Social and cultural aspects of choosing automobile brands

Authors

  • László Dankó University of Miskolc
  • Zsuzsanna Farkas University of Miskolc

Keywords:

intercultural marketing, Central and Eastern Europe, brand choice, Skoda Auto

Abstract

One of the aspects of corporations' international success is the analysis of and the conformation to the social and cultural circumstances of foreign markets. This study examines the practice of choosing automobile brands on the Czech, Polish, Hungarian and Slovak markets. Preferring the Skoda brand of automobiles by the customers may be the result of
ethnocentrism effect and the features of customer behavior models' social and cultural aspects. Regarding customer behavior, the analysed social and cultural reasons behind the success of Skoda Auto: Ethnocentrism - source country stereotype in the cultures examined. Skoda, as a brand is part of the region's automobile subculture. The opinion (Octavia, Superb) of trendsetters in thesociety (e.g. government and corporate car purchases). Skoda as part of the VW group, successful transfer of brands. Positive association to the German reliability and exactitude. Role of the family: the most diverse family car. Octavia and Superb cars are also status symbols.

Author Biographies

László Dankó, University of Miskolc

PhD, Associate Professor

Zsuzsanna Farkas, University of Miskolc

PhD student 

References

BLAHÓ, A. – CZAKÓ, E. – POÓR, J. (2015): Nemzetközi menedzsment. Akadémiai Kiadó, Budapest

CAMBRIDGE ENCIKLOPÉDIA (1992), Maecenas Kiadó, Budapest

CZINKOTA, M.R.-RONKAINEN, I.A. (2004): International marketing: A Global Perspective Upper Saddle River, NJ: Addison – Wesley Publ. Co.

DANKÓ, L.(1998): Nemzetközi marketing ME-MI Pro Marketing Egyesület, Miskolc

DANKÓ, L. (2005): Személyes kommunikáció interkulturális kontextusban Marketing & Menedzsment, 2004/6-2005/1 pp.86.-95.

GRIFFIN, R.W. – PUSTAY, M.W. (2010): International Business Pearson – Prentice Hall, New Yersey, USA, 104.p.

HETESI, E. (2016): Milyen lesz a jövő nemzetközi marketingje a hatalmi átalakulások következtében? Vezetéstudomány, BCE, Budapest, pp. 11-14.

LEVITT, TH.(1983): The Globalization of Markets – Harvard Business Review in: Globális marketing Műszaki Könyvkiadó, Budapest, 1999. pp.199-215.

PROBÁLD, F. – SZABÓ, P. (2005): Európa térszerkezetének modelljei. In: Dövényi Z.–Schweitzer F. (szerk.): A földrajz dimenziói. MTA Földrajztudományi Kutatóintézet, Budapest, 2005. pp. 159-170.

REKETTYE, G. (2016): A hatalmi átalakulás megatrendje és a nemzetközi marketing, Vezetéstudomány, BCE, Budapest, pp. 3-10.

REKETTYE, G. − TÓTH, T. − MALOTA, E. (2015): Nemzetközi marketing, Akadémiai Kiadó, Budapest

USINIER, J.C. (1996): Marketing Across Cultures Prentice Hall, Europa, First Published

Internetes források:

https://www.garaz.cz/magazin/novinky/3002744-nejprodavanejsi-vozy-roku-2016-jsme-narod-skodovek-kombiku-a-naftaku

http://www.autorevue.cz/cesky-trh-v-roce-2015-nejprodavanejsi-modely-absolutne-i-podle-trid

http://www.autoforum.cz/zajimavosti/nejprodavanejsi-auta-v-cr-v-roce-2014-skody-vitezi-vzdy-hyundai-spis-podle-sebe/

http://www.auto.cz/cesky-trh-roce-2013-zebricek-modelu-znacek-78807

http://www.autembezpecne.cz/cz/s40/c1437-Zpravy/n2817-Nejprodavanejsi-auta-v-roce-2012-nejlepe-si-vedly-skodovky-nasleduji-volkswageny

http://autembezpecne.cz/cz/s40/c1437-Zpravy/n2506-Nejprodavanejsi-a-nejmene-kupovana-auta-roku-2011-v-Cesku

http://www.auto.cz/30-nejprodavanejsich-modelu-roku-2010-54360

http://motofocus.pl/informacje/nowosci/44703/sprzedaz-nowych-samochodow-w-polsce-w-2016-r-nowy-rekord

http://moto.pl/MotoPL/56,88389,19436611,najpopularniejsze-modele-w-2015-r-w-polsce,,2.html

http://www.motofakty.pl/artykul/najchetniej-kupowane-auta-w-2014-roku.html

http://moto.onet.pl/raporty/najchetniej-kupowane-samochody-w-polsce-w-2013-roku/l2w0z

http://moto.onet.pl/raporty/najchetniej-kupowane-samochody-w-polsce-w-2013-roku/l2w0z

http://www.motofakty.pl/artykul/najpopularniejsze-auta-w-polsce-w-2011-roku.html

http://automotiveblog.pl/2011/02/10/najpopularniejsze-samochody-w-polsce-w-2010-roku/

http://jarmuipar.hu/2017/01/milyen-kocsikat-vettek-magyarok-2016-ban/

http://www.autostart.hu/blog/?p=7920#.WcLRw9G8pPY

https://vs.hu/magazin/osszes/ez-magyarorszag-10-legnepszerubb-autoja-0130#!s0

http://www.napi.hu/magyar_vallalatok/kitalalja_mi_lett_magyarorszag_legkaposabb_automarkaja.573009.html

https://www.autonavigator.hu/sztori/a_2011-eseknel_jobb_de_meg_mindig_gyenge_szamokat_hozott_az_autopiac_2012-ben-9243

http://hvg.hu/cegauto/20120102_nepszeru_autok

http://hvg.hu/cegauto/20110113_top_15_auto

https://www.aktuality.sk/clanok/407550/najpredavanejsie-auta-na-slovensku-za-minuly-rok/

http://autobild.cas.sk/clanok/210312/najpredavanejsie-auta-za-rok-2015-na-slovensku

https://auto.pravda.sk/magazin/clanok/351866-trh-s-autami-vlani-konecne-rastol-ale-len-vdaka-firmam/

https://auto.pravda.sk/magazin/clanok/278642-najpredavanejsie-auta-na-slovensku/

https://www.etrend.sk/auto/auta-sa-vlani-predavali-lepsie-pozrite-si-tabulky.html

https://www.webnoviny.sk/najpredavanejsie-auta-na-slovensku-za-rok-2010/

Downloads

Published

2018-03-15

How to Cite

Dankó, L., & Farkas, Z. (2018). Social and cultural aspects of choosing automobile brands. Strategic Issues of Northern Hungary, 15(01), 43–55. Retrieved from https://ojs.uni-miskolc.hu/index.php/stratfuz/article/view/4166