A szélsőséges egyenlősdi és önjelölt ajtónállók lehetséges hatása az egyetem-közösség együttműködésre – egy hazai részvételi akciókutatás tapasztalatai

Szerzők

  • Málovics György Szegedi Tudományegyetem
  • Mihók Barbara Magyar Tudományos Akadémia
  • Szentistványi István Akciókutatók a Fenntarthatóságért Egyesület (AKUT)
  • Juhász Judit Szegedi Tudományegyetem
  • Méreiné Berki Boglárka Szegedi Tudományegyetem
  • Tóth Janka Elszalasztott 1000 Év Közhasznú Egyesület
  • Nagy Mihály Elszalasztott 1000 Év Közhasznú Egyesület

Kulcsszavak:

részvételi akciókutatás, marginalizált közösségek, egyetem-helyi közösség együttműködés, szélsőséges egyenlősdi, önjelölt ajtónállók

Absztrakt

Jelen tanulmányban egy olyan kezdeményezést mutatunk be, amely egyetemi és nem egyetemi helyi szereplők együttműködésével folyik, a részvételi akciókutatás (RAK) elvének megfelelően, és amelynek fő céljai a helyi társadalmi kirekesztés csökkentéséhez kapcsolódnak. Tanulmányunk fókuszában annak elemzése áll, hogy a szélsőséges egyenlítősdi, illetve az önjelölt ajtónállók jelenléte, mint esetünkben a marginalizált, szegregált közösségek belső jellemzői, milyen nehézségeket okoznak a résztvevőknek egy egyetem-helyi közösség együttműködés során.

Szerző életrajzok

Málovics György, Szegedi Tudományegyetem

PhD, egyetemi docens, SZTE GTK Kutatóközpont

Mihók Barbara, Magyar Tudományos Akadémia

PhD, tudományos munkatárs, MTA Ökológiai Kutatóközpont

Szentistványi István, Akciókutatók a Fenntarthatóságért Egyesület (AKUT)

tanár-önkéntes, Akciókutatók a Fenntarthatóságért Egyesület (AKUT)

Juhász Judit, Szegedi Tudományegyetem

PhD hallgató, SZTE GTK Kutatóközpont

Méreiné Berki Boglárka, Szegedi Tudományegyetem

PhD hallgató, SZTE GTK Kutatóközpont

Tóth Janka, Elszalasztott 1000 Év Közhasznú Egyesület

közgazdász-önkéntes, Elszalasztott 1000 Év Közhasznú Egyesület

Nagy Mihály, Elszalasztott 1000 Év Közhasznú Egyesület

elnök, Elszalasztott 1000 Év Közhasznú Egyesület

Hivatkozások

BAJMÓCY Z. – GÉBERT J. – ELEKES Z. – PÁLI-DOMBI J. (2016): Beszélünk a részvételről… Megyei jogú városok fejlesztési dokumentumainak elemzése az érintettek részvételének aspektusából. Tér és Társadalom, 30(2), 45-62.

BODORKÓS B. (2010): Társadalmi részvétel a fenntartható vidékfejlesztésben: a részvételi akciókutatás lehetőségei. Doktori értekezés, Szent István Egyetem, Környezettudományi Doktori Iskola, Gödöllő, http://szie.hu//file/tti/archivum/Bodorkos_B_ertekezes.pdf.Letöltés: 2011.05.28.

BRADBURY, H. – REASON, P. (2003) Action research. An opportunity for revitalizing research purpose and practices. Qualitative Social Work, 2(2), 155–175.

BRADBURY-HUANG, H. (2010): What is good action research? Why the resurgent interest? Action Research, 8(1), 93-109.

CLOVER, D. (2011): Successes and challenges of feminist arts- based participatory methodologies with homeless/street-involved women in Victoria. Action Research, 9(1), 12–26.

COGHLAN, D. - BRYDON-MILLER, M. (2015): The SAGE Encyclopedia of Action Research. London: SAGE

DICK, B. (2015): Reflections on the SAGE Encyclopedia of Action Research and what it says about action research and its methodologies. Action Research, 13(4), 431–444.

DILLON, M. (2014): A Foucauldian analysis of power relations in an action research study. Action Research, 12(2), 209–223.

GÉBERT J. - BAJMÓCY Z. - MÁLOVICS GY. - PATAKI GY.(2016): Eszközöktől a jóllétig: A helyi gazdaságfejlesztés körvonalai a képességszemléletben. Tér és Társadalom, HARPER, K. - STEGER, T. - FILCAK, R. (2009): Environmental Justice and Roma Communities in Central and Eastern Europe.Environmental Policy and Governance, LADÁNYI, J. - SZELÉNYI, I. (2004): A kirekesztettség változó formái. Budapest: Napvilág Kiadó.

LETIECQ, B. - SCHMALZBAUER, L. (2012): Community-based participatory research with Mexican migrants in a new rural destination: A good fit? Action Research, 10(3), 244–259.

MÁLOVICS GY. - JUHÁSZ J. - MÉREINÉ BERKI B. (2015): Részvételi technikák és a marginalizált társadalmi csoportok részvétele a helyi fejlesztési döntésekben. SZTE GTK Műhelytanulmányok, 2015/2.

MÁLOVICS GY. - JUHÁSZ J. - MIHÓK B. - SZENTISTVÁNYI I. - NAGY M. (é.n.)„Csak tíz, húsz... száz év múlva ne ez a dal legyen!” – Részvételi akciókutatással a képessé tételért és átalakulásért. Kovász (megjelenés alatt)

MULLETT, J. (2015): Issues of equity and empowerment in knowledge democracy: Three community based research examples. Action Research, 13(3), 248–261.

PUTNAM, R. D.(1993): Making democracy work: Civic traditions in modern Italy. Princeton: Princeton University Press.

SEIDMAN, I. (1998): Interviewing as Qualitative Research. A Guide for Researchers in Education and the Social Sciences. London: Teachers College Press.

SMITH, L. - BRATINI, L. - CHAMBERS, D-A. - JENSEN, R.V. - ROMERO, L. (2010): Between idealism and reality: Meeting the challenges of participatory action research. Action Research, 8(4), 407–425.

SZOMBATI K. (2011): A részvétel problémája az akciókutatásban: A mezőcsáti fejlesztőmunka tanulságai. In. Részvétel – akció – kutatás. Magyarországi tapasztalatok a részvételi-, akció és kooperatív kutatásokból (szerk.: Pataki Gy., Vári A.)Budapest: MTA Szociológiai Kutatóintézet, 52-83.

TITSCHER, S. - MEYER M. - WODAK R. - VETTERE. (2000): Methods of text and discourse analysis. London: Sage.

VAN DER MEULEN, E. (2011): Action research with sex workers: Dismantling barriers and building bridges. Action Research, 9(4), 370–384.

##submission.downloads##

Megjelent

2017-04-15

Hogyan kell idézni

Málovics, G., Mihók, B., Szentistványi, I., Juhász, J., Méreiné Berki, B., Tóth, J., & Nagy, M. (2017). A szélsőséges egyenlősdi és önjelölt ajtónállók lehetséges hatása az egyetem-közösség együttműködésre – egy hazai részvételi akciókutatás tapasztalatai. Észak-magyarországi Stratégiai Füzetek, 14(01), 67–76. Elérés forrás https://ojs.uni-miskolc.hu/index.php/stratfuz/article/view/4144