Competitive products and social marketing opportunities to improve their market capabilities

Authors

  • István Piskóti University of Miskolc
  • László Molnár University of Miskolc
  • Rita Gulyásné Kerekes University of Miskolc
  • Szabolcs Nagy University of Miskolc
  • László Dankó University of Miskolc
  • Sándor Karajz University of Miskolc
  • Zoltán Bartha University of Miskolc
  • Mónika Kis-Orloczki University of Miskolc

Keywords:

competitiveness, marketability, social innovation

Abstract

Economic development and competitiveness of a region depends on the success of its companies. It is very important in the development of regions that lag behind in many fields, economic activity that those corporations should get community support and should be parts of social innovation projects, which corporations support the development of their region with regional impacts of their competitive products and services. The model set up during our research describes the process of product choice market capability development-social marketing support. In the method suggested to certain elements of the model both ex ante and ex post competitiveness impact dimensions, market capability- demand approaches and supporting social marketing opportunities were added. Certain elements of the methodology has been tested through the example of the disadvantaged Cserehát, exploring specific opportunities, activities for social innovations.

Author Biographies

István Piskóti, University of Miskolc

Professor, CSc, Faculty of Economics

László Molnár, University of Miskolc

Assistant Professor, PhD, Faculty of Economics

Rita Gulyásné Kerekes, University of Miskolc

Associate Professor, PhD, Faculty of Economics

Szabolcs Nagy, University of Miskolc

Associate Professor, PhD, Faculty of Economics

László Dankó, University of Miskolc

Associate Professor, PhD, Faculty of Economics

Sándor Karajz, University of Miskolc

Associate Professor, PhD, Faculty of Economics

Zoltán Bartha, University of Miskolc

Associate Professor, PhD, Faculty of Economics

Mónika Kis-Orloczki, University of Miskolc

Assistant Lecturer, Faculty of Economics

References

Hoványi G. (1999): A vállalati versenyképesség makrogazdasági és globális háttere - Michael Porter két modelljének továbbfejlesztése, Közgazdasági szemle, XLVI. évf. (1999. november) pp. 1013–1029.

Deák Sz. (2000): A Porter-féle rombusz-modell főbb közgazdasági összefüggései, in: Lengyel I. (szerk.): Versenyképesség-regionális versenyképesség, SZTE Gazdaságtudományi Kar Közleményei, JATEPress, Szeged, 2000, pp. 67-87.

Dinya L. –Domán Sz. (2004): Gazdasági hálózatok tanulmányozásának módszertani kérdései, in: Czagány László–Garai László (szerk.): A szociális identitás, az információ és a piac, SZTE Gazdaságtudományi Kar Közleményei, JATEPress, Szeged, pp. 127–150.

Lengyel I. (2003): Verseny és területi fejlődés, JATEPress, Szeged

Némethné Gál A. (2010): A kis- és középvállalatok versenyképessége – egy lehetséges elemzési keretrendszer, Közgazdasági Szemle, LVII. évf. (2010. február) pp. 181–193.

Piskóti I. (2012): Régió- és településmarketing, Akadémiai Kiadó, Budapest

Piskóti I. (2012): Elemek a társadalmi marketing modelljéhez, Marketing és menedzsment, XLVI. évf. (3. sz.) pp. 64-73.

Piskóti I. – Nagy Sz. – Dankó L. – Molnár L. – Marien A. (2012): A társadalmi marketing paradigmái - OTKA kutatási jelentés, Miskolci Egyetem, Miskolc

Török Á. (1999): A versenyképesség és a technológiamenedzsment, in: Inzelt A. (szerk.): Bevezetés az innováció-menedzsmentbe, Műszaki Könyvkiadó, Budapest, pp. 74–95.

Downloads

Published

2015-11-15

How to Cite

Piskóti, I., Molnár, L., Gulyásné Kerekes, R., Nagy, S., Dankó, L., Karajz, S., Bartha, Z., & Kis-Orloczki, M. (2015). Competitive products and social marketing opportunities to improve their market capabilities. Strategic Issues of Northern Hungary, 12(02), 94–106. Retrieved from https://ojs.uni-miskolc.hu/index.php/stratfuz/article/view/3389