Sensitivity of domestic small and medium-sized enterprises to social problems based on the experiences of a questionnaire survey

Authors

  • Klára Szűcsné Markovics University of Miskolc

Keywords:

social innovation, social problems, sensitivity to social problems

Abstract

Identification of social problems and adopting a sensitive approach to resolving them are crucial elements of social innovation. This study aims to investigate the opinion of the Hungarian corporate sphere about social problems and social innovation. More specifically, this study attempts to uncover what senior corporate management thinks of the following issues: (1) the presence of social problems and disadvantaged groups; (2) the role of social innovation in improving the quality of life of disadvantaged groups; and (3) the role of enterprises in responding to social problems.

Author Biography

Klára Szűcsné Markovics, University of Miskolc

PhD, Associate Professor, University of Miskolc

References

BENEDEK J., KOCZISZKY GY., VERESNÉ SOMOSI M. (2015): Új innovációs paradigma? Regionális társadalmi innovációs potenciál javításának lehetősége szakértői rendszer segítségével, lehetőségek és korlátok, In: Veresné Somosi Mariann: „Mérleg és Kihívások” IX. Nemzetközi Tudományos Konferencia, Konferencia kiadvány, Miskolci Egyetem, Gazdaságtudományi Kar, 247-254.

BULUT C., EREN H., HALAC D. S. (2013): Social Innovation and Psychometric Analysis, Procedia – Social and Behavioral Sciences, 82 (1) 122-130.

CAULIER-GRICE, J. DAVIES, A. PATRICK, R. NORMAN, W. (2012): Defining Social Innovation. A deliverable of the project: “The theoretical, empirical and policy foundations for building social innovation in Europe” (TEPSIE), European Commission – 7th Framework Programme, Brussels: European Commission, DG Research

LESSA, B., SOUZA, A. C., SILVA FILHO, J. C. (2016): Education In Cooperative Cells As A Social Innovation: A Case Study In The Brazilian Semiarid. Innovation & Management Review, 13 (3), 166-175. DOI: https://doi.org/10.1016/j.rai.2016.06.004

MULGAN G., TUCKER S., ALI R., SANDERS B. (2007): Social Innovation - What It Is, Why It Matters And How It Can Be Accelerated, Said Business School, Oxford University, London

NEMES, G., VARGA, Á. (2015): Társadalmi innováció és társadalmi tanulás a vidékfejlesztésben – sikerek, problémák, dilemmák, In: Veresné Somosi Mariann: „Mérleg és Kihívások” IX. Nemzetközi Tudományos Konferencia, Konferencia kiadvány, Miskolci Egyetem, Gazdaságtudományi Kar, 434-444.

OECD-LEED Forum in Social Innovations honlapja: http://www.oecd.org/fr/cfe/leed/forum-social-innovations.htm; Letöltés ideje: 2019. január

OSLO KÉZIKÖNYV (2005): Oslo Manual - Guidelines for Collecting and Interpreting Innovation Data, 3rd Edition, OECD Publishing, 2005.

PACZÁRI V. (2018): Társadalmi innovációk, avagy lehetőséggé alakított problémák Magyarországon, In: Torgyik J. (szerk.): Néhány társadalomtudományi kutatás és innováció; International Research Institute sro, Komárno, Slovakia, DOI: https://doi.org/10.18427/iri-2018-0099

PHILLS JR. J. R., DEIGLMEIER K., MILLER D. T. (2008): Rediscovering Social Innovation, Stanford Social Innovation Review, 6 (4), 34-43.

POL, E., VILLE, S. (2009): Social innovation: Buzz word or enduring term? The Journal of Behavioral and Experimental Economics, 38 (6), 878-885.

SZEGEDI K., FÜLÖP GY., BERECZK Á. (2015): Fogalmi meghatározások, modellek és példák a vállalati társadalmi felelősség és a társadalmi innováció hazai és nemzetközi irodalmából; Észak-magyarországi Stratégiai Füzetek, 12 (2), 122-128.

Y2Y honlapja: https://youth2youth.hu/blog/megmagyarazo-mi-az-a-tarsadalmi-innovacio/; Letöltés ideje: 2019. január

Downloads

Published

2019-04-15

How to Cite

Szűcsné Markovics, K. (2019). Sensitivity of domestic small and medium-sized enterprises to social problems based on the experiences of a questionnaire survey. Strategic Issues of Northern Hungary, 16(01), 59–75. Retrieved from https://ojs.uni-miskolc.hu/index.php/stratfuz/article/view/4278