A hazai élelmiszer diszkontok szerepe a fenntarthatóságban

Szerzők

  • Mariann Veresné Somosi Miskolci Egyetem
  • Tamás Sikos T. Miskolci Egyetem

DOI:

https://doi.org/10.32976/stratfuz.2024.1

Kulcsszavak:

fenntartható fejlődés, kereskedelem, innováció, globális láncok, élelmiszer diszkontok

Absztrakt

A globális kereskedelemben a gyorsan változó körülmények (a mesterséges intelligencia térnyerése, a COVID-19 járványhelyzet vagy az orosz-ukrán háború) új kihívások elé állítja az élelmiszer kereskedelmi láncokat. Tanulmányunk célja az élelmiszer kereskedelmen belül a diszkontok szerep vállalásának vizsgálata a fenntarthatóságban. Az ENSZ 2018-ban elfogadott 17 fenntartható fejlődési céljának (SDG) elemeit sorba véve vizsgáljuk a hazai diszkont láncok szerepét. Törekszünk arra, hogy feltárjuk azon csomópontokat, melyekben a hazai élelmiszer diszkontok szerepe meghatározó az AGENDA 2030 célelemei között. Ezen kérdéskör vizsgálatánál nem hagyható figyelmen kívül az élelmiszer pazarlás és biztonság és veszteség csökkentéséért tett intézkedések elemzése. A tanulmányban röviden kitérünk arra is, hogy az élelmiszer kiskereskedelemben, milyen változásokat hozott a COVID-19 világjárvány megjelenése, milyen mértékben erősítette fel az online értékesítést, gyorsította az automatizáció, robotizáció folyamatát, valamint az értékesítés folyamatában milyen szerepet kapott napjainkra
a fenntarthatóság és a társadalmi innováció.

Szerző életrajzok

Mariann Veresné Somosi, Miskolci Egyetem

egyetemi tanár,  Gazdaságtudományi Kar

Tamás Sikos T., Miskolci Egyetem

egyetemi tanár, Gazdaságtudományi Kar

Hivatkozások

AZEEM, S., SHARMA, R.R.K. (2012). An understanding of hard and soft discounters during boom and recessionary phase. International Journal of Strategic Management. 12 (4), 44–51.

BENEDEK J., KOCZISZKY GY., VERESNÉ SOMOSI M. (2015): Új innovációs paradigma? Regionális társadalmi innovációs potenciál javításának lehetősége szakértői rendszer segítségével, lehetőségek és korlátok. „Mérleg és Kihívások” IX. Nemzetközi Tudományos Konferencia, Miskolc, 2015. október 15-16. (247-255. oldal)

BENEDEK J., KOCZISZKY GY., VERESNÉ SOMOSI M., BALATON K. (2017): Regionális társadalmi innováció generálása szakértői rendszer segítségével. Észak-magyarországi Stratégiai Füzetek., 12(2), pp. 4-22.

BORLAND, H. (2019). Lidl ‘to launch online delivery service’ allowing customers finally to store from home. Retrieved from

https://www.thesun.co.uk/money/10097535/lidl-online-delivery-service-store-fromhome/ [03 March 2021]

CZAKÓ E. (2000): Versenyképesség iparágak szintjén – a globalizáció tükrében. PhD disszertáció, Budapest: BKÁE Vállalatgazdaságtan Tanszék.

EC (2006): Directorate-general regional policy: innovation in the national strategic reference frameworks. European Union, Brussels.

FOOTTIT, L. (2014). Lidl finalises in-store bakery roll-out. Retrieved from https://bakeryinfo.co.uk/news/fullstory.php/aid/13076/Lidl_finalises_instore_bakery_roll-out.html [03 March 2021]

HAJDÚ, N. (2017). Mi az Aldi kereskedelmi titka, amivel meghódította a magyarok szívét? A választ itt találja [What is the Aldi retail business secret that has won the hearts of Hungarians? Find the answer here] In Piskóti, I. (ed.) Marketingkaleidoszkóp 2017: Tanulmányok a Marketing és Turizmus Intézet kutatási eredményeiből, (pp. 112-119.). Miskolc, Hungary: Miskolc University, Marketing Department

JÜRGENS, U. (2014). German grocery discounters: dynamics and regional impact. The case of Schleswig-Holstein (Germany). Quaestiones Geographicae. 33(4), pp. 17–26. https://doi.org/10.2478/quageo-2014-0046

NEMES G., VARGA Á. (2015): Társadalmi innováció és társadalmi tanulás a vidékfejlesztésben – sikerek, problémák, dilemmák. In: Veresné Somosi Mariann: „Mérleg és Kihívások” IX. Nemzetközi Tudományos Konferencia, Konferencia kiadvány, pp. 434-444.

PAUL, M (2016). Aldi expands premium range as storepers demand more luxury. Retrieved from https://www.irishtimes.com/business/retail-and-services/aldi-expands-premium-range-asstorepers-demand-more-luxury-1.2568260 [02 March 2021]

PÉNZES, I. R., PÓLYA É. (2018). Az élelmiszer kiskereskedelmi üzlethálózat és a vásárlói magatartás kölcsönhatásai a regionális sajátosságok tükrében. [Interactions between food retail networks and consumer behaviour in the light of regional specificities.] Acta

Wekerleensis: Gazdaság és Társadalom. 2 (1), pp. 1-18.

SKORDILI, S. (2013). The sojourn of Aldi in Greece. Journal of Business and Retail Management Research 8 (1): 68–80.

TISZA, A. (2019). Kis formátumok: Aldi Local és Lidl Express. [Small retail formats: Aldi Local and Lidl Express] Retrieved from https://trademagazin.hu/hu/kis-formatumok-aldi-local-es-lidl-express/ [02 March 2021]

TOUA, M. (2020). Aldi delivery: How to order new Aldi home delivery service. Available at: https://www.express.co.uk/life-style/life/1283908/Aldi-home-delivery-how-to-order-aldihome-delivery-ser-vice-deliveroo (02.03.2021).

https://www.elelmiszerbank.hu/hu/rolunk.html

https://ensz.kormany.hu/agenda-2030

##submission.downloads##

Megjelent

2024-03-22

Hogyan kell idézni

Veresné Somosi, M., & Sikos T., T. (2024). A hazai élelmiszer diszkontok szerepe a fenntarthatóságban. Észak-magyarországi Stratégiai Füzetek, 21(01), 5–13. https://doi.org/10.32976/stratfuz.2024.1