Fogyatékossággal élők társadalmi inklúziójának elősegítése a fizikai akadálymentesség mérőszámának megalkotásával – az akadálymentesítési index

Szerzők

  • Piskóti István Miskolci Egyetem
  • Bihariné Kalászdi Beáta Miskolci Egyetem

DOI:

https://doi.org/10.32976/stratfuz.2024.30

Kulcsszavak:

fogyatékosság, társadalmi inklúzió, akadálymentesítés

Absztrakt

A fogyatékosság jelentős társadalmi probléma, melyet az érintettek nagy – és növekvő – létszáma is alátámaszt. Az érintettek hátrányait a társadalmi életben való részvétel korlátozottsága még inkább elmélyíti. A minél szélesebb körű társadalmi inklúzió feltétele az akadálymentes fizikai és társas környezet biztosítása. A tanulmány a fizikai akadálymentesítés témaköréhez kapcsolódva azáltal kívánja előmozdítani az inklúziós törekvéseket, hogy egy olyan saját fejlesztésű mérőszámot mutat be, mely az épületek fizikai akadálymentességének mérésére hivatott. A megalkotott akadálymentesítési index hasznos eszköze lehet a mozgásukban korlátozottak informálásának arról, hogy egy adott épület mennyiben használható számukra. A hasonló funkciójú intézmények összehasonlíthatóvá válnak akadálymentesítés szempontjából.

Szerző életrajzok

Piskóti István, Miskolci Egyetem

egyetemi tanár, intézetigazgató, Miskolci Egyetem, Marketing és Turizmus Intézet

Bihariné Kalászdi Beáta, Miskolci Egyetem

PhD hallgató, Miskolci Egyetem, Marketing és Turizmus Intézet

Hivatkozások

'2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről

'87/2015. (IV. 9.) kormányrendelet a nemzeti felsőoktatásról szóló 2011. évi CCIV. törvény egyes rendelkezéseinek végrehajtásáról

A fogyatékos személyek jogairól és esélyegyenlőségük biztosításáról szóló 1998. évi XXVI. törvény

Andreasen, A. R. (1994). Social marketing: Definition and domain. Journal of Public Policy and Marketing, 13(1), 108-114. https://doi.org/10.1177/074391569401300109

Európai Bizottság. (2010). Európai fogyatékosságügyi stratégia 2010-2020: Megújított elkötelezettség az akadálymentes Európa megvalósítása iránt. Az Európai Bizottság közleménye. Brüsszel, 2010.11.15.

European Commission. (2001). Green paper: Promoting a European framework for corporate social responsibility. Brussels: European Commission.

European Commission (2019). Disability statistics - barriers to social integration. Eurostat. https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Disability_statistics_-_barriers_to_social_integration Letöltés: 2019.03.12.

European Commission. (2021). Union of Equality: Strategy for the Rights of Persons with Disabilities 2021-2030. Brussels: EC. https://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=1484&langId=en Letöltés: 2021.03.03.

Európai Tanács. (2023). Fogyatékosság az EU-ban: tények és számadatok. https://www.consilium.europa.eu/hu/infographics/disability-eu-facts-figures/ Letöltés: 2023.10.10.

Kotler, P., Levy S. J. (1969). Broadening the Concept of Marketing. Journal of Marketing, (33)1. 10-15. https://doi.org/10.2307/1248740

Könczei, Gy., Hernádi, I., Kunt, Zs., & Sándor, A. (2015). A fogyatékosságtudomány a mindennapi életben. BME Tanárképző Központ, Budapest. Idézi: Séllei, B. (2018): Szemléleti akadálymentesség a felsőoktatásban. Opus et Educatio, (5)1, 37-50. https://doi.org/10.31287/FT.hu.2018.2.12

Központi Statisztikai Hivatal. (2024). 4.1.2.9. Fogyatékossággal élők vármegye és régió szerint STADAT. https://www.ksh.hu/stadat_files/ege/hu/ege0052.html Letöltés: 2024.02.07.

Központi Statisztikai Hivatal. (2024). 22.1.2.1. A lakónépesség nem, vármegye és régió szerint, január 1. STADAT. https://www.ksh.hu/stadat_files/nep/hu/nep0034.html Letöltés: 2024.02.07.

Központi Statisztikai Hivatal. (2023). 23.1.1.6. Sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók száma fogyatékosság-típus szerint. https://www.ksh.hu/stadat_files/okt/hu/okt0006.html Letöltés: 2023.12.12.

Központi Statisztikai Hivatal. (2023). 25.1.1.24. Fogyatékossági támogatásban részesülők, december. https://www.ksh.hu/stadat_files/szo/hu/szo0024.html Letöltés: 2023.12.12.

Mikrocenzus 2016. / 8. (2018) A fogyatékos és az egészségi ok miatt korlátozott népesség jellemzői, Központi Statisztikai Hivatal, Budapest.

Nagy, Sz., Hajdú, N., & Polonkai, Á. (2021). Az egyetemisták önkénteskedéssel kapcsolatos motivációi. Észak-magyarországi Stratégiai Füzetek, 18(Klnsz.), 147-155. https://doi.org/10.32976/stratfuz.2021.13

Pinczésné Palásthy, I. (2004). Tanulási zavarok, fejlesztő gyakorlatok. Budapest: Pedellus Tankönyvkiadó.

Piskóti, I., et al. (2012). A társadalmi marketing paradigmái - elméleti-módszertani alapozó kutatás. OTKA. https://doi.org/10.13140/RG.2.1.4738.5767

Piskóti, I., & Hajdú, N. (2014). A benchmarking approach to the situation and topics in CSR reports of Hungarian corporations. Responsibility and Sustainability, Iapnm Latam, 2(2), 1-13.

Piskóti, I. (2017). Egyetemi marketingstratégia keretei a sikeres üzleti, innovációs együttműködésekben. In Csiszár, Cs. M. (Ed.), Jubileumi tanulmánykötet Illés Mária professzor asszony 70. születésnapjára (pp. 119-129). Miskolc: Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar.

Séllei, B. (2018). Szemléleti akadálymentesség a felsőoktatásban. Opus et Educatio, 5(1), 37-50. https://doi.org/10.3311/ope.242

Tiszai, L. (2018). A közös zenélés szerepe a befogadó attitűd kialakításában: Modellprojekt és hatásvizsgálat (PhD értekezés). Eszterházy Károly Egyetem, Neveléstudományi Doktori Iskola. https://doi.org/10.15773/EKE.2018.006

World Health Organization. (2011). World report on disability. Retrieved 10 October, 2023. from http://www.who.int/disabilities/world_report/2011/en/

##submission.downloads##

Megjelent

2024-09-16

Hogyan kell idézni

Piskóti, I., & Bihariné Kalászdi, B. (2024). Fogyatékossággal élők társadalmi inklúziójának elősegítése a fizikai akadálymentesség mérőszámának megalkotásával – az akadálymentesítési index. Észak-magyarországi Stratégiai Füzetek, 21(03), 128–138. https://doi.org/10.32976/stratfuz.2024.30