Social and cultural aspects of choosing automobile brands
Keywords:
intercultural marketing, Central and Eastern Europe, brand choice, Skoda AutoAbstract
One of the aspects of corporations' international success is the analysis of and the conformation to the social and cultural circumstances of foreign markets. This study examines the practice of choosing automobile brands on the Czech, Polish, Hungarian and Slovak markets. Preferring the Skoda brand of automobiles by the customers may be the result of
ethnocentrism effect and the features of customer behavior models' social and cultural aspects. Regarding customer behavior, the analysed social and cultural reasons behind the success of Skoda Auto: Ethnocentrism - source country stereotype in the cultures examined. Skoda, as a brand is part of the region's automobile subculture. The opinion (Octavia, Superb) of trendsetters in thesociety (e.g. government and corporate car purchases). Skoda as part of the VW group, successful transfer of brands. Positive association to the German reliability and exactitude. Role of the family: the most diverse family car. Octavia and Superb cars are also status symbols.
References
BLAHÓ, A. – CZAKÓ, E. – POÓR, J. (2015): Nemzetközi menedzsment. Akadémiai Kiadó, Budapest
CAMBRIDGE ENCIKLOPÉDIA (1992), Maecenas Kiadó, Budapest
CZINKOTA, M.R.-RONKAINEN, I.A. (2004): International marketing: A Global Perspective Upper Saddle River, NJ: Addison – Wesley Publ. Co.
DANKÓ, L.(1998): Nemzetközi marketing ME-MI Pro Marketing Egyesület, Miskolc
DANKÓ, L. (2005): Személyes kommunikáció interkulturális kontextusban Marketing & Menedzsment, 2004/6-2005/1 pp.86.-95.
GRIFFIN, R.W. – PUSTAY, M.W. (2010): International Business Pearson – Prentice Hall, New Yersey, USA, 104.p.
HETESI, E. (2016): Milyen lesz a jövő nemzetközi marketingje a hatalmi átalakulások következtében? Vezetéstudomány, BCE, Budapest, pp. 11-14.
LEVITT, TH.(1983): The Globalization of Markets – Harvard Business Review in: Globális marketing Műszaki Könyvkiadó, Budapest, 1999. pp.199-215.
PROBÁLD, F. – SZABÓ, P. (2005): Európa térszerkezetének modelljei. In: Dövényi Z.–Schweitzer F. (szerk.): A földrajz dimenziói. MTA Földrajztudományi Kutatóintézet, Budapest, 2005. pp. 159-170.
REKETTYE, G. (2016): A hatalmi átalakulás megatrendje és a nemzetközi marketing, Vezetéstudomány, BCE, Budapest, pp. 3-10.
REKETTYE, G. − TÓTH, T. − MALOTA, E. (2015): Nemzetközi marketing, Akadémiai Kiadó, Budapest
USINIER, J.C. (1996): Marketing Across Cultures Prentice Hall, Europa, First Published
Internetes források:
http://www.autorevue.cz/cesky-trh-v-roce-2015-nejprodavanejsi-modely-absolutne-i-podle-trid
http://www.auto.cz/cesky-trh-roce-2013-zebricek-modelu-znacek-78807
http://www.auto.cz/30-nejprodavanejsich-modelu-roku-2010-54360
http://moto.pl/MotoPL/56,88389,19436611,najpopularniejsze-modele-w-2015-r-w-polsce,,2.html
http://www.motofakty.pl/artykul/najchetniej-kupowane-auta-w-2014-roku.html
http://moto.onet.pl/raporty/najchetniej-kupowane-samochody-w-polsce-w-2013-roku/l2w0z
http://moto.onet.pl/raporty/najchetniej-kupowane-samochody-w-polsce-w-2013-roku/l2w0z
http://www.motofakty.pl/artykul/najpopularniejsze-auta-w-polsce-w-2011-roku.html
http://automotiveblog.pl/2011/02/10/najpopularniejsze-samochody-w-polsce-w-2010-roku/
http://jarmuipar.hu/2017/01/milyen-kocsikat-vettek-magyarok-2016-ban/
http://www.autostart.hu/blog/?p=7920#.WcLRw9G8pPY
https://vs.hu/magazin/osszes/ez-magyarorszag-10-legnepszerubb-autoja-0130#!s0
http://hvg.hu/cegauto/20120102_nepszeru_autok
http://hvg.hu/cegauto/20110113_top_15_auto
https://www.aktuality.sk/clanok/407550/najpredavanejsie-auta-na-slovensku-za-minuly-rok/
http://autobild.cas.sk/clanok/210312/najpredavanejsie-auta-za-rok-2015-na-slovensku
https://auto.pravda.sk/magazin/clanok/351866-trh-s-autami-vlani-konecne-rastol-ale-len-vdaka-firmam/
https://auto.pravda.sk/magazin/clanok/278642-najpredavanejsie-auta-na-slovensku/
https://www.etrend.sk/auto/auta-sa-vlani-predavali-lepsie-pozrite-si-tabulky.html
https://www.webnoviny.sk/najpredavanejsie-auta-na-slovensku-za-rok-2010/
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

