A Z generáció menedzsment ambíciói, munkahelyi elvárásai és gazdasági hatásai – kérdőíves kutatás eredményei

Szerzők

  • Farkas András notebook.hu / Digitáltech Europe Kft.

DOI:

https://doi.org/10.32976/stratfuz.2025.28

Kulcsszavak:

Z generáció, menedzsment ambíciók, munkahelyi elvárások, fluktuáció, HR-költségek, fiatal munkavállalók

Absztrakt

A tanulmány célja, hogy feltérképezze a Z generációs (1995–2005 között született) fiatal munkavállalók menedzsment ambícióit, munkahelyi elvárásait, motivációit és ezek gazdasági hatásait Magyarországon. Az online kérdőíves kutatás során 420 fő válaszait elemeztük, különös tekintettel a szakmai fejlődés, rugalmas munkavégzés, anyagi elismerés, előrelépési lehetőségek, munkahelyi kultúra, felelősségvállalás, munka-magánélet egyensúlya, innováció, valamint a stabilitás és biztonság kérdéskörére vonatkozóan. A válaszadók csoportosítása alapján három fő munkavállalói típust azonosítottunk, és kiszámoltuk, hogy kezelésük milyen pénzügyi ráfordítást igényel egy magyar vállalat számára. Az eredmények rávilágítanak arra, hogy a tartós munkavállalók megtartása a legköltséghatékonyabb, míg a magas fluktuációval járó csoportok jelentős többletköltséget okoznak. A kutatás eredményei segíthetik a vállalatokat, oktatási intézményeket és döntéshozókat abban, hogy jobban támogassák a fiatalokat a vezetői szerepük felé vezető úton, valamint, hogy a magyar munkaerőpiacot a 21. század kihívásaihoz igazítsák.

Információk a szerzőről

Farkas András, notebook.hu / Digitáltech Europe Kft.

MSc PTE, ügyvezető igazgató notebook.hu / Digitáltech Europe Kft.

Hivatkozások

CSEH, P., & TÖRŐCSIK, M. (2020). A Z generáció munkahelyi elvárásai és motivációi. Vezetéstudomány, 51(7-8), 92-101. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2020.07.09

FODOR, M., & JÁNOSI, A. (2018). A Z generáció a munka világában – kihívások és lehetőségek. Munkaügyi Szemle, 62(2), 42-48.

FRANCIS, T., & HOEFEL, F. (2018). 'True Gen': Generation Z and its implications for companies. McKinsey & Company. https://www.mckinsey.com/industries/consumer-packaged-goods/our-insights/true-gen-generation-z-and-its-implications-for-companies

KÖZPONTI STATISZTIKAI HIVATAL (KSH). (2025). Átlagkeresetek Magyarországon.

OZKAN, M., & SOLMAZ, B. (2015). The changing face of the employees – Generation Z and their perceptions of work (A study applied to university students). Procedia Economics and Finance, 26, 476-483. https://doi.org/10.1016/S2212-5671(15)00876-X

SCHROTH, H. (2019). Are you ready for Gen Z in the workplace? California Management Review, 61(3), 5-18. https://doi.org/10.1177/0008125619841006

SEEMILLER, C., & GRACE, M. (2016). Generation Z goes to college. San Francisco: Jossey-Bass.

SINGH, A., & DANGMEI, J. (2016). Understanding the Generation Z: The future workforce. South-Asian Journal of Multidisciplinary Studies, 3(6), 1-5.

TÖRŐCSIK, M., GUBIK, A. S., & SZŰCS, K. (2016). How generations think: Research on Generation Z. Acta Universitatis Sapientiae, Social Analyses, 6(2), 136-147. https://doi.org/10.1515/ausas-2016-0010

TWENGE, J. M. (2017). iGen: Why today's super-connected kids are growing up less rebellious, more tolerant, less happy – and completely unprepared for adulthood. New York: Atria Books.

##submission.downloads##

Megjelent

2025-11-05

Hogyan kell idézni

Farkas, A. (2025). A Z generáció menedzsment ambíciói, munkahelyi elvárásai és gazdasági hatásai – kérdőíves kutatás eredményei. Észak-magyarországi Stratégiai Füzetek, 22(03), 86–94. https://doi.org/10.32976/stratfuz.2025.28