Identitás és márka-modellek alkalmazása hátrányos helyzetű kistérségekben

Szerzők

  • Piskóti István Miskolci Egyetem
  • Dankó László Miskolci Egyetem
  • Nagy Katalin Miskolci Egyetem
  • Szakál Zoltán Miskolci Egyetem
  • Molnár László Miskolci Egyetem

Kulcsszavak:

társadalmi marketing, településidentitás, településmárka, pozícionálás

Absztrakt

A tanulmány összefoglalja az identitás koncepció megközelítésére épülő térségi márkaépítés (Place-branding) lehetséges tényezőit és hatékony kialakításának megközelítéseit. A térségek fejlesztését, versenyképessége növelését támogató márka-modell többelemű (szervezeti, termék), többszintű (közösségi, vállalati,) struktúrát feltételez. A hatékony megoldások megkívánják a megfelelő pozícionálási, mérési, értékelési módszerek alkalmazását, melyre vonatkozóan az ismertetésre kerülő szakmai eredmények nemcsak elméleti, módszertani keretet adnak, hanem egy hátrányos helyzetű kistérségi adaptáció tervezéséről is beszámolnak. A kutatás, adaptáció megerősíti az integrált társadalmi marketing alapú megközelítés alkalmazhatóságát, igazolva, az állami, önkormányzati, vállalkozói és civil szféra együttműködésére épülő kooperatív-marketing, mint stakeholder-menedzsment szükségességét. Az érték és érdekközösségek, s az arra épülő cselekvések, programok meg tudják teremteni azt a márkastruktúrát, mely közvetlenül képes hatni a térség fejlődési lehetőségeinek jobb kihasználására, kiemelten a turisztikai lehetőségek vonatkozásában.

Szerző életrajzok

Piskóti István, Miskolci Egyetem

egyetemi tanár, kandidátus, Miskolci Egyetem, Gazdaságtudományi Kar

Dankó László, Miskolci Egyetem

egyetemi docens, kandidátus, Miskolci Egyetem, Gazdaságtudományi Kar

Nagy Katalin, Miskolci Egyetem

egyetemi tanársegéd, Miskolci Egyetem, Gazdaságtudományi Kar

Szakál Zoltán, Miskolci Egyetem

egyetemi docens, PhD, Miskolci Egyetem, Gazdaságtudományi Kar

Molnár László, Miskolci Egyetem

egyetemi adjunktus, PhD, Miskolci Egyetem, Gazdaságtudományi Kar

Hivatkozások

Aaker, D. A. (1989): Managing Assets and Skills: The Key to Sustainable Competitive Ad-vantage. California Management Review 31(2): 91–106.

ALLEN, G. (2007): Place Branding: New Tools for Economic Development. Design Manage-ment Review Vol. Spring: 60–68.

Anholt, S. (2007): Competitive Identity – The New Brand Management for Nations, Cities and Regions. New York, Palgrave Macmillan.

Briedenhann, J.,Wickens, E.(2004): Tourism routes as a tool for the economic development of rural areas – vibrant hope or impossible dream? Tourism Management, Vol.25. pp.71-79.

Blotevogel, H. H. – Heinritz, G. – POPP, H. (1987): Regionalbewusstsein – Überlegungen zu ei-ner geographisch-landeskundlichen Forschungsinitiative. Informationen zur Rau-mentwicklung 7/8. 409–418.

Day, G. (1994): The Capabilities of Market-Driven Firms. J Mark 58: 37–52.

Ebert, Ch. (2005): Identitätsorientiertes Stadtmarketing. In Meffert, H. – Burmann, Ch. – Koers, M. (Hrsg.): Marken-management. 2. Aufl. Wiesbaden, Gabler Verlag, 563–588.

Gudjonsson, H. (2005): Nation branding. Place Branding 1/3: 283–298.

Jenes,B. (2009): Az országimázs mérésének elméleti és gyakorlati kérdései – Tézistervezet. Kéz-irat. Budapest, Budapesti Corvinus Egyetem.

Kotler, P. – Haider, H. D. – Rein, I. (1993): Marketing Places. New York, Maxwell Macmillan.

Lukovics, M. (2004): A regionális identitás szerep a regionális gazdaságfejlesztésben. In Cza-gány L. – Garai L. (szerk.): A szociális identitás, az infláció és a piac. SZTE GTK Közle-ményei. Szeged, JATEPress, 214–228.

PISKÓTI, István (2012): Régió- és településmarketing Akadémiai Kiadó, Budapest

PISKÓTI, István (2012): Elemek a társadalmi marketing modelljéhez MARKETING ÉS ME-NEDZSMENT (ISSN: 1219-0349) XLVI.: (3.) pp. 64-73.

Piskóti,I.-Nagy,SZ.-Dankó,L.-Molnár,L.-Marien,A.(2012): A társadalmi marketing paradigmái – OTKA kutatási jelentés, kézírat

Törőcsik M. – Somogyi Z. (2009): Az országmárkázás kérdései. Marketing & Menedzsment XLIII: 20–29.

Werthmöller, H. (1995): Räumliche Identität als Aufgabenfeld des Städte- und Regionenmarke-ting. Ein Beitrag zur Fundierung des Placemarketing. Schriften zu Marketing und Mana-gement 24. Frankfurt/M., Wilts, C. Henning.

##submission.downloads##

Megjelent

2015-11-15

Hogyan kell idézni

Piskóti, I., Dabkó, L., Nagy, K., Szakál, Z., & Molnár, L. (2015). Identitás és márka-modellek alkalmazása hátrányos helyzetű kistérségekben. Észak-magyarországi Stratégiai Füzetek, 12(02), 33–48. Elérés forrás https://ojs.uni-miskolc.hu/index.php/stratfuz/article/view/3385