A foglalkoztatás elősegítése Miskolc két leszakadó városrészében
DOI:
https://doi.org/10.32976/stratfuz.2024.32Kulcsszavak:
társadalmi innováció, foglalkoztatás, leszakadás, integráció, együttműködésekAbsztrakt
A hátrányos helyzetű, leszakadó társadalmi csoportok foglalkoztatása, társadalmi integrációja számos terület szakembereinek kihívást jelentő feladat. Ezen csoportok tagjai gyakran szegregátumokban, slum-okban koncentrálódnak, ahol számos probléma egyszerre jelenik meg, köztük a foglalkoztatási-foglalkoztathatósági nehézségek is. A központi kérdés, hogy hogyan lehet az akadályok ellenére a szegregátumokban élők foglalkoztatását, társadalmi integrációját elősegíteni, támogatni. A fenntarthatóság és a hatásosabb beavatkozások érdekében azonban a hagyományos megoldásoktól eltérő, innovatív módszerek alkalmazása szükséges. Erről szól az EaSI keretprogramba illeszkedő, Miskolc Önkormányzata által kezdeményezett, 4IM mozaikszóval illetett kísérleti projekt. A tanulmányban a projekt foglalkoztatásfejlesztési folyamatának alakulását elemzem esettanulmányszerűen a projekt beavatkozási területét képező két leszakadó városrészben. Időigényes, változékony folyamatról van szó, rögös úttal és kockázatokkal, de az eredmények a kevés résztvevő ellenére némi bizakodásra adhatnak okot. Üzemlátogatás, re-integrációs és pályaorientációs foglalkozások, álláskeresési tréningek valósultak meg, 34 fő egyéni foglalkoztatási tanácsadásban részesült és néhányan elhelyezkedtek, a lakosság aktivitása pedig általánosságban nőtt. Ezalatt szakmaközi kapcsolatok jöttek létre és erősödtek meg.
Hivatkozások
Arrow, K. (1962). The economic implications of learning by doing. The Review of Economic Studies, 29(3), 155-173. https://doi.org/10.2307/2295952
Berszán, L. (2017). A fogyatékos személyek társadalmi integrációja. Kolozsvár: Egyetemi Műhely Kiadó. https://bit.ly/3G22V5P (letöltve: 2023. 11. 09.)
Bourdieu, P. (1978). Az osztályok pályája és a valószínűségi okság (1). In A társadalmi egyenlőtlenségek újratermelődése. Budapest: Gondolat Kiadó.
Bőhm, A. (1992). Depressziós zónák helyi társadalmai. Esély, 4(2), 58-71. http://www.esely.org/kiadvanyok/1992_2/depresszios_zonak.pdf
Carter, B. (2023). Minimumjövedelem: A szegénység elleni harc csodafegyvere? https://hu.euronews.com/business/2023/01/25/minimumjovedelem-a-szegenyseg-elleni-harc-csodafegyvere (letöltve: 2023. 11. 15.)
Castel, R. (1993). A nélkülözéstől a kivetettségig – a "kiilleszkedés" pokoljárása. Esély, 1993(3), 3-23. http://www.esely.org/kiadvanyok/1993_3/anelkulozestol.pdf (letöltve: 2023. 11. 10.)
Castel, R. (2000). The roads to disaffiliation: Insecure work and vulnerable relationships. International Journal of Urban and Regional Research, 24(3), 519-535. https://doi.org/10.1111/1468-2427.00262
Dabasi-Halász, Zs. (2018). Munkaerőpiac tréning tananyag. MIskolc: Miskolci Egyetem. https://innovativ-tudasvaros-efop361.uni-miskolc.hu/files/1041/Munkaeropiac_tananyag.pdf (letöltve: 2024. 03. 23.)
Doros, J. (2024). Soha nem látott mértékben nőtt az analfabetizmus Magyarországon. https://web2.nepszava.hu/3223977_analfabetizmus-tarsadalom-magyarorszag-szegenyseg-szabo-toth-kinga-interju (letöltve: 2024. 03. 02.)
Dövényi, Z. (Ed.). (2016). A Kárpát-medence földrajza. Budapest: Akadémiai Kiadó. https://doi.org/10.1556/9789630598026
ELTE TáTK. (2014). Milyen az ideális segélyrendszer? https://www.elte.hu/content/milyen-az-idealis-segelyrendszer.t.7285 (letöltve: 2024. 03. 12.)
Emery, M., Hubbell, K., & Miles-Polka, B. (2011). A field guide to community coaching. https://openprairie.sdstate.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1007&context=sociology_grad_guide (letöltve: 2023. 04. 09.)
Északkelet-magyarországi Gazdaságfejlesztési Zóna. (2020). Helyzetelemzés Borsod-Abaúj-Zemplén megye. https://www.uni-miskolc.hu/files/11812/BAZ_1206.pdf (letöltve: 2023. 11. 08.)
Fabók, B. (2024). Észak-Borsodban válik igazán láthatóvá a Fidesz sikerének egyik fontos összetevője. https://g7.hu/elet/20240206/eszak-borsodban-valik-igazan-lathatova-a-fidesz-sikerenek-egyik-fontos-osszetevoje/#20240326091324 (letöltve: 2024. 03. 24.)
Farkas, Zs. (2017). "Telepszerű lakókörnyezet volt a hivatalos elnevezése...": Telepfelszámolási programok integrációs hatásai és nem szándékolt következményei a rendszerváltás előtt és 2005-2010 között (PhD értekezés). ELTE Társadalomtudományi Kar Szociológiai Doktori Iskola Szociálpolitika Program, Budapest. https://doi.org/10.15476/ELTE.2017.208
Felcsuti, P. (2012). Figyeljünk Amartya Senre! https://magyarnarancs.hu/felcsuti/figyeljunk-amartya-senre-78639 (letöltve: 2023. 11. 10.)
Filippov, G. (2022). Hogyan (nem) lesz kevesebb szegény Magyarországon? https://telex.hu/velemeny/2022/12/17/hogyan-nem-lesz-kevesebb-szegeny-magyarorszagon-szegenyseg-csokkentese-egyensuly-intezet-filippov-gabor (letöltve: 2024. 01. 19.)
G. Fekete, É. (2008). A romák munkavállalását gátló tényezők kezelése a munkaerőpiacon. In A vidéki munkanélküliség tömegessé válásától az új foglalkoztatási modellekig. Miskolc: Herman Ottó Intézet.
G. Fekete, É. (2015). Vidéki munkanélküliség Magyarországon (összefoglaló). In A vidéki munkanélküliség tömegessé válásától az új foglalkoztatási modellekig. Miskolc: Herman Ottó Intézet.
Granovetter, M. (1988). A gyenge kötések ereje: A hálózatelmélet felülvizsgálata. In: Angelusz R., Éber M. Á., & Gecser O. (Szerk.), Társadalmi rétegződés olvasókönyv (pp. 315-330). Budapest: ELTE. https://tankonyvtar.hu/0010_2A_19_Tarsadalmi_retegzodes_olvasokonyv (letöltve: 2023. 03. 01.)
Haggett, P. (2006). Geográfia - Globális szintézis. Budapest: Typotex.
Havasi, É. (2002). Szegénység és társadalmi kirekesztettség a mai Magyarországon. Szociológiai Szemle, 12(4), 51-71.
Járdán, T., Pataki, A., & Szilágyi, Zs. (2023). A fény, ami utat mutat - Hogyan indíts el változást egy rajzzal. Magyar Coachszemle, 12(1), 38-43.
Kenderfi, M. (2012). Hátrányos helyzetű fiatalok pályaérettségét célzó pályaorientációs csoportfoglalkozások tapasztalatai. In Szilágyi, K. (Ed.), A pályaorientáció szerepe a társadalmi integrációban (pp. 83-96). Budapest: ELTE TáTK. https://tatk.elte.hu/dstore/document/1547/Szilagyi_A_palyaorientacio_szerepe.pdf (letöltve: 2024. 03. 10.)
Kim, R. (1998). A belső motivációt befolyásoló tényezők és megjelenésük a Montessori-pedagógiában. Új Pedagógiai Szemle, 48(3), 44-54.
Kovách, I. et al. (2017). Társadalmi integráció. MTA Társadalomtudományi Kutatóközpont Szociológiai Intézet.
Krank, A. (2024). A 4IM keretében létrehozott, innovatív intézményrendszer bemutatása. https://www.miskolc.hu/sites/default/files/egyszeru_oldal/beagyazhato_csatolmanyok/2024-05-27/82689/4im_innovativ_intezmenyrendszer_krank_andrea.pdf (letöltve: 2024. 06. 10.)
Központi Statisztikai Hivatal. (2022). 4.2. A roma népesség foglalkoztatási aránya a nem roma népességhez képest. In Fenntartható fejlődés indikátorai. KSH. https://ksh.hu/s/kiadvanyok/fenntarthato-fejlodes-indikatorai-2022/4-2#analysis (letöltve: 2023. 11. 10.)
Központi Statisztikai Hivatal. (2024). 20.1.2.2. A 15-64 éves népesség gazdasági aktivitása, vármegye és régió szerint. KSH. https://www.ksh.hu/stadat_files/mun/hu/mun0077.html (letöltve: 2024. 06. 10.)
Kunos, I. (2011). Magyar coaching-körkép. In Tudásalapú társadalom - Tudásteremtés - Tudástranszfer - Értékrendváltás. Miskolc: Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar. http://real.mtak.hu/101983/1/LillafuredKunos_document_14084_section_6316.pdf (letöltve: 2023. 04. 05.)
Ladányi, J., & Szelényi, I. (2004). A kirekesztettség változó formái. Budapest: Napvilág Kiadó.
Lipták, K. (2020). A közfoglalkoztatás jelentősége Borsod-Abaúj-Zemplén megye rurális településein. Tér és Társadalom, 34(4), 100-121. https://doi.org/10.17649/TET.34.4.3299
Lipták, K., & Horváth, K. (2018). Társadalmi innovációk szerepe a foglalkoztatáspolitikában és a vidékfejlesztésben. Észak-magyarországi Stratégiai Füzetek, 15(3), 55-68.
Márczis, M. (2022). 4IM Városi kezdeményezés az innovatív és integrált szociális szolgáltatásokért és a foglalkoztatás-fejlesztésért Miskolcon - Miskolc mindenki városa lesz! (Prezentáció).
Méreiné Berki, B. (2021). Korlát és menedék - egy városi deszegregációs folyamat elemzése a társadalmi tőke vizsgálatán keresztül (PhD értekezés). Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar Közgazdaságtani Doktori Iskola, Szeged. https://doi.org/10.14232/phd.10946
MMJV. (2021). Miskolc Megyei Jogú Város Önkormányzatának kezdeményezése: Munkacsoport a leszakadó városrészek integrációjának elősegítésére.
MMJV honlapja. (é.n.). Városi kezdeményezés az innovatív és integrált szociális szolgáltatásokért, foglalkoztatás-fejlesztésért Miskolcon - 4IM projekt. https://www.miskolc.hu/4im (letöltve: 2023.10.18)
Molnár, P. (2023). A megújult iskolarendszer (Prezentáció). Miskolci Szakképzési Centrum, Miskolc.
Muhari, J. (2021). Rossz ott élni, nem jó ott lenni - 83 ezer gyerek él szegregátumban. https://nepszava.hu/3137794_rossz-ott-elni-nem-jo-ott-lenni--83-ezer-gyerek-el-szegregatumban (letöltve: 2024. 03. 11.)
Nagy, R. (2023). Rugalmas tanulási utak (Prezentáció). Miskolci Szakképzési Centrum, Miskolc.
Németh, E. (2019). Segély helyett rámpát - A külső-belső kontroll attitűd és a szegénység kapcsolata. Budapesti Metropolitan Egyetem, Budapest. Universitas Budapestiensis de "Metropolitan" Annales, 12, 29-46.
Osgyáni, G. (2023). A 4IM projekt innovatív eszközei (prezentáció).
Pásztor, I. Z., & Pénzes, J. (2018). A cigányság lélekszáma és helyzete egy északkelet-magyarországi felmérés tükrében. Földrajzi Közlemények, 142(2), 154-169.
Pusztai, G. (2018). Kutatáson alapuló tanulmány a sajátos nevelési igényű és a tanulási nehézségekkel küzdő tanulókkal való foglalkozás eredményességének növelése érdekében. EFOP-3.1.2-16-2016-00001 "A pedagógusok módszertani felkészítése a végzettség nélküli iskolaelhagyás megelőzése érdekében". https://unideb.hu/pusztai_gabriella_tanulmany_2018_12-2-converted.pdf (letöltve: 2023. 11. 01.)
Rácz, A. (2014). Szegregáció a fejekben: A statisztikai és a mentális társadalmi és térbeli elkülönülés vizsgálata Szegeden. Központi Statisztikai Hivatal Műhelytanulmányok, 4. https://www.ksh.hu/docs/hun/xftp/idoszaki/pdf/muhelytanulmanyok4.pdf
Scharle, Á. (2024). 4IM - Szociális és foglalkoztatási szolgáltatások összehangolása: miért és hogyan? (Prezentáció). https://www.miskolc.hu/sites/default/files/egyszeru_oldal/beagyazhato_csatolmanyok/2024-05-27/82689/szocialis_es_foglalkoztatasi_csomag_osszehangolasa_scharle_agota.pdf (letöltve: 2024. 06. 10.)
Seligman, M. (2011). Flourish, élj boldogan!. Budapest: Akadémiai Kiadó.
Stewart, M. (2001). Depriváció, romák és "underclass". Beszélő, 6(7-8). http://beszelo.c3.hu/cikkek/deprivacio-romak-es-%E2%80%9Eunderclass%E2%80%9D
Szabó, A. (2022). Bizonyított: az előítéletesség hátráltatja a romák foglalkoztatását. https://qubit.hu/2022/12/19/lattal-te-mar-romat-dolgozni (letöltve: 2023. 11. 08.)
Szabó-Tóth, K., & Mihályi, H. (2023). A "csapdába esettek", az "apatikusak", a "beletörődő szegények" - szociológiai látlelet Miskolc két szegregátumos területéről.
Szabó-Tóth, K., & Mihályi, H. (2022). 4IM felmérés eredmények (prezentáció). VP/2020/003/0218 azonosító számú Initiative for Innovative Integrated Interventions in Miskolc - 4IM (Miskolc shall be a place for everyone!) projekt.
Szenttamási, T. (2021). Miskolc will be a Place for Everyone! https://civic-europe.eu/ideas/miskolc-will-be-a-place-for-everyone/ (letöltve: 2023. 11. 08.)
Sz. N. (2023). Tapasztalati modell. Initiative for Innovative Integrated Interventions in Miskolc (Miskolc a mi helyünk! - VP/2020/003/0218).
Sztojcsev, I. (2023). Budapest másfélszer fejlettebb az EU-átlagnál, az Észak-Alföld viszont a legszegényebbek között van. https://hvg.hu/gazdasag/20230220_regiok_eurostat_fejlettseg (letöltve: 2023. 11. 11.)
TEIR rendszer (é.n.). Térkép. https://www.oeny.hu/oeny/teir/#/
Trézsi, R., & Képes, N. (2022). Összefoglaló - Városi kezdeményezés az innovatív és integrált szociális szolgáltatásokért, foglalkoztatás-fejlesztésért Miskolcon - 4IM projekt.
Varga, K. (2022). Részvételen alapuló társadalmi innováció Encs városban. Észak-magyarországi Stratégiai Füzetek, 19(3), 70-83. https://doi.org/10.32976/stratfuz.2022.36
Virág, T. (2022). A telepfelszámolás és a lakhatási politika szerepe a marginalizált társadalmi csoportok térbeli és társadalmi mobilitásában. Szociológiai Szemle, 32(4), 4-26. https://doi.org/10.51624/SzocSzemle.2022.4.1
Vermek, B. (2021). Magyar felfedező, egy gyermekeknek készülő magyar nyelvi tananyag. Hungarológiai Évkönyv, 22(1-2), 156-165.
Whitmore, J. (2008). Coaching a csúcsteljesítményért. Miskolc: Z-Press Kiadó.
Zalai-Zempléni, Zs. (2023). A Világítótorony-modell. Magyar Coachszemle, 12(1), 18-22.
##submission.downloads##
Megjelent
Hogyan kell idézni
Folyóirat szám
Rovat
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.