Enterprises in Hungary from a Global Perspective - The Examination of Strategical Possibilities and Threats
Keywords:
Enterprises, SMEs, GlobalisationAbstract
Publications dealing with globalisation have paid relatively small attention to the fact how to influence the sphere of enterprises this
process so far. In our study – after clearing up some concepts and contexts we analyse which strategic possibilities and threats
globalisation means for small-sized, medium-sized and large enterprises operating in Hungary.
During the empirical research we determine the competition position of these enterprise groups, new elements of the global
competition perceived by them, more important categories of followed strategies, and the organisational and relationship system of
the enterprises, and where we can, we expound comparison with adequate data of earlier surveys.
References
ANTALÓCZY K. – ÉLTET- A.: Magyar vállalatok nemzetköziesedése – indítékok, hatások és problémák. Közgazdasági Szemle, 2002. 2.sz.
ÁCS J.Z. – SZERB L. – ULBERT J. – VARGA A.: GEM 2001 Magyarország. Gazdasági Minisztérium kiadványa, Budapest, 2001.
CHIKÁN A. – CZAKÓ E. – ZOLTAYNÉ PAPRIKA Z.: Vállalati versenyképesség a globalizálódó magyar gazdaságban. Akadémiai Kiadó, Budapest, 2002.
CSABA L.: Az átalakulás fejldéstörténete. Közgazdasági Szemle. 2002. 4.sz.
CSIKÓS-NAGY B.: Közgazdaságtan a globalizáció világában I-II. MTA Társadalomkutató Központ, Budapest, 2002.
FÜLÖP GY.: A globális vállalati stratégiák. Aula Kiadó, Budapest, 2001.
HOVÁNYI G.: Globális kihívások – menedzsmentválaszok. KJK-KERSZÖV Jogi és Üzleti Kiadó Kft. Budapest, 2001.
KOLODKO, G.W.: Globalizáció és a volt szocialista országok fejldési tendenciái. Kossuth Kiadó, Budapest, 2002.
LÁNYI K.: Vázlat a globalizációnak nevezett jelenségkör értelmezésérl. Közgazdasági Szemle, 2001. 6.sz.
LOSONCZ M.: A globalizáció hatásai. Cégvezetés, 2002. 6.sz.
MAKÓ CS.: A globalizáció hatása a szervezeti innovációra és a munkaervel szembeni követelményekre. A Közösen a Jövő Munkahelyeiért Alapítvány kiadványa, Budapest, 2001.
MÉSZÁROS T.: A stratégia jövje – a jöv stratégiája. Aula Kiadó, Budapest, 2002.