Facilitating employment in two deprived neighbourhoods of Miskolc

Authors

  • Attila Adrián Krabák University of Debrecen

DOI:

https://doi.org/10.32976/stratfuz.2024.32

Keywords:

social innovation, employment, marginalisation, integration, cooperation

Abstract

The employment and social integration of vulnerable and marginalised groups is a challenging task for professionals in many fields. Members of these groups are often concentrated in segregated areas, slums, where several problems co-exist, including difficulties in employment and employability. The central question is how to facilitate, support and improve the employment, social integration and living conditions of people living in slums, despite the obstacles. However, to ensure the sustainability and effectiveness of interventions, it is necessary to think in terms of collaborations, knowledge sharing, and innovative methods rather than relying solely on traditional solutions. This is what the 4IM project, initiated by the Municipality of Miskolc under the EaSI framework programme, launched at the end of 2021 with the support of the European Union, is all about. In my role as a part-time employee, I was able to follow and describe the employment development process of the project, essentially as a participant observer. This was complemented by an analysis of the documents produced during the period, and a case study was created in the deprived neighbourhoods of Bábonyibérc and Tetemvár, the project intervention areas. It is a time-consuming and volatile process, with a rough road and risks, but the initial results are encouraging despite the small number of participants. Re-integration and career guidance sessions have been implemented, a visit to a plant was conducted, 34 people received individual employment counselling, some found jobs and the activity of the population in general has increased. During this time, interprofessional relations have been built and strengthened.

Author Biography

Attila Adrián Krabák, University of Debrecen

Ph.D. student, University of Debrecen, sociologist, certified human resource consultant

References

Arrow, K. (1962). The economic implications of learning by doing. The Review of Economic Studies, 29(3), 155-173. https://doi.org/10.2307/2295952

Berszán, L. (2017). A fogyatékos személyek társadalmi integrációja. Kolozsvár: Egyetemi Műhely Kiadó. https://bit.ly/3G22V5P (letöltve: 2023. 11. 09.)

Bourdieu, P. (1978). Az osztályok pályája és a valószínűségi okság (1). In A társadalmi egyenlőtlenségek újratermelődése. Budapest: Gondolat Kiadó.

Bőhm, A. (1992). Depressziós zónák helyi társadalmai. Esély, 4(2), 58-71. http://www.esely.org/kiadvanyok/1992_2/depresszios_zonak.pdf

Carter, B. (2023). Minimumjövedelem: A szegénység elleni harc csodafegyvere? https://hu.euronews.com/business/2023/01/25/minimumjovedelem-a-szegenyseg-elleni-harc-csodafegyvere (letöltve: 2023. 11. 15.)

Castel, R. (1993). A nélkülözéstől a kivetettségig – a "kiilleszkedés" pokoljárása. Esély, 1993(3), 3-23. http://www.esely.org/kiadvanyok/1993_3/anelkulozestol.pdf (letöltve: 2023. 11. 10.)

Castel, R. (2000). The roads to disaffiliation: Insecure work and vulnerable relationships. International Journal of Urban and Regional Research, 24(3), 519-535. https://doi.org/10.1111/1468-2427.00262

Dabasi-Halász, Zs. (2018). Munkaerőpiac tréning tananyag. MIskolc: Miskolci Egyetem. https://innovativ-tudasvaros-efop361.uni-miskolc.hu/files/1041/Munkaeropiac_tananyag.pdf (letöltve: 2024. 03. 23.)

Doros, J. (2024). Soha nem látott mértékben nőtt az analfabetizmus Magyarországon. https://web2.nepszava.hu/3223977_analfabetizmus-tarsadalom-magyarorszag-szegenyseg-szabo-toth-kinga-interju (letöltve: 2024. 03. 02.)

Dövényi, Z. (Ed.). (2016). A Kárpát-medence földrajza. Budapest: Akadémiai Kiadó. https://doi.org/10.1556/9789630598026

ELTE TáTK. (2014). Milyen az ideális segélyrendszer? https://www.elte.hu/content/milyen-az-idealis-segelyrendszer.t.7285 (letöltve: 2024. 03. 12.)

Emery, M., Hubbell, K., & Miles-Polka, B. (2011). A field guide to community coaching. https://openprairie.sdstate.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1007&context=sociology_grad_guide (letöltve: 2023. 04. 09.)

Északkelet-magyarországi Gazdaságfejlesztési Zóna. (2020). Helyzetelemzés Borsod-Abaúj-Zemplén megye. https://www.uni-miskolc.hu/files/11812/BAZ_1206.pdf (letöltve: 2023. 11. 08.)

Fabók, B. (2024). Észak-Borsodban válik igazán láthatóvá a Fidesz sikerének egyik fontos összetevője. https://g7.hu/elet/20240206/eszak-borsodban-valik-igazan-lathatova-a-fidesz-sikerenek-egyik-fontos-osszetevoje/#20240326091324 (letöltve: 2024. 03. 24.)

Farkas, Zs. (2017). "Telepszerű lakókörnyezet volt a hivatalos elnevezése...": Telepfelszámolási programok integrációs hatásai és nem szándékolt következményei a rendszerváltás előtt és 2005-2010 között (PhD értekezés). ELTE Társadalomtudományi Kar Szociológiai Doktori Iskola Szociálpolitika Program, Budapest. https://doi.org/10.15476/ELTE.2017.208

Felcsuti, P. (2012). Figyeljünk Amartya Senre! https://magyarnarancs.hu/felcsuti/figyeljunk-amartya-senre-78639 (letöltve: 2023. 11. 10.)

Filippov, G. (2022). Hogyan (nem) lesz kevesebb szegény Magyarországon? https://telex.hu/velemeny/2022/12/17/hogyan-nem-lesz-kevesebb-szegeny-magyarorszagon-szegenyseg-csokkentese-egyensuly-intezet-filippov-gabor (letöltve: 2024. 01. 19.)

G. Fekete, É. (2008). A romák munkavállalását gátló tényezők kezelése a munkaerőpiacon. In A vidéki munkanélküliség tömegessé válásától az új foglalkoztatási modellekig. Miskolc: Herman Ottó Intézet.

G. Fekete, É. (2015). Vidéki munkanélküliség Magyarországon (összefoglaló). In A vidéki munkanélküliség tömegessé válásától az új foglalkoztatási modellekig. Miskolc: Herman Ottó Intézet.

Granovetter, M. (1988). A gyenge kötések ereje: A hálózatelmélet felülvizsgálata. In: Angelusz R., Éber M. Á., & Gecser O. (Szerk.), Társadalmi rétegződés olvasókönyv (pp. 315-330). Budapest: ELTE. https://tankonyvtar.hu/0010_2A_19_Tarsadalmi_retegzodes_olvasokonyv (letöltve: 2023. 03. 01.)

Haggett, P. (2006). Geográfia - Globális szintézis. Budapest: Typotex.

Havasi, É. (2002). Szegénység és társadalmi kirekesztettség a mai Magyarországon. Szociológiai Szemle, 12(4), 51-71.

Járdán, T., Pataki, A., & Szilágyi, Zs. (2023). A fény, ami utat mutat - Hogyan indíts el változást egy rajzzal. Magyar Coachszemle, 12(1), 38-43.

Kenderfi, M. (2012). Hátrányos helyzetű fiatalok pályaérettségét célzó pályaorientációs csoportfoglalkozások tapasztalatai. In Szilágyi, K. (Ed.), A pályaorientáció szerepe a társadalmi integrációban (pp. 83-96). Budapest: ELTE TáTK. https://tatk.elte.hu/dstore/document/1547/Szilagyi_A_palyaorientacio_szerepe.pdf (letöltve: 2024. 03. 10.)

Kim, R. (1998). A belső motivációt befolyásoló tényezők és megjelenésük a Montessori-pedagógiában. Új Pedagógiai Szemle, 48(3), 44-54.

Kovách, I. et al. (2017). Társadalmi integráció. MTA Társadalomtudományi Kutatóközpont Szociológiai Intézet.

Krank, A. (2024). A 4IM keretében létrehozott, innovatív intézményrendszer bemutatása. https://www.miskolc.hu/sites/default/files/egyszeru_oldal/beagyazhato_csatolmanyok/2024-05-27/82689/4im_innovativ_intezmenyrendszer_krank_andrea.pdf (letöltve: 2024. 06. 10.)

Központi Statisztikai Hivatal. (2022). 4.2. A roma népesség foglalkoztatási aránya a nem roma népességhez képest. In Fenntartható fejlődés indikátorai. KSH. https://ksh.hu/s/kiadvanyok/fenntarthato-fejlodes-indikatorai-2022/4-2#analysis (letöltve: 2023. 11. 10.)

Központi Statisztikai Hivatal. (2024). 20.1.2.2. A 15-64 éves népesség gazdasági aktivitása, vármegye és régió szerint. KSH. https://www.ksh.hu/stadat_files/mun/hu/mun0077.html (letöltve: 2024. 06. 10.)

Kunos, I. (2011). Magyar coaching-körkép. In Tudásalapú társadalom - Tudásteremtés - Tudástranszfer - Értékrendváltás. Miskolc: Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar. http://real.mtak.hu/101983/1/LillafuredKunos_document_14084_section_6316.pdf (letöltve: 2023. 04. 05.)

Ladányi, J., & Szelényi, I. (2004). A kirekesztettség változó formái. Budapest: Napvilág Kiadó.

Lipták, K. (2020). A közfoglalkoztatás jelentősége Borsod-Abaúj-Zemplén megye rurális településein. Tér és Társadalom, 34(4), 100-121. https://doi.org/10.17649/TET.34.4.3299

Lipták, K., & Horváth, K. (2018). Társadalmi innovációk szerepe a foglalkoztatáspolitikában és a vidékfejlesztésben. Észak-magyarországi Stratégiai Füzetek, 15(3), 55-68.

Márczis, M. (2022). 4IM Városi kezdeményezés az innovatív és integrált szociális szolgáltatásokért és a foglalkoztatás-fejlesztésért Miskolcon - Miskolc mindenki városa lesz! (Prezentáció).

Méreiné Berki, B. (2021). Korlát és menedék - egy városi deszegregációs folyamat elemzése a társadalmi tőke vizsgálatán keresztül (PhD értekezés). Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar Közgazdaságtani Doktori Iskola, Szeged. https://doi.org/10.14232/phd.10946

MMJV. (2021). Miskolc Megyei Jogú Város Önkormányzatának kezdeményezése: Munkacsoport a leszakadó városrészek integrációjának elősegítésére.

MMJV honlapja. (é.n.). Városi kezdeményezés az innovatív és integrált szociális szolgáltatásokért, foglalkoztatás-fejlesztésért Miskolcon - 4IM projekt. https://www.miskolc.hu/4im (letöltve: 2023.10.18)

Molnár, P. (2023). A megújult iskolarendszer (Prezentáció). Miskolci Szakképzési Centrum, Miskolc.

Muhari, J. (2021). Rossz ott élni, nem jó ott lenni - 83 ezer gyerek él szegregátumban. https://nepszava.hu/3137794_rossz-ott-elni-nem-jo-ott-lenni--83-ezer-gyerek-el-szegregatumban (letöltve: 2024. 03. 11.)

Nagy, R. (2023). Rugalmas tanulási utak (Prezentáció). Miskolci Szakképzési Centrum, Miskolc.

Németh, E. (2019). Segély helyett rámpát - A külső-belső kontroll attitűd és a szegénység kapcsolata. Budapesti Metropolitan Egyetem, Budapest. Universitas Budapestiensis de "Metropolitan" Annales, 12, 29-46.

Osgyáni, G. (2023). A 4IM projekt innovatív eszközei (prezentáció).

Pásztor, I. Z., & Pénzes, J. (2018). A cigányság lélekszáma és helyzete egy északkelet-magyarországi felmérés tükrében. Földrajzi Közlemények, 142(2), 154-169.

Pusztai, G. (2018). Kutatáson alapuló tanulmány a sajátos nevelési igényű és a tanulási nehézségekkel küzdő tanulókkal való foglalkozás eredményességének növelése érdekében. EFOP-3.1.2-16-2016-00001 "A pedagógusok módszertani felkészítése a végzettség nélküli iskolaelhagyás megelőzése érdekében". https://unideb.hu/pusztai_gabriella_tanulmany_2018_12-2-converted.pdf (letöltve: 2023. 11. 01.)

Rácz, A. (2014). Szegregáció a fejekben: A statisztikai és a mentális társadalmi és térbeli elkülönülés vizsgálata Szegeden. Központi Statisztikai Hivatal Műhelytanulmányok, 4. https://www.ksh.hu/docs/hun/xftp/idoszaki/pdf/muhelytanulmanyok4.pdf

Scharle, Á. (2024). 4IM - Szociális és foglalkoztatási szolgáltatások összehangolása: miért és hogyan? (Prezentáció). https://www.miskolc.hu/sites/default/files/egyszeru_oldal/beagyazhato_csatolmanyok/2024-05-27/82689/szocialis_es_foglalkoztatasi_csomag_osszehangolasa_scharle_agota.pdf (letöltve: 2024. 06. 10.)

Seligman, M. (2011). Flourish, élj boldogan!. Budapest: Akadémiai Kiadó.

Stewart, M. (2001). Depriváció, romák és "underclass". Beszélő, 6(7-8). http://beszelo.c3.hu/cikkek/deprivacio-romak-es-%E2%80%9Eunderclass%E2%80%9D

Szabó, A. (2022). Bizonyított: az előítéletesség hátráltatja a romák foglalkoztatását. https://qubit.hu/2022/12/19/lattal-te-mar-romat-dolgozni (letöltve: 2023. 11. 08.)

Szabó-Tóth, K., & Mihályi, H. (2023). A "csapdába esettek", az "apatikusak", a "beletörődő szegények" - szociológiai látlelet Miskolc két szegregátumos területéről.

Szabó-Tóth, K., & Mihályi, H. (2022). 4IM felmérés eredmények (prezentáció). VP/2020/003/0218 azonosító számú Initiative for Innovative Integrated Interventions in Miskolc - 4IM (Miskolc shall be a place for everyone!) projekt.

Szenttamási, T. (2021). Miskolc will be a Place for Everyone! https://civic-europe.eu/ideas/miskolc-will-be-a-place-for-everyone/ (letöltve: 2023. 11. 08.)

Sz. N. (2023). Tapasztalati modell. Initiative for Innovative Integrated Interventions in Miskolc (Miskolc a mi helyünk! - VP/2020/003/0218).

Sztojcsev, I. (2023). Budapest másfélszer fejlettebb az EU-átlagnál, az Észak-Alföld viszont a legszegényebbek között van. https://hvg.hu/gazdasag/20230220_regiok_eurostat_fejlettseg (letöltve: 2023. 11. 11.)

TEIR rendszer (é.n.). Térkép. https://www.oeny.hu/oeny/teir/#/

Trézsi, R., & Képes, N. (2022). Összefoglaló - Városi kezdeményezés az innovatív és integrált szociális szolgáltatásokért, foglalkoztatás-fejlesztésért Miskolcon - 4IM projekt.

Varga, K. (2022). Részvételen alapuló társadalmi innováció Encs városban. Észak-magyarországi Stratégiai Füzetek, 19(3), 70-83. https://doi.org/10.32976/stratfuz.2022.36

Virág, T. (2022). A telepfelszámolás és a lakhatási politika szerepe a marginalizált társadalmi csoportok térbeli és társadalmi mobilitásában. Szociológiai Szemle, 32(4), 4-26. https://doi.org/10.51624/SzocSzemle.2022.4.1

Vermek, B. (2021). Magyar felfedező, egy gyermekeknek készülő magyar nyelvi tananyag. Hungarológiai Évkönyv, 22(1-2), 156-165.

Whitmore, J. (2008). Coaching a csúcsteljesítményért. Miskolc: Z-Press Kiadó.

Zalai-Zempléni, Zs. (2023). A Világítótorony-modell. Magyar Coachszemle, 12(1), 18-22.

Downloads

Published

2024-09-16

How to Cite

Krabák, A. A. (2024). Facilitating employment in two deprived neighbourhoods of Miskolc. Strategic Issues of Northern Hungary, 21(03), 153–168. https://doi.org/10.32976/stratfuz.2024.32