The potential impact of extreme egalitarianism and self-declared gatekeepers on the cooperation between the university and the community - the experiences of a domestic participatory action research

Authors

  • György Málovics University of Szeged
  • Barbara Mihók Hungarian Academy of Sciences
  • István Szentistványi Akciókutatók a Fenntarthatóságért Egyesület (AKUT)
  • Judit Juhász University of Szeged
  • Boglárka Méreiné Berki University of Szeged
  • Janka Tóth Missed 1000 Years Non-Profit Association
  • Mihály Nagy Missed 1000 Years Non-Profit Association

Keywords:

participatory action research (PAR), marginalized communities, university - local community partnership, university-local community partnership, extreme egalitarianism, self-declared gatekeepers

Abstract

In this article, we reflect on university-community partnerships based on our experiences related to a participatory action research (PAR) process in partnership with Roma representatives and underclass Roma communities in Hungary. The focus will be on the influence of two innercommunity factors: extreme egalitarianism and self-declared gatekeepers. We reflect on the pragmatic and ethical dilemmas and contradictions these phenomena might cause in relation to university-community cooperation. Our results show that the presence of these factors might push the cooperation into a contradictory direction both in a moral and practical sense. Participants might often feel that they have to make compromises concerning those values and standards which they are committed to (e.g. at the expense of equality, justice and emancipation for the workability of the cooperation). These pressures also make the practical effects of cooperative processes contradictory and uncertain. Therefore, on one hand working by the approach of PAR, choosing the engaged and cooperative way committed to equality, social justice, participation and emancipation is not the easy way of academic work. However, action orientated university-community partnerships (including PAR) force researchers to test the workability of their academic knowledge by applying it in real-life situations and interventions. This way such processes enrich academic knowledge (of researchers) in a way which does not happen in conventional research approaches and thus secure a new level (quality) of understanding compared to conventional research approaches.

Author Biographies

György Málovics , University of Szeged

PhD, Associate Professor, University of Szeged, Faculty of Economics, Research Centre

Barbara Mihók, Hungarian Academy of Sciences

PhD, Reserach Fellow, Hungarian Academy of Sciences, Centre for Ecological Research

István Szentistványi, Akciókutatók a Fenntarthatóságért Egyesület (AKUT)

teacher-volunteer, Akciókutatók a Fenntarthatóságért Egyesület (AKUT)

Judit Juhász, University of Szeged

PhD student, University of Szeged, Faculty of Economics, Research Centre

Boglárka Méreiné Berki, University of Szeged

PhD student, University of Szeged, Faculty of Economics, Research Centre

Janka Tóth, Missed 1000 Years Non-Profit Association

economist - volunteer, Missed 1000 Years Non-Profit Association

Mihály Nagy, Missed 1000 Years Non-Profit Association

President, Missed 1000 Years Non-Profit Association

References

BAJMÓCY Z. – GÉBERT J. – ELEKES Z. – PÁLI-DOMBI J. (2016): Beszélünk a részvételről… Megyei jogú városok fejlesztési dokumentumainak elemzése az érintettek részvételének aspektusából. Tér és Társadalom, 30(2), 45-62.

BODORKÓS B. (2010): Társadalmi részvétel a fenntartható vidékfejlesztésben: a részvételi akciókutatás lehetőségei. Doktori értekezés, Szent István Egyetem, Környezettudományi Doktori Iskola, Gödöllő, http://szie.hu//file/tti/archivum/Bodorkos_B_ertekezes.pdf.Letöltés: 2011.05.28.

BRADBURY, H. – REASON, P. (2003) Action research. An opportunity for revitalizing research purpose and practices. Qualitative Social Work, 2(2), 155–175.

BRADBURY-HUANG, H. (2010): What is good action research? Why the resurgent interest? Action Research, 8(1), 93-109.

CLOVER, D. (2011): Successes and challenges of feminist arts- based participatory methodologies with homeless/street-involved women in Victoria. Action Research, 9(1), 12–26.

COGHLAN, D. - BRYDON-MILLER, M. (2015): The SAGE Encyclopedia of Action Research. London: SAGE

DICK, B. (2015): Reflections on the SAGE Encyclopedia of Action Research and what it says about action research and its methodologies. Action Research, 13(4), 431–444.

DILLON, M. (2014): A Foucauldian analysis of power relations in an action research study. Action Research, 12(2), 209–223.

GÉBERT J. - BAJMÓCY Z. - MÁLOVICS GY. - PATAKI GY.(2016): Eszközöktől a jóllétig: A helyi gazdaságfejlesztés körvonalai a képességszemléletben. Tér és Társadalom, HARPER, K. - STEGER, T. - FILCAK, R. (2009): Environmental Justice and Roma Communities in Central and Eastern Europe.Environmental Policy and Governance, LADÁNYI, J. - SZELÉNYI, I. (2004): A kirekesztettség változó formái. Budapest: Napvilág Kiadó.

LETIECQ, B. - SCHMALZBAUER, L. (2012): Community-based participatory research with Mexican migrants in a new rural destination: A good fit? Action Research, 10(3), 244–259.

MÁLOVICS GY. - JUHÁSZ J. - MÉREINÉ BERKI B. (2015): Részvételi technikák és a marginalizált társadalmi csoportok részvétele a helyi fejlesztési döntésekben. SZTE GTK Műhelytanulmányok, 2015/2.

MÁLOVICS GY. - JUHÁSZ J. - MIHÓK B. - SZENTISTVÁNYI I. - NAGY M. (é.n.)„Csak tíz, húsz... száz év múlva ne ez a dal legyen!” – Részvételi akciókutatással a képessé tételért és átalakulásért. Kovász (megjelenés alatt)

MULLETT, J. (2015): Issues of equity and empowerment in knowledge democracy: Three community based research examples. Action Research, 13(3), 248–261.

PUTNAM, R. D.(1993): Making democracy work: Civic traditions in modern Italy. Princeton: Princeton University Press.

SEIDMAN, I. (1998): Interviewing as Qualitative Research. A Guide for Researchers in Education and the Social Sciences. London: Teachers College Press.

SMITH, L. - BRATINI, L. - CHAMBERS, D-A. - JENSEN, R.V. - ROMERO, L. (2010): Between idealism and reality: Meeting the challenges of participatory action research. Action Research, 8(4), 407–425.

SZOMBATI K. (2011): A részvétel problémája az akciókutatásban: A mezőcsáti fejlesztőmunka tanulságai. In. Részvétel – akció – kutatás. Magyarországi tapasztalatok a részvételi-, akció és kooperatív kutatásokból (szerk.: Pataki Gy., Vári A.)Budapest: MTA Szociológiai Kutatóintézet, 52-83.

TITSCHER, S. - MEYER M. - WODAK R. - VETTERE. (2000): Methods of text and discourse analysis. London: Sage.

VAN DER MEULEN, E. (2011): Action research with sex workers: Dismantling barriers and building bridges. Action Research, 9(4), 370–384.

Downloads

Published

2017-04-15

How to Cite

Málovics, G., Mihók, B., Szentistványi, I., Juhász, J., Méreiné Berki, B., Tóth, J., & Nagy, M. (2017). The potential impact of extreme egalitarianism and self-declared gatekeepers on the cooperation between the university and the community - the experiences of a domestic participatory action research. Strategic Issues of Northern Hungary, 14(01), 67–76. Retrieved from https://ojs.uni-miskolc.hu/index.php/stratfuz/article/view/4144