Judgments of the German and Hungarian Constitutional Courts on the assessment of commercial advertising

Authors

  • Csirszki Martin Milán I. évf. nappali tagozatos PhD-hallgató Miskolci Egyetem ÁJK Civilisztikai Tudományok Intézete Munka- és Agrárjogi Intézeti Tanszék

DOI:

https://doi.org/10.32978/sjp.2020.006

Keywords:

economic competition, economic advertising, freedom of expression

Abstract

Establishing economic competition is a fundamental interest for the proper functioning of a market economy, but the way this requirement is reflected in the constitution varies from country to country. While in the case of Germany, due to democratic traditions, the Grundgesetz does not include it expressis verbis, it can be found in Hungary’s Fundamental Law. Economic advertising is an important aspect of economic competition, but the boundaries
between economic and social advertisements are faded, which causes both constitutional law and competition law problems. The author intends to conclude some statements in connection with this topic.

References

CSÉCSY György – PRIBULA László: A reklám fogalmi meghatározásának szempontjai, egyes reklámtípusok megjelenése a jogi szabályozásban. Magyar Jog 2010/5., 257–264.

DRINÓCZI Tímea: Gazdasági alkotmány az Alaptörvényben. Jogtudományi Közlöny 2012/10., 369–383.

DRINÓCZI Tímea: Gazdasági alkotmány az Alaptörvényben. Pázmány Law Working Papers 2012/33., 1–21.

DRINÓCZI Tímea: Gazdasági alkotmány és gazdasági alapjogok. Dialóg- Campus Kiadó, Budapest–Pécs, 2007.

GELLÉN Klára: A gazdasági és a társadalmi érdek konvergálása a reklámokban. In Medias Res 2016/1., 17–32.

HALÁSZ Iván (szerk.): Alkotmányjog. Dialóg Campus Kiadó, Budapest, 2018.

KOLTAY András: A véleménynyilvánítás szabadsága. In: Jakab András – Fekete Balázs – Könczöl Miklós – Menyhárd Attila – Sulyok Gábor (szerk.): Internetes Jogtudományi Enciklopédia. Budapest, Magyarország, 2018, https://ijoten.hu/uploads/a-velemenynyilvanitas-szabadsaga.pdf, 1–39.

LIBER Ádám: A reklám és a szabad véleménynyilvánítás. Magyar Jog 2006/10., 591–601.

NAGY Gusztáv: A magyar gazdasági alkotmányosság alapjai – egyes alkotmányos alapértékek és alapvető jogok fényében. Közjogi Szemle 2009/4., 39–50.

SÁRI János – SOMODY Bernadette: Alapjogok. Alkotmánytan II. Osiris Kiadó, Budapest, 2008.

SULYOK Márton Péter: A gazdasági verseny alkotmányos védelme Magyarországon a rendszerváltozástól a napjainkig. Jogtudományi Közlöny 2018/1., 29–38.

SZÖLLŐSY András: A fogyasztói döntések szabadságának védelme és a versenyjog – A fogyasztóvédelmi politika és a versenypolitika kapcsolata. https://www.gvh.hu/pfile/file?path=/gvh/versenykultura_fejlesztes/tanulmanyi_verseny/palyazati_eredmenyek/print_4450_h.pdf&inline=true, 1–35.

TÓTH Tihamér (szerk.): A reklámjog nagy kézikönyve. CompLex Jogi és Üzleti Kiadó, Budapest, 2009

VÖRÖS Imre: Reklámszabályok a versenytörvényben. Jogtudományi Közlöny 1997/11., 453–468.

Downloads

Published

2022-01-22

How to Cite

Csirszki, M. M. (2022). Judgments of the German and Hungarian Constitutional Courts on the assessment of commercial advertising. Publicationes Universitatis Miskolcinensis Sectio Juridica Et Politica, 38(1.), 103–120. https://doi.org/10.32978/sjp.2020.006

Issue

Section

STUDIES IN THE FIELD OF PUBLIC LAW