The Role of Domestic Food Discounters in Sustainability

Authors

  • Mariann Veresné Somosi University of Miskolc
  • Tamás Sikos T. University of Miskolc

DOI:

https://doi.org/10.32976/stratfuz.2024.1

Keywords:

sustainable development, trade, innovation, global chains, food discounters

Abstract

Rapidly changing global trade conditions (the spread of artificial intelligence, the COVID-19 pandemic or the Russian-Ukrainian war) are opening up new challenges for food supply chains. The aim of our study is to examine the role of discounters in the food trade in terms of sustainability. We examine the role of domestic discount chains in the context of the 17 Sustainable Development Goals (SDGs) adopted by the United Nations in 2018. We seek to identify the clusters where the role of domestic food discounters is dominant in the AGENDA 30 targets. In examining this issue, the analysis of measures taken to reduce food waste and safety and loss cannot be overlooked. The study also briefly discusses the changes in the food retail sector brought about by the emergence of the COVID-19 pandemic, the extent to which it has boosted online sales, accelerated the process of automation and robotisation, and the role of sustainability and social innovation in the sales process.

Author Biographies

Mariann Veresné Somosi, University of Miskolc

Professor, Faculty of Economics

Tamás Sikos T., University of Miskolc

Professor, Faculty of Economics

References

AZEEM, S., SHARMA, R.R.K. (2012). An understanding of hard and soft discounters during boom and recessionary phase. International Journal of Strategic Management. 12 (4), 44–51.

BENEDEK J., KOCZISZKY GY., VERESNÉ SOMOSI M. (2015): Új innovációs paradigma? Regionális társadalmi innovációs potenciál javításának lehetősége szakértői rendszer segítségével, lehetőségek és korlátok. „Mérleg és Kihívások” IX. Nemzetközi Tudományos Konferencia, Miskolc, 2015. október 15-16. (247-255. oldal)

BENEDEK J., KOCZISZKY GY., VERESNÉ SOMOSI M., BALATON K. (2017): Regionális társadalmi innováció generálása szakértői rendszer segítségével. Észak-magyarországi Stratégiai Füzetek., 12(2), pp. 4-22.

BORLAND, H. (2019). Lidl ‘to launch online delivery service’ allowing customers finally to store from home. Retrieved from

https://www.thesun.co.uk/money/10097535/lidl-online-delivery-service-store-fromhome/ [03 March 2021]

CZAKÓ E. (2000): Versenyképesség iparágak szintjén – a globalizáció tükrében. PhD disszertáció, Budapest: BKÁE Vállalatgazdaságtan Tanszék.

EC (2006): Directorate-general regional policy: innovation in the national strategic reference frameworks. European Union, Brussels.

FOOTTIT, L. (2014). Lidl finalises in-store bakery roll-out. Retrieved from https://bakeryinfo.co.uk/news/fullstory.php/aid/13076/Lidl_finalises_instore_bakery_roll-out.html [03 March 2021]

HAJDÚ, N. (2017). Mi az Aldi kereskedelmi titka, amivel meghódította a magyarok szívét? A választ itt találja [What is the Aldi retail business secret that has won the hearts of Hungarians? Find the answer here] In Piskóti, I. (ed.) Marketingkaleidoszkóp 2017: Tanulmányok a Marketing és Turizmus Intézet kutatási eredményeiből, (pp. 112-119.). Miskolc, Hungary: Miskolc University, Marketing Department

JÜRGENS, U. (2014). German grocery discounters: dynamics and regional impact. The case of Schleswig-Holstein (Germany). Quaestiones Geographicae. 33(4), pp. 17–26. https://doi.org/10.2478/quageo-2014-0046

NEMES G., VARGA Á. (2015): Társadalmi innováció és társadalmi tanulás a vidékfejlesztésben – sikerek, problémák, dilemmák. In: Veresné Somosi Mariann: „Mérleg és Kihívások” IX. Nemzetközi Tudományos Konferencia, Konferencia kiadvány, pp. 434-444.

PAUL, M (2016). Aldi expands premium range as storepers demand more luxury. Retrieved from https://www.irishtimes.com/business/retail-and-services/aldi-expands-premium-range-asstorepers-demand-more-luxury-1.2568260 [02 March 2021]

PÉNZES, I. R., PÓLYA É. (2018). Az élelmiszer kiskereskedelmi üzlethálózat és a vásárlói magatartás kölcsönhatásai a regionális sajátosságok tükrében. [Interactions between food retail networks and consumer behaviour in the light of regional specificities.] Acta

Wekerleensis: Gazdaság és Társadalom. 2 (1), pp. 1-18.

SKORDILI, S. (2013). The sojourn of Aldi in Greece. Journal of Business and Retail Management Research 8 (1): 68–80.

TISZA, A. (2019). Kis formátumok: Aldi Local és Lidl Express. [Small retail formats: Aldi Local and Lidl Express] Retrieved from https://trademagazin.hu/hu/kis-formatumok-aldi-local-es-lidl-express/ [02 March 2021]

TOUA, M. (2020). Aldi delivery: How to order new Aldi home delivery service. Available at: https://www.express.co.uk/life-style/life/1283908/Aldi-home-delivery-how-to-order-aldihome-delivery-ser-vice-deliveroo (02.03.2021).

https://www.elelmiszerbank.hu/hu/rolunk.html

https://ensz.kormany.hu/agenda-2030

Downloads

Published

2024-03-22

How to Cite

Veresné Somosi, M., & Sikos T., T. (2024). The Role of Domestic Food Discounters in Sustainability. Strategic Issues of Northern Hungary, 21(01), 5–13. https://doi.org/10.32976/stratfuz.2024.1