A gazdasági reklámok megítélése német és magyar alkotmánybírósági döntések alapján

Szerzők

  • Csirszki Martin Milán I. évf. nappali tagozatos PhD-hallgató Miskolci Egyetem ÁJK Civilisztikai Tudományok Intézete Munka- és Agrárjogi Intézeti Tanszék

DOI:

https://doi.org/10.32978/sjp.2020.006

Kulcsszavak:

gazdasági verseny, gazdasági reklám, véleménynyilvánítási szabadság

Absztrakt

A gazdasági verseny megteremtése alapvető érdek a piacgazdaság megfelelő működéséhez, ugyanakkor országonként eltérő, hogy ez a kívánalom hogyan jelenik meg az alkotmányban. Míg Németország esetén a demokratikus hagyományok miatt a Grundgesetz ezt nem jeleníti meg expressis verbis, addig Magyarország Alaptörvényében találkozhatunk vele. A gazdasági verseny egyik fontos aspektusa a gazdasági reklám, amely sok esetben összemosódik a társadalmi célú reklámokkal, amely alkotmányjogi és versenyjogi problémákat is felvet. A szerző ennek kapcsán kíván bizonyos megállapításokat tenni.

Hivatkozások

CSÉCSY György – PRIBULA László: A reklám fogalmi meghatározásának szempontjai, egyes reklámtípusok megjelenése a jogi szabályozásban. Magyar Jog 2010/5., 257–264.

DRINÓCZI Tímea: Gazdasági alkotmány az Alaptörvényben. Jogtudományi Közlöny 2012/10., 369–383.

DRINÓCZI Tímea: Gazdasági alkotmány az Alaptörvényben. Pázmány Law Working Papers 2012/33., 1–21.

DRINÓCZI Tímea: Gazdasági alkotmány és gazdasági alapjogok. Dialóg- Campus Kiadó, Budapest–Pécs, 2007.

GELLÉN Klára: A gazdasági és a társadalmi érdek konvergálása a reklámokban. In Medias Res 2016/1., 17–32.

HALÁSZ Iván (szerk.): Alkotmányjog. Dialóg Campus Kiadó, Budapest, 2018.

KOLTAY András: A véleménynyilvánítás szabadsága. In: Jakab András – Fekete Balázs – Könczöl Miklós – Menyhárd Attila – Sulyok Gábor (szerk.): Internetes Jogtudományi Enciklopédia. Budapest, Magyarország, 2018, https://ijoten.hu/uploads/a-velemenynyilvanitas-szabadsaga.pdf, 1–39.

LIBER Ádám: A reklám és a szabad véleménynyilvánítás. Magyar Jog 2006/10., 591–601.

NAGY Gusztáv: A magyar gazdasági alkotmányosság alapjai – egyes alkotmányos alapértékek és alapvető jogok fényében. Közjogi Szemle 2009/4., 39–50.

SÁRI János – SOMODY Bernadette: Alapjogok. Alkotmánytan II. Osiris Kiadó, Budapest, 2008.

SULYOK Márton Péter: A gazdasági verseny alkotmányos védelme Magyarországon a rendszerváltozástól a napjainkig. Jogtudományi Közlöny 2018/1., 29–38.

SZÖLLŐSY András: A fogyasztói döntések szabadságának védelme és a versenyjog – A fogyasztóvédelmi politika és a versenypolitika kapcsolata. https://www.gvh.hu/pfile/file?path=/gvh/versenykultura_fejlesztes/tanulmanyi_verseny/palyazati_eredmenyek/print_4450_h.pdf&inline=true, 1–35.

TÓTH Tihamér (szerk.): A reklámjog nagy kézikönyve. CompLex Jogi és Üzleti Kiadó, Budapest, 2009

VÖRÖS Imre: Reklámszabályok a versenytörvényben. Jogtudományi Közlöny 1997/11., 453–468.

##submission.downloads##

Megjelent

2022-01-22

Hogyan kell idézni

Csirszki, M. M. (2022). A gazdasági reklámok megítélése német és magyar alkotmánybírósági döntések alapján. Publicationes Universitatis Miskolcinensis, Sectio Juridica Et Politica, 38(1.), 103–120. https://doi.org/10.32978/sjp.2020.006

Folyóirat szám

Rovat

ÁLLAMTUDOMÁNYOK KÖRÉBE TARTOZÓ TANULMÁNYOK