Strengthening compliance culture in waterlargest water service supplier companies

Authors

  • Ádám Nagy State Audit Office

Keywords:

compliance, public service, water service supplier companies, management

Abstract

In my thesis I have outlined the academic background of compliance, the development of corporate compliance and I tried to describe the conceptual elements of compliance, its position in organization, and its potential benefits. Besides the large private-owned multinational companies in Hungary, there are more and more local companies-not just in the financial sector applying a compliance approach in corporate management. The compliance organizational culture in Hungarian public service is not yet a commonly used approach.
Based on public website information, I have examined ten domestic water service suppliers from point of view, to what extent have the elements of the compliance management system required for the establishment and operation of the compliance organization have been developed in their organization. Based on these, could a compliance organization be established at a big water service supplier. Based on this study and also on the corporate structure of the largest water service supplier, I developed a possible compliance organization.
The implementation of a GRC system, presented in this thesis, can only be effective if all employees of the company engages in a positive way and believes it will serve them and that it really creates added value. They should understands that the added value of this system will also facilitates their work and is not about another administrative nuisance that they have to put up with and get through with.

Author Biography

Ádám Nagy, State Audit Office

Chief Auditor, Sate Audit Office

References

BALOGH M. (2015): A munkaügyi compliance audit. Wolters Kluwer Kft, Budapest.

FARKAS F. (2013): A változásmenedzsment elmélete és gyakorlata. Akadémiai Kiadó, Budapest.

FERENCZI A. (2002): Az Enron-ügy könyvvizsgálói tanulságai. SZAKma Számvitel-Adó-Könyvvizsgálat 2002/2. pp. 85-89.

IVANYOS J. (2013): Vállalati kockázatkezelés. Digitális Tankönyvtár.

KÖZPONTI STATISZTIKAI HIVATAL (2014): Statisztikai évkönyv.

PIAC ÉS PROFIT (2016): Mi is az a compliance? http://www.piacesprofit.hu/kkv_cegblog/mi-is-az-a-compliance/

PULAY GY.: (2014): A korrupció megelőzése a szervezeti integritás megerősítése által. Pénzügyi Szemle, 2014/2. pp.151-166., Budapest.

SÁNTHA GY. – KLOTZ P. (2013): Integritásmenedzsment, „Szervezetigazgatás, szervezetfejlesztés, integritás” modul. Nemzeti Közszolgálati Egyetem, Vezető- és Továbbképzési Intézet, Törzsanyag az Integritásmenedzsment tárgyhoz. Budapest.

SEBESTYÉN B. (2017): Az aktivitást az ötödik pezsgőbontás után is muszáj fenntartatni, MAVÍZ,Vízmű Panoráma 2017/1. pp. 15-16.

Solvergoup.hu (2010): Compliance vezető (officer) képességek, készségek és feladatok http://solvergroup.hu/sajtoszoba/compliance-vezeto-%28officer%29-kepessegek-keszsegek-es-feladatok

SZABÓ K.CS. (2015): Compliance szerepe és felelőssége a magyar bank/tőke és biztosítási piacon, Alapítvány a Pénzügyi Kultúra Fejlesztéséért: Compliance Summit előadások http://apkf.eu/files/compliance/1_SzKC.pdf

TÓTH R. (2016): Compliance vs. commitment Forrás: https://www.tothrobi.hu/blog/compliance-vs-commitment/

ZSEBŐK L. (2016): Milyen a jó minőségű szolgáltatás, MAVÍZ, Vízmű Panoráma 2016/1. pp. 26-28.

Downloads

Published

2018-05-15

How to Cite

Nagy, Ádám. (2018). Strengthening compliance culture in waterlargest water service supplier companies. Strategic Issues of Northern Hungary, 15(02), 55–64. Retrieved from https://ojs.uni-miskolc.hu/index.php/stratfuz/article/view/4185