Effects of the accessibility on the regional disparities concerning Northern Hungary

Authors

  • Ildikó Győrffy University of Miskolc

Keywords:

availability, infrastructure, regional disparity

Abstract

The infrastructural development is a key element of the competitiveness of the region, as it increases the economical efficiencies and promotes the integration into the global and international economy. Although the improvement of the infrastructure is an essential factor in the convergence of peripheral areas, they own impact is not able to generate spatial development: with the extension of the infrastructure the growth indicators do not change significantly where the base factors are missing.

During the research, my main aim was to define centre and peripheries in geographical point of view and analyse, if a territory is defined as a geographical periphery, does it mean automatically periphery in economical aspect, as a negative term as well.

 

Author Biography

Ildikó Győrffy, University of Miskolc

Assistant Lecturer, Institute of World and Regional Economics

References

Baum H., Korte J. (2002): “Introductory report” in Transport and economic development. Paris.

Button, K., Hensher, D. (2005): Handbook of Transport Strategy, Policy and Institutions. Elsevier.

CONSTRUCT Tervező és Szolgáltató Bt. (2005): „Észak-magyarországi régió középtávú fejlesztéspolitikai célkitűzései. III. 7. Elérhetőség javítása. Miskolc.

Erdősi F. (2005): Magyarország közlekedési és távközlési földrajza. Dialóg Campus Kiadó, Budapest.

Erdősi F. (2002): Gondolatok a közlekedés szerepéről a régiók/városok versenyképességének alakulásában. Tér és Társadalom, XVI. évf. 1-2. pp. 135-159.

Észak-magyarországi Régió Regionális Operatív Program (2007-2013).

Fleischer Tamás (2006): Hálózatok, hálózati szintek és hálózatok által kiszolgált szintek. MTA VKI, Műhelytanulmányok, 74. szám, Budapest

Győrffy I. (2010): Availability ranking and regional disparities of the transport infrastructure in Northern Hungary. Theory Methodology Practice, Miskolci Egyetem, 5/1. szám, pp.19-25.

Jensen-Butler, C. N. and Madsen B. (2005): Transport and regional growth in Handbook of Transport Strategy. Elsevier Ltd.

Megyei statisztikai évkönyvek, KSH, 1995-2007.

Nemes Nagy J. (2009): Terek, helyek régiók. A regionális tudomány alapjai. Akadémiai Kiadó, Budapest.

Nemes Nagy J. (2007): Kvantitatív társadalmi térelemzési eszközök a mai regionális tudományban. Tér és Társadalom 2007/1. pp. 1-20.

Tagai G. (2007): A potenciálmodell erényei és korlátai a társadalomkutatásban. Tér és Társadalom, 2007/1. pp. 117-130.

Tóth G. - Kincses Á.. (2007): Elérhetőségi modellek. Tér és Társadalom XXI. évf. 3. szám, pp. 51-87.

Downloads

Published

2024-02-01

How to Cite

Ildikó, G. (2024). Effects of the accessibility on the regional disparities concerning Northern Hungary. Strategic Issues of Northern Hungary, 8(01), 18–30. Retrieved from https://ojs.uni-miskolc.hu/index.php/stratfuz/article/view/2945