Solitude Standing Coaching as a New Leadership Development Method
Keywords:
Coaching, Leadership Methods, HRMAbstract
Leadership is lonely business. Leaders have always found themselves alone in time of crisis and when it was about making tough
decisions. Coaching as a service is intended to decrease this loneliness with the appearance of a supportive partner, who is not there
for professional advises but who is there with paying attention, with listening without prejudice and with asking questions in these
hard times, thus developing the skills of the leader.
With the appearance of coaching as an activity in leadership studies many questions arise regarding its relation with HRM and
leadership development. This study aims to define coaching in the broader sense and also emphasizing the differences from other
leadership development methods, thus marking the distinct characteristics of it. Coaching is not only used in business. It is widely
used effectively in other segments of life. However the present study is limited to define and characterize types of business coaching.
Therefore this paper is laying the ground with defining the different coaching categories.
References
BARACSAKAI, Z. – VELENCEI, J. (2005): A mester és az inasok; CEO Magazin, január
CHAPMAN, T. – BEST, B.-CASTEREN, P.; (2003): Executive coaching-Expolding the Myths, Palgrave-Macmillan
CHMELÁR, V. (2002): Coachinggal az üzleti aranyérmekért, Boss, szeptember, pp. 55-56.
CHMELÁR, V. (2005): Személyes mélyinterjú….. tanácsadóval, Budapest Coaching-személyiségfejlesztés-tanácsadás, Minségmenedzsment, június
CSÁSZÁR, CS, (2005): A tökéletesítés mvészete- Figyel Coaching Konferencia, június 1.; Eladás
DOBÁK és társai (1991): Vezetés-Szervezés, Aula
ELBERT, N. F. – FARKAS, F. (2000): Az emberi erforrások fejlesztése; in Személyzeti/emberi erforrás menedzsment kézikönyv, eds: Poór József, Karoliny Mártonné, KJK – KERSZÖV Jogi és Üzleti Kiadó Kft., Budapest
ERŐS, I. – HORVÁTH, T, (2004): Coaching Gestalt alapokon, Kézirat.
ERŐS, I. – BERND, C, (2004): Racionalitás és varázslat a szervezetben Néhány szó a Gestalt alapú tanácsadásról, Kézirat.
ERŐS, I. – BENTS, R.: Személyes vezeti tanácsadás (coaching), a korszer vezeti támogatás (2002): Kézikönyv a korszerű személyügyi munkához, Raabe
ESZES, L. (2005): Személyes interjú a TMI vezet tanácsadójával, Budapest
VOGELAUER, W. (2002): A coaching módszertani ABC-je. A sikeres tanácsadó gyakorlati kézikönyve, KJK-Kerszöv
VOGELAUER, W. (2002): Coaching a gyakorlatban, Vezetk szakszer tanácsadása és támogatása, KJK-Kerszöv
FRENYÓ, A. (2005): Személyes interjú a BB Conculting tanácsadójával
F. VÁRKONYI, ZS. (2003): Tanulom magam, M-érték Kiadó, Budapest
GOLEMAN, D. (2002): Érzelmi intelligencia a munkahelyen, Budapest
HARY, J. (2000): A coaching szerepe a szervezeti változások idején, Humánerforrás-menedzsment, augusztus
HEIDRICH, B.(2002): Szervezeti kultúra és interkulturális menedzsment, Human Telex Consulting Budapest
HEIDRICH, É. (2004): Mankó a változások kezeléséhez, MicroCad Konferencia.
HERSEY, P.: (1985) Sitoational Selling; Escondido, California.: Center for Leadership Studies, p. 27.
HERSEY, P. – BLANCHARD, K. (1969): Life cycle Theory of Leadership, Training and Development Journal, may.
HERSEY, P. – BLANCHARD, K. (1996) Management of Organizational Behavior, Utilizing Human Resources, London, Prentice Hall
HORVÁTH, A. (2004): Coaching, a tanuló szervezetté válás egyik útja, A coaching hozzájárulása az egyéni és szervezeti tanuláshoz; Szakdolgozat, Budapesti Közgazdaságtudományi és Államigazgatási Egyetem
HORVÁTH, T (2004): Helyzetkép a magyarországi coachingról, Pszichoterápia, augusztus
HORVÁTH, T. (2003): Coaching: a fejlesztés hatékony eszköze, Szakdolgozat, Szent István Egyetem
JOCHUM, E. – JOCHUM, I. (2001): Führungskrefte als coach? Personal, augusztus in Barna, Gy (2002): A vezet, mint coach; Humánerforrás-menedzsment, február.
KREISL, G. – GESTMANN, M. (2001): Team coaching leistet „Feuerwehr-Dienste”, Personal, augusztus in Barna, Gy (2002): A vezető, mint coach, Humánerforrás-menedzsment, február.
LANDSBERG, M. (1996): The Tao of Coaching, HarperCollins Business, in Horváth, T. (2003): Coaching: a fejlesztés hatékony eszköze, Szakdolgozat, Szent István Egyetem.
MEZEI, A. – ÖRDÖG, L. (2001): Executive Coaching a „nyer fegyver”, Munkaügyi Szemle, 10 szám, 15-18. old.
MOHÁCSI G, (2004): Érzelmi ösztönzés, Humán Fókusz
PINTERICS, J. (2001): Coaching, hogy szárnyaljon, Humán erk, pp. 46-47.
SHERMAN, S. – FREAS, A. (2004): The Wild West of Executive Coaching, Harward Business Review, november.
WEISS, D. (1993): Coaching and Counseling in the Workplace, New York: Amacom
ZEUSS, P. – SKIFFINGTON, S. (2000): The Complete Guide to Coaching at Work, McGraw-Hill, in Horváth, T. (2003): Coaching: a fejlesztés hatékony eszköze, Szakdolgozat, Szent István Egyetem.