Oktatási kihívások a technikai forradalom tükrében

Szerzők

  • Bartha Zoltán Miskolci Egyetem
  • Sáfrányné Gubik Andrea Miskolci Egyetem

Kulcsszavak:

automatizáció, gépi tanulás, munkaerőpiaci kereslet, oktatási módszerek, számítástechnikai forradalom

Absztrakt

A számítási kapacitások fejlődését jellemző exponenciális trend a 21. század második évtizedére kézzel foghatóvá és szemmel láthatóvá tette az automatizációban rejlő lehetőségeket. Az automatizáció újabb forradalma várhatóan teljesen átalakítja a foglalkoztatás szerkezetét, és már rövidtávon is jelentősen megváltoztatja a munkaerő keresletét. Új készségek kerülnek előtérbe, és új foglalkozások sora jelenik meg. A gyors változásokra az oktatási rendszernek is reagálnia kell, hiszen a szektor hagyományosan döntő szerepet játszik a munkaerőpiaci kínálat formálásában. Tanulmányunkban bemutatjuk a várható folyamatokat, és rámutatunk, hogy az oktatásnak a társas kompetenciák fejlesztésére, a problémamegoldásra fókuszált, egyéni ütem szerinti haladást lehetővé tevő megoldásokra kell koncentrálnia.

Szerző életrajzok

Bartha Zoltán, Miskolci Egyetem

PhD, egyetemi docens, Gazdaságtudományi Kar

Sáfrányné Gubik Andrea, Miskolci Egyetem

PhD, egyetemi docens, Gazdaságtudományi Kar

Hivatkozások

ACEMOGLU, D. − AUTOR, D. (2011): Skills, Tasks and Technologies: Implications for Employment and Earnings. In: Handbook of Labor Economics, Volume 4B (Ashenfelter, O. - Card, D. szerk.). North Holland, 1043-1171.

BARTHA, Z. (2016): A Moore-törvény és a jövő gazdasága. In. Tanulmányok Tóthné Szita Klára tiszteletére: A Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Karának jubileumi tanulmánykötete (Nagy, Z - Horváth, K). Miskolc: Miskolci Egyetem, 18-27.

BEERS, K. (2010): The 2009 NOTE Presidential Address - Sailing over the Edge: Navigating the Uncharted Waters of a World Gone Flat. Research in the Teaching of English (44), 3, 340-352.

BURNING GLASS TECHNOLOGIES (2015): The Human Factor: The Hard Time Employers Have Finding Soft Skills. 2015. November

CASTROUNIS, A. (2016): Artificial Intelligence, Deep Learning, and Neural Networks, Explained. https://www.kdnuggets.com/2016/10/artificial-intelligence-deep-learning-neural-networks-explained.html Letöltve: 2017. december 12.

DEMING, D.J. (2017): The growing importance of social skills in the labor market. Working Paper 21473, National Bureau of Economic Research, NBER Working Paper Series

EC (2016): The Future of Work. Skills and Resilience for a World of Change. European Political Strategy Centre (EPSC), Issue 13 / 2016 10 June

FORD, M. (2015): Rise of the robots. Technology and the Threat of a Jobless Future. Basic Books, New York

FREELANCERS UNION (2016): Freelancing in America: A National Survey of the New Workforce. An independent study commissioned by Freelancers Union & Elance-oDesk

FREY, C. B. − OSBORNE, M. A. (2017): The future of employment: How susceptible are jobs to computerisation? Technological Forecasting and Social Change (114), január, 254-280.

FULLER, S. H. – MILLETT, L. I. (2011): Computing Performance: Game Over or Next Level? Computer (44), 1, 31-38.

GALLUP (2016): Great Jobs. Great Lives. The Value of Career Services, Inclusive Experiences and Mentorship for College Graduates. Gallup, Washington

GENERAL ASSEMBLY & BURNING GLASS TECHNOLOGIES (2015): BLURRING LINES: How Business and Technology Skills Are Merging to Create High Opportunity Hybrid Jobs. http://burning-glass.com/research/hybrid-jobs/

GRACE, K. − SALVATIER, J. − DAFOE, A. − ZHANG, B. & EVANS, O. (2017): When Will AI Exceed Human Performance? Evidence from AI Experts. Megjelenés alatt, https://arxiv.org/abs/1705.08807 Letöltve: 2017. november 23.

GUARDIAN (2015): Girl, 12, achieves maximum Mensa IQ test score. https://www.theguardian.com/society/2015/sep/02/girl-12-wins-maximum-mensa-iq-test-score Letöltve: 2017. december 12.

HANÁK, ZS. (szerk.) (2007): A kooperatív módszertan elméleti és gyakorlati alapjai. anárképzési és Tudástechnológiai Kar, Eger

HATHAWAY, I. − MURO, M. (2016): Tracking the gig economy: New numbers. Brookings Institutions, October 13, 2016 https://www.brookings.edu/research/tracking-the-gig-economy-new-numbers/ (letöltés dátuma: 2018. január 5.)

HECKMAN, J.J. − KAUTZ, T. (2013): Fostering and Measuring Skills: Interventions that Improve Character and Cognition. NBER Working Paper Series, Working Paper 19656. National Bureau of Economic Research http://www.nber.org/papers/w19656

HEMINGWAY, E. (1960): Fiesta (fordította Déry Tibor). Budapest: Szépirodalmi Könyvkiadó.

ILO (2016): Non-Standard Employment around the World. Understanding challenges, shaping prospects. International Labour Organization, Geneva

JAIMOVICH, N. -− SIU, H. E. (2012): The Trend is the Cycle: Job Polarization and Jobless Recoveries. NBER Working Paper No. 18334, http://www.nber.org/papers/w18334

LAWRENCE F. − KATZ, L.F. − KRUEGER, A.B. (2016): The Rise and Nature of Alternative Work Arrangements in the United States, 1995-2015. Working Paper #603 Princeton University Industrial Relations Section September 2016 http://arks.princeton.edu/ark:/88435/dsp01zs25xb933

LEVY, F. − MURNANE, R. J. (2004): The New Division of Labor How Computers Are Creating the Next Job Market. Princeton: Princeton University Press.

LIPTÁK K. (2014b): Változó munkaerőpiac?! Munkaerő-piaci előrejelzés az Észak-magyarországi régióban, Területi Statisztika 54(3) pp. 220-236.

LIPTÁK, K. (2014a): Az Észak-magyarországi régió munkaerő-piaci folyamatainak vizsgálata Competitio 13(2) pp. 84-102.

MALEK, N.P., − HALL, J.C., − HODGES, C. (2014): A Review and Analysis of the Effectiveness of Alternative Teaching Methods on Student Learning in Economics. No 14-27, Working Papers from Department of Economics, West Virginia University https://econpapers.repec.org/paper/wvuwpaper/14-27.htm

MARR, B. (2016): The Rise Of Thinking Machines: How IBM's Watson Takes On The World. Forbes, https://www.forbes.com/sites/bernardmarr/2016/01/06/the-rise-of-thinking-machines-how-ibms-watson-takes-on-the-world/#6ed361941e43 Letöltve: 2017. december 12.

MGI (2016): Independent Work: Choice, Necessity, and the Gig Economy. McKinsey Global Institute (MGI). McKinsey & Company,

MITCHIE, D. (1973): Machines and the Theory of Intellifence. Nature (241), 1973. február 23., 507-512.

MITRA, S. − CRAWLEY, E. (2014): Effectiveness of Self-Organised Learning by Children: Gateshead Experiments. Journal of Education and Human Development September 2014, Vol. 3(3), pp. 79-88.

MOORE, G. E. (1965): Cramming more components onto integrated circuits. Electronics (38), 8, 114-117.

MÜLLER, V. C. – BOSTROM, N. (2016): Future progress in artificial intelligence: A Survey of Expert Opinion. In: Fundamental Issues of Artificial Intelligence (szerk: Müller, V. C.). Berlin: Springer, 555-572.

PEURA, P. (2009): Personalized Learning Paths, A method for promoting individual learning in large student groups. HundrED https://hundred.org/en/innovations/building-personalized-learning-paths (letöltés dátuma: 2018. január 5.)

RIX, S. MCELWEE, S. (2016): What happens if students are asked to learn Geography content, specifically Population, through SOLE? Other Education: The Journal of Educational Alternatives. Volume 5, Issue 1 pp. 30-54.

SCANS (1992): Learning a Living: A Blueprint for High Performance: A SCANS Report for America 2000. U.S. Department of Labor, Secretary’s Commission on Achieving Necessary Skills (SCANS), Washington.

SELINGO, J.J. (2017): The future of work and what it means for higher education. Part two: How higher education can better meet the demands of the 21st century workforce. http://quantitative.emory.edu/documents/news-articles/article-Future-of-Work-Part-II.pdf

SIMONITE, T. (2016). Intel Puts the Brakes on Moore’s Law. MIT Technology Review, https://www.technologyreview.com/s/601102/intel-puts-the-brakes-on-moores-law/ Letöltve: 2017. december 12.

TÓTH, I.J., NÁBELEK, F., STURCZ, A. (2017): Az automatizáció munkaerő-piaci hatásai - Járási munkaerő-piacok automatizációs kitettségének becslése. MKIK Gazdaság- és Vállalkozáskutató Intézet, Kutatási Füzetek 2016/4, Budapest

VARANNAI, I., SASVÁRI, P., URBANOVICS, A. (2017): The Use of Gamification in Higher Education: An Empirical Study. International Journal of Advanced Computer Science and Applications 8(10) pp. 1-6.

WEF (2015): New Vision for Education: Unlocking the Potential of Technology. World Economic Forum, Switzerland

WEF (2016a): The Future of Jobs. Employment, Skills and Workforce Strategy for the Fourth Industrial Revolution. January, 2016, World Economic Forum

WEF (2016b): New Vision of Education: Fostering Social and Emotional Learning through Technology. World Economic Forum, Switzerland

ZME Science (2017): Your smartphone is millions of times more powerful than all of NASA’s combined computing in 1969. https://www.zmescience.com/research/technology/ smartphone-power-compared-to-apollo-432/ Letöltve: 2017. november 24.

##submission.downloads##

Megjelent

2018-03-15

Hogyan kell idézni

Bartha, Z., & Sáfrányné Gubik, A. (2018). Oktatási kihívások a technikai forradalom tükrében. Észak-magyarországi Stratégiai Füzetek, 15(01), 15–29. Elérés forrás https://ojs.uni-miskolc.hu/index.php/stratfuz/article/view/4164