Child Poverty in the Member States of the European Union through the Lens of Hungary and the Romani Population

Szerzők

  • Virág Havasi Faculty of Humanities, Institute of Applied Social Sciences, University of Miskolc, Miskolc, Hungary,

DOI:

https://doi.org/10.46941/2024.1.3

Kulcsszavak:

child poverty, Roma, Hungary, social policy.

Absztrakt

In this study, we examined the different measurement methods for poverty. Extreme poverty has decreased both in terms of actual number and overall proportion, but it is still present even in the developed European countries. Having assessed the situation of the Romani people and their children in the European member states, we found that their conditions were relatively better in three Central European countries. We provide a detailed picture about the Hungarian Roma and the state’s endeavours to integrate them into society. Hungary has high-quality institutions, including social innovations such as the Sure Start Children’s House and Study Hall, but their functioning is not without deficiencies.

Hivatkozások

Babusik, F. (2002) Háttéranyag BAZ megyei cigány lakosság életkörülményeit javító középtávú program kidolgozásához. BAZ megye roma népességének helyzete. Budapest: Delphoi Consulting.

Bánlaky, P. (1999) Falusi cigányok 1998 - Élethelyzetek, előítéletek, a „többiekhez” való viszony. Budapest: Kézirat.

Csoba, J. (2006) Foglalkoztatáspolitika [Online]. Available at: http://www.fszek.hu/konyvtaraink/kozponti_konyvtar/szociologiai_gyujtemeny/magyar_szociologiai_e-konyvek/?article_hid=2955 (Accessed:10 May 2014).

Gábos, A., Kopasz, M., Donika, L (2020) ’Európai gyermekszegénység: a szülői háttér és a családpolitika szerepe a gazdasági válságot követő időszakban’, in Kolosi, T., Szelényi, I., Tóth, I. (eds) Társadalmi Riport, Budapest: TÁRKI, pp. 309-331; https://doi.org/10.61501/TRIP.2020.13.

Havas, G. (2008) ’Esélyegyenlőség, deszegregáció’, in Fazekas, K., Köllő, J., Varga, J. (eds) Zöld könyv a magyar közoktatás megújításáért, Oktatás és Gyermekesély Kerekasztal. Budapest: ECOSTAT, pp. 121-138.

Havasi, V (2019) ’Social problems and Economic Performance: Social Innovations in the Hungarian Child Protection System’, Theory, Methodology, Practice, 16(2), pp 11-22; https://doi.org/10.18096/TMP.2019.02.02.

Havasi, V (2021) ’Esélyeik ellenére sikeres vállalkozások az abaúji térségben’, Multidiszciplináris Tudományok, 11(5), pp 450-459; https://doi.org/10.35925/j.multi.2021.5.46.

Husz, I. (2015) ’Gyermekszegénység – tények, problémák, feladatok’, Vigilia, 80(11), pp. 802-813.

Husz, I., Marozsán, Cs. (2014) ’Szociális nyári gyermekétkeztetés - egy rendelet tanulságai’, Esély, 2014/5, pp. 55–77.

Kemény, I., Janky, B. (2004) ’Települési és lakásviszonyok’, Beszélő, 9(4). [Online] Available at: http://beszelo.c3.hu/cikkek/telepulesi-es-lakasviszonyok (Accessed: 10 May 2014).

Kemény, I., Janky, B., Lengyel, G. (2004) A magyarországi cigányság 1971-2003. Budapest: Gondolat - MTA Etnikai-nemzeti kisebbségkutató Intézet.

Kertesi, G. (2000) ’Cigány foglalkoztatás és munkanélküliség a rendszerváltás előtt és után’, in Horváth, Á., Landau, E., Szalai, J. (eds.) Cigánynak születni, Budapest: Aktív társadalom Alapítvány, Új Mandátum, pp. 425-471.

Kertesi G. (2006) ’Roma foglalkoztatás az ezredfordulón’, in Kállai, E., Törzsök, E. (eds.) Átszervezések kora. Cigánynak lenni Magyarországon. Jelentés 2002-2006, Budapest: Európai Összehasonlító Kisebbségkutatások Közalapítvány, pp. 92-132.

Kőszeghy, L. (no date) A cigány és nem cigány lakosság lakhatási egyenlőtlenségeinek tényezői [Online]. Available at: http://www.mtatk.hu/kiadvany/fiatal/02_koszeghy_lea.pdf (Accessed: 10 May 2014).

Lengyel G. (2006) ’Cigánytelepek egykor és ma’, in Kállai, E., Törzsök, E. (eds.) Átszervezések kora. Cigánynak lenni Magyarországon Jelentés 2002-2006, Budapest: Európai Összehasonlító Kisebbségkutatások Közalapítvány, pp. 56-91.

Richardson, D., Harris, D., Mackinder, S., Hudson, J. (2023) Too little, too late: An assessment of public spending on children by age in 84 countries. UNICEF: Innocenti Research Report, UNICEF Office of Research - Innocenti, Florence.

Center of Developing Child (2007) Core concepts in the science of early childhood development. Closing the Gap Between What We Know and What We Do. [Online]. Available at: https://developingchild.harvard.edu/wp-content/uploads/2015/05/Science_Early_Childhood_Development.pdf (Accessed: 08 February 2024).

FRA-European Union Agency for Fundamental Rights (2014) Education: the situation of Roma in 11 member states. Roma survey-Data in focus. [Online]. Available at: https://fra.europa.eu/sites/default/files/fra_uploads/fra-2014-roma-survey-dif-education-1_en.pdf (Accessed:10 May 2014).

FRA- European Union Agency for Fundamental Rights (2022) Roma in ten European Countries. Main Results. Roma Survey 2021. [Online]. Available at: https://fra.europa.eu/en/publication/2022/roma-survey-findings (Accessed: 10 May 2014).

OECD (2019) PISA 2015 Results in Focus. [Online]. Available at: https://www.oecd.org/pisa/pisa-2015-results-in-focus.pdf (Accessed:13 January 2019).

UNICEF Innocenti Research Centre (2008) The child care transition. Florence: Innocenti Report Card 8. UNICEF Innocenti Research Centre.

UNICEF Innocenti Research Centre (2012) Measuring Child Poverty: New league tables of child poverty in the world’s rich countries. Florence: Innocenti Report Card 10. UNICEF Innocenti Research Centre.

UNICEF Office of Research (2013) Child Well-being in Rich Countries: A comparative overview. Florence: Innocenti Report Card 11. UNICEF Office of Research.

UNICEF Office of Research (2017) Building the Future: Children and the Sustainable Development Goals in Rich Countries. Florence: Innocenti Report Card 14. UNICEF Office of Research – Innocenti.

UNICEF Innocenti Research Centre (2022) Places and Spaces: Environments and children’s well-being. Florence: Innocenti Report Card 17. UNICEF Office of Research – Innocenti.

Városkutatás Kft, Collective Intelligence Kft, Field Consulting Services Zrt. (2022): Értékelési összefoglaló jelentés. Szociális teleprehabilitáció eredményességének értékelése. Kézirat.

World Bank (2022) Fact Sheet: an Adjustment to Global Poverty Lines. [Online]. Available at: https://www.worldbank.org/en/news/factsheet/2022/05/02/fact-sheet-an-adjustment-to-global-poverty-lines (Accessed:10 January 2024).

World Bank (2024) Poverty and Inequality Platform. [Online]. Available at: https://pip.worldbank.org/home (Accessed:10 January 2024).

##submission.downloads##

Megjelent

2024-12-19

Hogyan kell idézni

Havasi, V. (2024). Child Poverty in the Member States of the European Union through the Lens of Hungary and the Romani Population. European Integration Studies, 20(1), 61–87. https://doi.org/10.46941/2024.1.3