Supporting the social inclusion of people with disabilities by creating a measurement tool of physical accessibility - the Accessibility Index

Authors

  • István Piskóti University of Miskolc
  • Beáta Bihariné Kalászdi University of Miskolc

DOI:

https://doi.org/10.32976/stratfuz.2024.30

Keywords:

disability, social inclusion, accessibility

Abstract

Disability is a major social issue, underlined by the large - and growing - number of people affected. Their disadvantages are deepened by their limited participation in social life. Ensuring a barrier-free physical and social environment is a necessary condition for the widest possible social inclusion. This study aims to boost inclusion efforts in the context of physical accessibility by presenting a self-developed measurement tool of the physical accessibility of buildings. The Accessibility Index can be a useful tool for informing people with reduced mobility about the extent to which a building can be used by them. Institutions with similar functions can be compared in terms of accessibility.

Author Biographies

István Piskóti, University of Miskolc

Professor, Director of the Institute, University of Miskolc, Institute of Marketing and Tourism

Beáta Bihariné Kalászdi, University of Miskolc

PhD student, University of Miskolc, Institute of Marketing and Tourism

References

'2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről

'87/2015. (IV. 9.) kormányrendelet a nemzeti felsőoktatásról szóló 2011. évi CCIV. törvény egyes rendelkezéseinek végrehajtásáról

A fogyatékos személyek jogairól és esélyegyenlőségük biztosításáról szóló 1998. évi XXVI. törvény

Andreasen, A. R. (1994). Social marketing: Definition and domain. Journal of Public Policy and Marketing, 13(1), 108-114. https://doi.org/10.1177/074391569401300109

Európai Bizottság. (2010). Európai fogyatékosságügyi stratégia 2010-2020: Megújított elkötelezettség az akadálymentes Európa megvalósítása iránt. Az Európai Bizottság közleménye. Brüsszel, 2010.11.15.

European Commission. (2001). Green paper: Promoting a European framework for corporate social responsibility. Brussels: European Commission.

European Commission (2019). Disability statistics - barriers to social integration. Eurostat. https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Disability_statistics_-_barriers_to_social_integration Letöltés: 2019.03.12.

European Commission. (2021). Union of Equality: Strategy for the Rights of Persons with Disabilities 2021-2030. Brussels: EC. https://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=1484&langId=en Letöltés: 2021.03.03.

Európai Tanács. (2023). Fogyatékosság az EU-ban: tények és számadatok. https://www.consilium.europa.eu/hu/infographics/disability-eu-facts-figures/ Letöltés: 2023.10.10.

Kotler, P., Levy S. J. (1969). Broadening the Concept of Marketing. Journal of Marketing, (33)1. 10-15. https://doi.org/10.2307/1248740

Könczei, Gy., Hernádi, I., Kunt, Zs., & Sándor, A. (2015). A fogyatékosságtudomány a mindennapi életben. BME Tanárképző Központ, Budapest. Idézi: Séllei, B. (2018): Szemléleti akadálymentesség a felsőoktatásban. Opus et Educatio, (5)1, 37-50. https://doi.org/10.31287/FT.hu.2018.2.12

Központi Statisztikai Hivatal. (2024). 4.1.2.9. Fogyatékossággal élők vármegye és régió szerint STADAT. https://www.ksh.hu/stadat_files/ege/hu/ege0052.html Letöltés: 2024.02.07.

Központi Statisztikai Hivatal. (2024). 22.1.2.1. A lakónépesség nem, vármegye és régió szerint, január 1. STADAT. https://www.ksh.hu/stadat_files/nep/hu/nep0034.html Letöltés: 2024.02.07.

Központi Statisztikai Hivatal. (2023). 23.1.1.6. Sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók száma fogyatékosság-típus szerint. https://www.ksh.hu/stadat_files/okt/hu/okt0006.html Letöltés: 2023.12.12.

Központi Statisztikai Hivatal. (2023). 25.1.1.24. Fogyatékossági támogatásban részesülők, december. https://www.ksh.hu/stadat_files/szo/hu/szo0024.html Letöltés: 2023.12.12.

Mikrocenzus 2016. / 8. (2018) A fogyatékos és az egészségi ok miatt korlátozott népesség jellemzői, Központi Statisztikai Hivatal, Budapest.

Nagy, Sz., Hajdú, N., & Polonkai, Á. (2021). Az egyetemisták önkénteskedéssel kapcsolatos motivációi. Észak-magyarországi Stratégiai Füzetek, 18(Klnsz.), 147-155. https://doi.org/10.32976/stratfuz.2021.13

Pinczésné Palásthy, I. (2004). Tanulási zavarok, fejlesztő gyakorlatok. Budapest: Pedellus Tankönyvkiadó.

Piskóti, I., et al. (2012). A társadalmi marketing paradigmái - elméleti-módszertani alapozó kutatás. OTKA. https://doi.org/10.13140/RG.2.1.4738.5767

Piskóti, I., & Hajdú, N. (2014). A benchmarking approach to the situation and topics in CSR reports of Hungarian corporations. Responsibility and Sustainability, Iapnm Latam, 2(2), 1-13.

Piskóti, I. (2017). Egyetemi marketingstratégia keretei a sikeres üzleti, innovációs együttműködésekben. In Csiszár, Cs. M. (Ed.), Jubileumi tanulmánykötet Illés Mária professzor asszony 70. születésnapjára (pp. 119-129). Miskolc: Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar.

Séllei, B. (2018). Szemléleti akadálymentesség a felsőoktatásban. Opus et Educatio, 5(1), 37-50. https://doi.org/10.3311/ope.242

Tiszai, L. (2018). A közös zenélés szerepe a befogadó attitűd kialakításában: Modellprojekt és hatásvizsgálat (PhD értekezés). Eszterházy Károly Egyetem, Neveléstudományi Doktori Iskola. https://doi.org/10.15773/EKE.2018.006

World Health Organization. (2011). World report on disability. Retrieved 10 October, 2023. from http://www.who.int/disabilities/world_report/2011/en/

Downloads

Published

2024-09-16

How to Cite

Piskóti, I., & Bihariné Kalászdi, B. (2024). Supporting the social inclusion of people with disabilities by creating a measurement tool of physical accessibility - the Accessibility Index. Strategic Issues of Northern Hungary, 21(03), 128–138. https://doi.org/10.32976/stratfuz.2024.30