The role of local tourism tax revenue in the region of North Hungary
Keywords:
-Abstract
There is hardly any settlement today that does not see tourism as a great opportunity. In most of the cases, the lack of finance causes the biggest difficulty. This is especially true to one of the least developed regions of the country, Northern Hungary. Although, taking stock of its various attractions such as health and thermal spas, climatic medical resorts, world heritage sites, wine regions, historic towns, religious and historic memorial sites, national parks, mountain resorts, we find a rather diverse offer for the visitors. The missing capital for developments may possibly be drawn from the income from tourism tax. We show in our study that there is an unfortunately low number (one-fifth) of municipalities in the region which actually utilize their legally granted right to tax. Higher incomes from tourism tax are characteristic to Heves County in general, and on the level of municipalities, to those settlements which are historic towns, spas or popular mountain resorts. However, it can not be claimed in a straightforward way that this tourism tax induces development in the tourism sector. There are some settlements where significant increase in terms of certain indicators of tourism development is matched with a considerable income from tourism tax (e.g. Mezőkövesd, Uppony, Regéc, etc.). Nevertheless, there is no such significant connection in most of the cases. What can be still acknowledged is that where there has been an obvious expansion of the sector, there will be higher incomes from the tourism tax. This in turn, can possibly help the local governments invest more in tourism development.
References
Boers, H. – M. Bosch (1994): A Föld mint üdülőhely. Bevezetés a turizmus és a környezet kapcsolatrendszerébe. Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Főiskola. Budapest.
Dávid L. (2004): A Vásárhelyi Terv turisztikai lehetőségei. Gazdálkodás 9. sz. különkiadása, 86-94. o.
Jandala Cs. (1992): A turizmus közgazdasági elemzésének módszerei. Kereskedelmi és Idegenforgalmi Továbbképző Kft. Budapest.
Kaspar, C. (1997): Turisztikai alapismeretek. 1.és 2. füzet. Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Főiskola. Budapest.
Lengyel M. (1994): A turizmus általános elmélete. KIT Képzőművészeti Kiadó. Budapest.
Mundruczó Györgyné – Stone, G. (1996): Turizmus – elmélet és gyakorlat. Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó. Budapest.
Perczel Gy. (szerk.) (1996): Magyarország társadalmi-gazdasági földrajza. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest.
Puczkó L. – Rátz T. (1998): A turizmus hatásai. Aula-Kodolányi János Főiskola. H.n.
Tóth G. (2005): A magyarországi idegenforgalmi régiók. In: Területi Statisztika 8. (45.) évf. 2. szám 147–162. o.
Magyarország idegenforgalma, 2006/07 Cartographia
Észak-Magyarország Régió Turizmusfejlesztési stratégiája 2007-13
www.bm.hu
www.ksh.hu
www.hungarytourism.hu
www.magyarorszag.hu
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2007 Zoltán Bujdosó, Lóránt Dávid, Edit Játékos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.