_files/okt/hu/okt0006.html Letöltés: 2023.12.12.
Központi Statisztikai Hivatal. (2023). 25.1.1.24. Fogyatékossági támogatásban részesülők, december. https://www.ksh.hu/stadat_files/szo/hu/szo0024.html Letöltés: 2023.12.12.
Mikrocenzus 2016. / 8. (2018) A fogyatékos és az egészségi ok miatt korlátozott népesség jellemzői, Központi Statisztikai Hivatal, Budapest.
Nagy, Sz., Hajdú, N., & Polonkai, Á. (2021). Az egyetemisták önkénteskedéssel kapcsolatos motivációi. Észak-magyarországi Stratégiai Füzetek, 18(Klnsz.), 147-155. https://doi.org/10.32976/stratfuz.2021.13
Pinczésné Palásthy, I. (2004). Tanulási zavarok, fejlesztő gyakorlatok. Budapest: Pedellus Tankönyvkiadó.
Piskóti, I., et al. (2012). A társadalmi marketing paradigmái - elméleti-módszertani alapozó kutatás. OTKA. https://doi.org/10.13140/RG.2.1.4738.5767
Piskóti, I., & Hajdú, N. (2014). A benchmarking approach to the situation and topics in CSR reports of Hungarian corporations. Responsibility and Sustainability, Iapnm Latam, 2(2), 1-13.
Piskóti, I. (2017). Egyetemi marketingstratégia keretei a sikeres üzleti, innovációs együttműködésekben. In Csiszár, Cs. M. (Ed.), Jubileumi tanulmánykötet Illés Mária professzor asszony 70. születésnapjára (pp. 119-129). Miskolc: Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar.
Séllei, B. (2018). Szemléleti akadálymentesség a felsőoktatásban. Opus et Educatio, 5(1), 37-50. https://doi.org/10.3311/ope.242
Tiszai, L. (2018). A közös zenélés szerepe a befogadó attitűd kialakításában: Modellprojekt és hatásvizsgálat (PhD értekezés). Eszterházy Károly Egyetem, Neveléstudományi Doktori Iskola. https://doi.org/10.15773/EKE.2018.006
World Health Organization. (2011). World report on disability. Retrieved 10 October, 2023. from http://www.who.int/disabilities/world_report/2011/en/
##submission.downloads##
Megjelent
Hogyan kell idézni
Folyóirat szám
Rovat
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.