A budapesti bevásárlóközpontok hét generációja 1976-2017

Szerzők

  • Sikos T. Tamás Miskolci Egyetem

Kulcsszavak:

bevásárlóközpontok generációi, kereskedelmi zónák, voronoi elemzés, bevásárlóközpontok típusai

Absztrakt

A tanulmány keretében bemutatjuk a szerző által megfogalmazott hét generációs szakaszát a bevásárlóközpontok fejlődésének (1. generáció: „A nyítás hajnala”, 1976; 2. generáció: „A korai aranykor” 1980; 3. generáció: „A nyugati típus” 1993-1996; 4. generáció: „A dinamikus fejlődés időszaka” 1997-2000; 5. generáció: „A versengés kora” 2001-2003; 6. generáció: „A stabilizáció periodusa” 2004-2008; 7. generáció: „A remény időszaka” 2009-2017). Vizsgáljuk a főváros térszerkezetében bekövetkezett változásokat az elmúlt harmic évben Voronoi elemzéssel. Újraértelmezzük a bevásárlóközpontok tipusait. A  főváros belső magjába az elsődleges kereskedelmi zónába koncentrálódnak a többféle hasznosítású és regionális szerepkörű központok, melyek napjainkban a piacvezetők (WestEnd City Center, Mammut Bevásárlóközpont, Aréna Plaza, Árkád). A központok másodlagos ellátási zónájához, gyűrűjéhez a helyi vagy kerületi jellegű központok tartoznak (Duna Plaza, Pólus Center, Rózsadomb Center, Rózsakert Bevásárlóközpont, Budagyöngye stb.). A kiskereskedelmi övezet harmadik zónáját a „fővárosi agglomeráció nyugati kapujához” kapcsolódó kereskedelmi egységek képezik míg a 4. zónában helyezkednek el a hipermarketek valamint az outletek. 

Információk a szerzőről

Sikos T. Tamás, Miskolci Egyetem

DSc, egyetemi tanár, Miskolci Egyetem,

kutatóprofeszszor, Nemzeti Közszolgálati Egyetem

Hivatkozások

DAWSON, J. A. (1983): Shopping Center Development. Longman Hause, Burt Mill Harlow.

SIKOS T., T. (2000): Marketingföldrajz. Budapest, VÁTI. p. 240.

SIKOS T., T. – HOFFMANN I.-NÉ (2004): A fogyasztás új katedrálisai. Budapest. MTA Társadalom kutató Központ.

SIKOS T., T. – HOFFMANN I.-NÉ (2012): A kiskereskedelem új kihívói Bevásárlóközpontok Budapesttől Prágáig. Budapest, Akadémiai KiadóBudapest, Akadémiai Kiadó. p. 279.

SIKOS, T., T. (szerk.) (2013): A válság hatása a kiskereskedelemre. Gödöllő, Szent István Egyetemi Kiadó. p. 298.

SIKOS, T., T. (szerk.) (2015): A budapesti agglomeráció nyugati kapuja. Budapest, Szent István Egyetemi Kiadó. p. 208

##submission.downloads##

Megjelent

2018-03-15

Hogyan kell idézni

Sikos T., T. (2018). A budapesti bevásárlóközpontok hét generációja 1976-2017. Észak-magyarországi Stratégiai Füzetek, 15(01), 107–116. Elérés forrás https://ojs.uni-miskolc.hu/index.php/stratfuz/article/view/4175