Strengthening compliance culture in waterlargest water service supplier companies
Keywords:
compliance, public service, water service supplier companies, managementAbstract
In my thesis I have outlined the academic background of compliance, the development of corporate compliance and I tried to describe the conceptual elements of compliance, its position in organization, and its potential benefits. Besides the large private-owned multinational companies in Hungary, there are more and more local companies-not just in the financial sector applying a compliance approach in corporate management. The compliance organizational culture in Hungarian public service is not yet a commonly used approach.
Based on public website information, I have examined ten domestic water service suppliers from point of view, to what extent have the elements of the compliance management system required for the establishment and operation of the compliance organization have been developed in their organization. Based on these, could a compliance organization be established at a big water service supplier. Based on this study and also on the corporate structure of the largest water service supplier, I developed a possible compliance organization.
The implementation of a GRC system, presented in this thesis, can only be effective if all employees of the company engages in a positive way and believes it will serve them and that it really creates added value. They should understands that the added value of this system will also facilitates their work and is not about another administrative nuisance that they have to put up with and get through with.
References
BALOGH M. (2015): A munkaügyi compliance audit. Wolters Kluwer Kft, Budapest.
FARKAS F. (2013): A változásmenedzsment elmélete és gyakorlata. Akadémiai Kiadó, Budapest.
FERENCZI A. (2002): Az Enron-ügy könyvvizsgálói tanulságai. SZAKma Számvitel-Adó-Könyvvizsgálat 2002/2. pp. 85-89.
IVANYOS J. (2013): Vállalati kockázatkezelés. Digitális Tankönyvtár.
KÖZPONTI STATISZTIKAI HIVATAL (2014): Statisztikai évkönyv.
PIAC ÉS PROFIT (2016): Mi is az a compliance? http://www.piacesprofit.hu/kkv_cegblog/mi-is-az-a-compliance/
PULAY GY.: (2014): A korrupció megelőzése a szervezeti integritás megerősítése által. Pénzügyi Szemle, 2014/2. pp.151-166., Budapest.
SÁNTHA GY. – KLOTZ P. (2013): Integritásmenedzsment, „Szervezetigazgatás, szervezetfejlesztés, integritás” modul. Nemzeti Közszolgálati Egyetem, Vezető- és Továbbképzési Intézet, Törzsanyag az Integritásmenedzsment tárgyhoz. Budapest.
SEBESTYÉN B. (2017): Az aktivitást az ötödik pezsgőbontás után is muszáj fenntartatni, MAVÍZ,Vízmű Panoráma 2017/1. pp. 15-16.
Solvergoup.hu (2010): Compliance vezető (officer) képességek, készségek és feladatok http://solvergroup.hu/sajtoszoba/compliance-vezeto-%28officer%29-kepessegek-keszsegek-es-feladatok
SZABÓ K.CS. (2015): Compliance szerepe és felelőssége a magyar bank/tőke és biztosítási piacon, Alapítvány a Pénzügyi Kultúra Fejlesztéséért: Compliance Summit előadások http://apkf.eu/files/compliance/1_SzKC.pdf
TÓTH R. (2016): Compliance vs. commitment Forrás: https://www.tothrobi.hu/blog/compliance-vs-commitment/
ZSEBŐK L. (2016): Milyen a jó minőségű szolgáltatás, MAVÍZ, Vízmű Panoráma 2016/1. pp. 26-28.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

