Opportunities of Tourism in the Region of Northern Hungary in the Period of Global Economic Crisis

Authors

  • Zsolt Péter University of Miskolc

Keywords:

tourism, crisis, supply, demand

Abstract

The impacts of the crisis will probably affect the tourism of Hungary and that of the region of Northern Hungary only in the short term. With the end of the crisis, the performance of tourism will develop in accordance with the previous tendencies.

Tourists are thrifty, the turnover of 4-5 star hotels is decreasing while mid-category hotels have experienced the crisis to a lesser extent, and in some areas have even recorded an increase.

Primarily the number of foreign and particularly that of transatlantic guests has decreased owing to the impact of the crisis.

The region of Northern Hungary has experienced a decrease in the number of foreign guests to a lesser extent (resulting from its very low proportion).

Hotels employing qualified labour can even show an increase in their turnover through an increase in the market activity, however, the stagnation of the prices and price increases at a rate lower than that of inflation may lead to decreasing revenues in real terms.

Author Biography

Zsolt Péter, University of Miskolc

Assistant Professor, Institute of World and Regional Economics

References

Javier Capo´ Parrilla, Antoni Riera Font, Jaume Rossello´ Nadal: TOURISM AND LONGTERM GROWTH A Spanish Perspective. Annals of Tourism Research, Vol. 34, No. 3, pp. 709–726, 2007.

KSH gyorstájékoztató. Bruttó hazai termék, 2009. II. negyedév. Budapest, 2009. augusztus 13.

Yearbook of Tourism Statistics, 2009 Edition (Data 2003 – 2007)

Matolcsy György: Éllovasból sereghajtó. Éghajlat könyvkiadó, Budapest, 2008.

http://www.gazdasagiradio.hu/cikk/26942/ (2009.09.03)

http://www.wanderlust.co.uk/article.php?page_id=2385 (2009.09.03)

A világgazdasági válság és a turizmus - A Magyar Turizmus Zrt. tájékoztatója a turisztikai külképviseletektől érkező információk alapján. Budapest, 2009. február 23.

A világgazdasági válság és a turizmus - A Magyar Turizmus Zrt. tájékoztatója a turisztikai külképviseletektől érkező információk alapján. Budapest, 2009. március 31.

A világgazdasági válság és a turizmus – Információk első kézből a Magyar Turizmus Zrt. Külképviselőitől. Budapest, 2009. április 14.

A világgazdasági válság és a turizmus – Információk első kézből a Magyar Turizmus Zrt. Külképviselőitől. Budapest, 2009. április 30.

A világgazdasági válság és a turizmus – Információk első kézből a Magyar Turizmus Zrt. Külképviselőitől. Budapest, 2009. május 19.

A világgazdasági válság és a turizmus – Információk első kézből a Magyar Turizmus Zrt. Külképviselőitől. Budapest, 2009. június 2.

A világgazdasági válság és a turizmus – Információk első kézből a Magyar Turizmus Zrt. Külképviselőitől. Budapest, 2009. június 9.

A világgazdasági válság és a turizmus – Információk első kézből a Magyar Turizmus Zrt. Külképviselőitől. Budapest, 2009. június 26.

A világgazdasági válság és a turizmus – Információk első kézből a Magyar Turizmus Zrt. Külképviselőitől. Budapest, 2009. július 14.

A világgazdasági válság és a turizmus – Információk első kézből a Magyar Turizmus Zrt. Külképviselőitől. Budapest, 2009. július 27.

Downloads

Published

2009-09-15

How to Cite

Péter, Z. (2009). Opportunities of Tourism in the Region of Northern Hungary in the Period of Global Economic Crisis. Strategic Issues of Northern Hungary, 6(02), 89–107. Retrieved from https://ojs.uni-miskolc.hu/index.php/stratfuz/article/view/2774