Ázsia tárgyalkotása (különös tekintettel a Japán design eredményeire) és hatása az európai formakultúrára
DOI:
https://doi.org/10.35925/j.multi.2019.1.21Kulcsszavak:
Japán, design, formatervezés, művészet, Fukasawa, Tokujon Yoshioka, Mackintosh, japonizmusAbsztrakt
A 21. század emberét eddig nem tapasztalt termékbőség veszi körül, ami a mindennapokban egyszerre jelent pozitívumot és kihívást is. A sokszínűség előnye, hogy mindenki megtalálja személyre szólóan a szükségleteit kielégítő árucikkeket, megfelelő minőségben és árfekvésben is. A tárgyalkotók szempontjából viszont fordítottan arányos a helyzet, hiszen az „árucikkdömping” növekedésével egyre több kritériumnak kell megfelelni. Növekszik az elvárás és egyre nagyobb az igény formavilág, illetve műszaki megoldások tekintetében is egyedi termékek iránt. Tárgyaink nem csak munka- illetve termelőeszközök, hanem műalkotásként az ideológia és a gazdaság része, műszaki, biológiai, szociológiai és esztétikai tényezők optimalizált összessége. A műszaki fejlődés lehetőségeinek köszönhetően az információáramlás időbeli lefolyása minimálisra csökkent, így a fejlődéshez szükséges adatok eljuttatása a világ bármely két pontja között gördülékeny és problémamentes; ez azonban a megfelelő befogadói attitűd nélkül önmagában nem lenne elegendő a tőlünk oly távol eső kultúrák kontinenseken átívelő térnyeréséhez.