Oktatási kihívások a technikai forradalom tükrében
Kulcsszavak:
automatizáció, gépi tanulás, munkaerőpiaci kereslet, oktatási módszerek, számítástechnikai forradalomAbsztrakt
A számítási kapacitások fejlődését jellemző exponenciális trend a 21. század második évtizedére kézzel foghatóvá és szemmel láthatóvá tette az automatizációban rejlő lehetőségeket. Az automatizáció újabb forradalma várhatóan teljesen átalakítja a foglalkoztatás szerkezetét, és már rövidtávon is jelentősen megváltoztatja a munkaerő keresletét. Új készségek kerülnek előtérbe, és új foglalkozások sora jelenik meg. A gyors változásokra az oktatási rendszernek is reagálnia kell, hiszen a szektor hagyományosan döntő szerepet játszik a munkaerőpiaci kínálat formálásában. Tanulmányunkban bemutatjuk a várható folyamatokat, és rámutatunk, hogy az oktatásnak a társas kompetenciák fejlesztésére, a problémamegoldásra fókuszált, egyéni ütem szerinti haladást lehetővé tevő megoldásokra kell koncentrálnia.
Hivatkozások
ACEMOGLU, D. − AUTOR, D. (2011): Skills, Tasks and Technologies: Implications for Employment and Earnings. In: Handbook of Labor Economics, Volume 4B (Ashenfelter, O. - Card, D. szerk.). North Holland, 1043-1171.
BARTHA, Z. (2016): A Moore-törvény és a jövő gazdasága. In. Tanulmányok Tóthné Szita Klára tiszteletére: A Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Karának jubileumi tanulmánykötete (Nagy, Z - Horváth, K). Miskolc: Miskolci Egyetem, 18-27.
BEERS, K. (2010): The 2009 NOTE Presidential Address - Sailing over the Edge: Navigating the Uncharted Waters of a World Gone Flat. Research in the Teaching of English (44), 3, 340-352.
BURNING GLASS TECHNOLOGIES (2015): The Human Factor: The Hard Time Employers Have Finding Soft Skills. 2015. November
CASTROUNIS, A. (2016): Artificial Intelligence, Deep Learning, and Neural Networks, Explained. https://www.kdnuggets.com/2016/10/artificial-intelligence-deep-learning-neural-networks-explained.html Letöltve: 2017. december 12.
DEMING, D.J. (2017): The growing importance of social skills in the labor market. Working Paper 21473, National Bureau of Economic Research, NBER Working Paper Series
EC (2016): The Future of Work. Skills and Resilience for a World of Change. European Political Strategy Centre (EPSC), Issue 13 / 2016 10 June
FORD, M. (2015): Rise of the robots. Technology and the Threat of a Jobless Future. Basic Books, New York
FREELANCERS UNION (2016): Freelancing in America: A National Survey of the New Workforce. An independent study commissioned by Freelancers Union & Elance-oDesk
FREY, C. B. − OSBORNE, M. A. (2017): The future of employment: How susceptible are jobs to computerisation? Technological Forecasting and Social Change (114), január, 254-280.
FULLER, S. H. – MILLETT, L. I. (2011): Computing Performance: Game Over or Next Level? Computer (44), 1, 31-38.
GALLUP (2016): Great Jobs. Great Lives. The Value of Career Services, Inclusive Experiences and Mentorship for College Graduates. Gallup, Washington
GENERAL ASSEMBLY & BURNING GLASS TECHNOLOGIES (2015): BLURRING LINES: How Business and Technology Skills Are Merging to Create High Opportunity Hybrid Jobs. http://burning-glass.com/research/hybrid-jobs/
GRACE, K. − SALVATIER, J. − DAFOE, A. − ZHANG, B. & EVANS, O. (2017): When Will AI Exceed Human Performance? Evidence from AI Experts. Megjelenés alatt, https://arxiv.org/abs/1705.08807 Letöltve: 2017. november 23.
GUARDIAN (2015): Girl, 12, achieves maximum Mensa IQ test score. https://www.theguardian.com/society/2015/sep/02/girl-12-wins-maximum-mensa-iq-test-score Letöltve: 2017. december 12.
HANÁK, ZS. (szerk.) (2007): A kooperatív módszertan elméleti és gyakorlati alapjai. anárképzési és Tudástechnológiai Kar, Eger
HATHAWAY, I. − MURO, M. (2016): Tracking the gig economy: New numbers. Brookings Institutions, October 13, 2016 https://www.brookings.edu/research/tracking-the-gig-economy-new-numbers/ (letöltés dátuma: 2018. január 5.)
HECKMAN, J.J. − KAUTZ, T. (2013): Fostering and Measuring Skills: Interventions that Improve Character and Cognition. NBER Working Paper Series, Working Paper 19656. National Bureau of Economic Research http://www.nber.org/papers/w19656
HEMINGWAY, E. (1960): Fiesta (fordította Déry Tibor). Budapest: Szépirodalmi Könyvkiadó.
ILO (2016): Non-Standard Employment around the World. Understanding challenges, shaping prospects. International Labour Organization, Geneva
JAIMOVICH, N. -− SIU, H. E. (2012): The Trend is the Cycle: Job Polarization and Jobless Recoveries. NBER Working Paper No. 18334, http://www.nber.org/papers/w18334
LAWRENCE F. − KATZ, L.F. − KRUEGER, A.B. (2016): The Rise and Nature of Alternative Work Arrangements in the United States, 1995-2015. Working Paper #603 Princeton University Industrial Relations Section September 2016 http://arks.princeton.edu/ark:/88435/dsp01zs25xb933
LEVY, F. − MURNANE, R. J. (2004): The New Division of Labor How Computers Are Creating the Next Job Market. Princeton: Princeton University Press.
LIPTÁK K. (2014b): Változó munkaerőpiac?! Munkaerő-piaci előrejelzés az Észak-magyarországi régióban, Területi Statisztika 54(3) pp. 220-236.
LIPTÁK, K. (2014a): Az Észak-magyarországi régió munkaerő-piaci folyamatainak vizsgálata Competitio 13(2) pp. 84-102.
MALEK, N.P., − HALL, J.C., − HODGES, C. (2014): A Review and Analysis of the Effectiveness of Alternative Teaching Methods on Student Learning in Economics. No 14-27, Working Papers from Department of Economics, West Virginia University https://econpapers.repec.org/paper/wvuwpaper/14-27.htm
MARR, B. (2016): The Rise Of Thinking Machines: How IBM's Watson Takes On The World. Forbes, https://www.forbes.com/sites/bernardmarr/2016/01/06/the-rise-of-thinking-machines-how-ibms-watson-takes-on-the-world/#6ed361941e43 Letöltve: 2017. december 12.
MGI (2016): Independent Work: Choice, Necessity, and the Gig Economy. McKinsey Global Institute (MGI). McKinsey & Company,
MITCHIE, D. (1973): Machines and the Theory of Intellifence. Nature (241), 1973. február 23., 507-512.
MITRA, S. − CRAWLEY, E. (2014): Effectiveness of Self-Organised Learning by Children: Gateshead Experiments. Journal of Education and Human Development September 2014, Vol. 3(3), pp. 79-88.
MOORE, G. E. (1965): Cramming more components onto integrated circuits. Electronics (38), 8, 114-117.
MÜLLER, V. C. – BOSTROM, N. (2016): Future progress in artificial intelligence: A Survey of Expert Opinion. In: Fundamental Issues of Artificial Intelligence (szerk: Müller, V. C.). Berlin: Springer, 555-572.
PEURA, P. (2009): Personalized Learning Paths, A method for promoting individual learning in large student groups. HundrED https://hundred.org/en/innovations/building-personalized-learning-paths (letöltés dátuma: 2018. január 5.)
RIX, S. MCELWEE, S. (2016): What happens if students are asked to learn Geography content, specifically Population, through SOLE? Other Education: The Journal of Educational Alternatives. Volume 5, Issue 1 pp. 30-54.
SCANS (1992): Learning a Living: A Blueprint for High Performance: A SCANS Report for America 2000. U.S. Department of Labor, Secretary’s Commission on Achieving Necessary Skills (SCANS), Washington.
SELINGO, J.J. (2017): The future of work and what it means for higher education. Part two: How higher education can better meet the demands of the 21st century workforce. http://quantitative.emory.edu/documents/news-articles/article-Future-of-Work-Part-II.pdf
SIMONITE, T. (2016). Intel Puts the Brakes on Moore’s Law. MIT Technology Review, https://www.technologyreview.com/s/601102/intel-puts-the-brakes-on-moores-law/ Letöltve: 2017. december 12.
TÓTH, I.J., NÁBELEK, F., STURCZ, A. (2017): Az automatizáció munkaerő-piaci hatásai - Járási munkaerő-piacok automatizációs kitettségének becslése. MKIK Gazdaság- és Vállalkozáskutató Intézet, Kutatási Füzetek 2016/4, Budapest
VARANNAI, I., SASVÁRI, P., URBANOVICS, A. (2017): The Use of Gamification in Higher Education: An Empirical Study. International Journal of Advanced Computer Science and Applications 8(10) pp. 1-6.
WEF (2015): New Vision for Education: Unlocking the Potential of Technology. World Economic Forum, Switzerland
WEF (2016a): The Future of Jobs. Employment, Skills and Workforce Strategy for the Fourth Industrial Revolution. January, 2016, World Economic Forum
WEF (2016b): New Vision of Education: Fostering Social and Emotional Learning through Technology. World Economic Forum, Switzerland
ZME Science (2017): Your smartphone is millions of times more powerful than all of NASA’s combined computing in 1969. https://www.zmescience.com/research/technology/ smartphone-power-compared-to-apollo-432/ Letöltve: 2017. november 24.
##submission.downloads##
Megjelent
Hogyan kell idézni
Folyóirat szám
Rovat
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.