Solitude Standing Coaching as a New Leadership Development Method

Authors

  • Éva Heidrich University of Miskolc

Keywords:

Coaching, Leadership Methods, HRM

Abstract

Leadership is lonely business. Leaders have always found themselves alone in time of crisis and when it was about making tough
decisions. Coaching as a service is intended to decrease this loneliness with the appearance of a supportive partner, who is not there
for professional advises but who is there with paying attention, with listening without prejudice and with asking questions in these
hard times, thus developing the skills of the leader.
With the appearance of coaching as an activity in leadership studies many questions arise regarding its relation with HRM and
leadership development. This study aims to define coaching in the broader sense and also emphasizing the differences from other
leadership development methods, thus marking the distinct characteristics of it. Coaching is not only used in business. It is widely
used effectively in other segments of life. However the present study is limited to define and characterize types of business coaching.
Therefore this paper is laying the ground with defining the different coaching categories.

Author Biography

Éva Heidrich, University of Miskolc

Assistant Professor

References

BARACSAKAI, Z. – VELENCEI, J. (2005): A mester és az inasok; CEO Magazin, január

CHAPMAN, T. – BEST, B.-CASTEREN, P.; (2003): Executive coaching-Expolding the Myths, Palgrave-Macmillan

CHMELÁR, V. (2002): Coachinggal az üzleti aranyérmekért, Boss, szeptember, pp. 55-56.

CHMELÁR, V. (2005): Személyes mélyinterjú….. tanácsadóval, Budapest Coaching-személyiségfejlesztés-tanácsadás, Minségmenedzsment, június

CSÁSZÁR, CS, (2005): A tökéletesítés mvészete- Figyel Coaching Konferencia, június 1.; Eladás

DOBÁK és társai (1991): Vezetés-Szervezés, Aula

ELBERT, N. F. – FARKAS, F. (2000): Az emberi erforrások fejlesztése; in Személyzeti/emberi erforrás menedzsment kézikönyv, eds: Poór József, Karoliny Mártonné, KJK – KERSZÖV Jogi és Üzleti Kiadó Kft., Budapest

ERŐS, I. – HORVÁTH, T, (2004): Coaching Gestalt alapokon, Kézirat.

ERŐS, I. – BERND, C, (2004): Racionalitás és varázslat a szervezetben Néhány szó a Gestalt alapú tanácsadásról, Kézirat.

ERŐS, I. – BENTS, R.: Személyes vezeti tanácsadás (coaching), a korszer vezeti támogatás (2002): Kézikönyv a korszerű személyügyi munkához, Raabe

ESZES, L. (2005): Személyes interjú a TMI vezet tanácsadójával, Budapest

VOGELAUER, W. (2002): A coaching módszertani ABC-je. A sikeres tanácsadó gyakorlati kézikönyve, KJK-Kerszöv

VOGELAUER, W. (2002): Coaching a gyakorlatban, Vezetk szakszer tanácsadása és támogatása, KJK-Kerszöv

FRENYÓ, A. (2005): Személyes interjú a BB Conculting tanácsadójával

F. VÁRKONYI, ZS. (2003): Tanulom magam, M-érték Kiadó, Budapest

GOLEMAN, D. (2002): Érzelmi intelligencia a munkahelyen, Budapest

HARY, J. (2000): A coaching szerepe a szervezeti változások idején, Humánerforrás-menedzsment, augusztus

HEIDRICH, B.(2002): Szervezeti kultúra és interkulturális menedzsment, Human Telex Consulting Budapest

HEIDRICH, É. (2004): Mankó a változások kezeléséhez, MicroCad Konferencia.

HERSEY, P.: (1985) Sitoational Selling; Escondido, California.: Center for Leadership Studies, p. 27.

HERSEY, P. – BLANCHARD, K. (1969): Life cycle Theory of Leadership, Training and Development Journal, may.

HERSEY, P. – BLANCHARD, K. (1996) Management of Organizational Behavior, Utilizing Human Resources, London, Prentice Hall

HORVÁTH, A. (2004): Coaching, a tanuló szervezetté válás egyik útja, A coaching hozzájárulása az egyéni és szervezeti tanuláshoz; Szakdolgozat, Budapesti Közgazdaságtudományi és Államigazgatási Egyetem

HORVÁTH, T (2004): Helyzetkép a magyarországi coachingról, Pszichoterápia, augusztus

HORVÁTH, T. (2003): Coaching: a fejlesztés hatékony eszköze, Szakdolgozat, Szent István Egyetem

JOCHUM, E. – JOCHUM, I. (2001): Führungskrefte als coach? Personal, augusztus in Barna, Gy (2002): A vezet, mint coach; Humánerforrás-menedzsment, február.

KREISL, G. – GESTMANN, M. (2001): Team coaching leistet „Feuerwehr-Dienste”, Personal, augusztus in Barna, Gy (2002): A vezető, mint coach, Humánerforrás-menedzsment, február.

LANDSBERG, M. (1996): The Tao of Coaching, HarperCollins Business, in Horváth, T. (2003): Coaching: a fejlesztés hatékony eszköze, Szakdolgozat, Szent István Egyetem.

MEZEI, A. – ÖRDÖG, L. (2001): Executive Coaching a „nyer fegyver”, Munkaügyi Szemle, 10 szám, 15-18. old.

MOHÁCSI G, (2004): Érzelmi ösztönzés, Humán Fókusz

PINTERICS, J. (2001): Coaching, hogy szárnyaljon, Humán erk, pp. 46-47.

SHERMAN, S. – FREAS, A. (2004): The Wild West of Executive Coaching, Harward Business Review, november.

WEISS, D. (1993): Coaching and Counseling in the Workplace, New York: Amacom

ZEUSS, P. – SKIFFINGTON, S. (2000): The Complete Guide to Coaching at Work, McGraw-Hill, in Horváth, T. (2003): Coaching: a fejlesztés hatékony eszköze, Szakdolgozat, Szent István Egyetem.

Downloads

Published

2007-02-28

How to Cite

Heidrich, Éva. (2007). Solitude Standing Coaching as a New Leadership Development Method. Theory, Methodology, Practice – Review of Business and Management, 4(01), 17–23. Retrieved from https://ojs.uni-miskolc.hu/index.php/tmp/article/view/1332

Issue

Section

Articles