Operational efficiency of the public service organizations – the example of a waterworks

Authors

  • Diána Orosz State Audit Office

Keywords:

public service organizations, performance management, value creation, public economics

Abstract

In my study I attempt to determine the operational efficiency of public service organizations through the example of a water service. The selection of this topic was influenced by several factors. The public accountability and efficiency of the public funds usage in the last period is increasingly appreciated. In the case of public service organizations, the definition of value should be based on the conceptual nature of the public service, since public services can be used by everyone. After that, I present the specificities of the operation and management of public service organizations, because these features, in my opinion, have a decisive influence on the framework of the performance management system to be set up, together with the efficiency of the operation. In this study I attempt to set up a possible test model for management processes that is valuebased and can contribute to the efficient operation of public service organizations. My model consists of three parts, defining a value system, creating a "valuation map", determining and analyzing risk elements. The model will be tested for a public service organization, which means that the organization is characterized by operational efficiency.

Author Biography

Diána Orosz, State Audit Office

számvevő vezető, főtanácsos, Állami Számvevőszék

References

ÁSZ (2011): Az Állami Számvevőszék stratégiája (2011): https://www.asz.hu/storage/files/files/ASZ_strategia/asz_strategia.pdf (letöltés dátuma: 2017. április 8.)

CHIKÁN A. (1997): Vállalatok és funkciók integrációja, Zárótanulmány, http://edok.lib.uni-corvinus.hu/257/1/Z8_Chik%C3%A1n.pdf (letöltés dátuma: 2017. április 8.)

EUROSTAT (1996): European System of Accounts (ESA, 95). EUROSTAT, Luxembourg.

KOCZISZKY, GY.-VERESNÉ S.M. (2016): Közszolgáltató szervezetek hatékonyságnövelésének lehetőségei. Észak-magyarországi Stratégiai füzetek XIII. évfolyam 2.szám pp.41-56.

Magyarország Közigazgatás-és Közszolgáltatás-fejlesztési Stratégiája 2014-2020 (2015), http://www.kormany.hu/download/8/42/40000/K%C3%B6zigazgat%C3%A1s_feljeszt%C3%A9si_strat%C3%A9gia_.pdf (letöltés dátuma: 2017. április 8.)

MAROSÁN, GY.(2002): Stratégiai menedzsment, Zsigmond Király Főiskola, Budapest.

MÉSZÁROS, T. (2002): A stratégia jövője. A jövő stratégiája. Aula Kiadó, Budapest.

WIMMER, Á. (2000): A vállalati teljesítménymérés az értékteremtés szolgálatában. PhD. értekezés, Budapesti Közgazdaságtudományi és Államigazgatási Egyetem, Gazdálkodástudományi Kar, Gazdálkodástani PhD.

Downloads

Published

2018-05-15

How to Cite

Orosz, D. (2018). Operational efficiency of the public service organizations – the example of a waterworks. Strategic Issues of Northern Hungary, 15(02), 18–27. Retrieved from https://ojs.uni-miskolc.hu/index.php/stratfuz/article/view/4181