Factors Affecting the Public Judgement of Consumer Protection Authorities

Authors

  • Csilla Margit Csiszár University of Miskolc

Keywords:

institutional system, function of consumer protection, public judgement model of consumer protection authorities

Abstract

The article first introduces the state-provided institutions for consumer protection in Hungary, then examines and systematises those factors having a significant impact on the public judgement of the work of consumer protection authorities. The study is based on the presumption that the public judgement of the work of consumer protection institutions is affected by many factors, and that these factors can be grouped and counted. After examining the main fields of activities of consumer protection institutions and the main factors and aspects affecting the judgement of the public, a model for the measurement of satisfaction is proposed.

Author Biography

Csilla Margit Csiszár, University of Miskolc

Assistant Lecturer

References

évi CLV. törvény a fogyasztóvédelemről (Act CLV of 1997 on consumer protection (Hungary))

BALÁS, I. - HEGYI J. (2000): Az államigazgatási szervek felügyeleti ellenőrzésének módszertana. (The methodology of control over administrative bodies) Hungarian Public Administration, november of 2000. vol. L. iss. 11., pp. 656-667

BALLA, Z. (1998): Az irányítás és a felügyelet jogintézményeinek egyes kérdései, különös tekintettel a felsőoktatásra. (Questions of the legal institutions of control and supervision, especially in the higher education)

Hungarian Public Administration, march of 1998. vol. XLVIII. iss. 3. pp. 168-171

BALOGH, ZS. (1999): A környezetvédelemmel, egészségüggyel és a fogyasztóvédelemmel kapcsolatos felügyeletekről. (About inspectorates regarding environment protection, healthcare and consumer protection) Hungarian Public Administration issue 1-2 of 1999 pp. 28-45

BALL, A. D. - COELHO, P. S. - MACHÁS, A. (2004): The Role of Communication and Trust in Explaining Customer Loyalty: an extension to the ECSI Model. European Journal of Marketing, 2004. Vol. 38. No. 9-10, pp. 1272-1293

BEE, W. Y. - T, RAMAYAH – WAN, N. W. S. (2012): Satisfaction and trust on customer loyalty: a PLS approach Business Strategy Series, 2012 Vol. 13(4), pp. 154 - 167

BÉRCESI, F. - IVANCSICS I. (2003): A felügyeleti ellenőrzés. (The supervisory control) Hungarian Public Administration, february of 2003., vol. LIII. iss.2. pp. 65-83

BODONYI M. - MÁRKUS G.- MALATINSZKYNÉ L. I.(2002): Közpénzek ellenőrzése II. (The control of public money) Perfekt Gazdasági Tanácsadó, Oktató és Kiadó Rt. 2002

BODNÁR, J. - KISS J. - MITEV H.- P. KOVÁCS I.- RITTER T. (2001): Fogyasztóvédelem (Consumer protection) Kereskedelmi Sajtóügynökség Kft. Budapest, 2001.

BRUHN, M. - MURMANN, B. (1998): Nationale Kundenbarometer: Messung von Qualitat und Zufriedenheit. Methodenvergleich und Entwurfeines Schweizer Kundenbarometers, Wiesbaden: Gabler Verlag

CSISZÁR, CS. M. (2012): Fogyasztóvédelmi intézményrendszerek és lakossági megítélésük Európában. (Institutional systems of consumer protection and their public judgement in Europe) Vezetéstudomány 2012. különszám, XLIII. évf., szeptember pp.108-116

DUMOND, E. J. (2000): Value management: an underlying framework International Journal of Operation-Production Management, Vol. 20, No. 9. pp. 1062-1077.

FEKETE, O. (2011): A felügyeleti szervek tevékenysége Magyarországon a fogyasztóvédelem egyes területein – kitekintéssel a rendszerszintű problémák megoldási lehetőségeire (The activities of supervisory bodies in Hungary in some areas of consumer protection – with an outlook on the possibilities solving the systemic level problems) PhD dissertation, University of Szeged, 2011. pp. 49-50

GRONHOLDT, L. – MARTENSEN, A. – KRISTENSEN, K. (2000): The relationship between customer satisfaction and loyalty: cross-industry differences Total Quality Management, Vol. 11, No. 4/5/6 (July), pp. 509-514

HETESI, E. (2002): A lojalitás mérési problémái a közüzemi szolgáltatóknál. A közszolgáltatások marketingje és menedzsmentje. (Loyalty measurement problems of public service providers. The marketing and management of public services) Announcements of the Faculty of Economics of the SZTE, JATEPress, pp. 205-218

HOFMEISTER, T. Á. - SIMON J. - SAJTOS L. (2003): A fogyasztói elégedettség (Consumer Satisfaction) Alinea Kiadó, Budapest,

KACSUKNÉ, B. L. – KISS T. (2009): Bevezetés az üzleti informatikába: Az e korszak üzletembere számára. (Introduction into business informatics for businessman of the e-age) Akadémiai Kiadó, Budapest

Govt. decision (2012): 1011/2012. (I. 23.) Korm. határozata Magyarország IV. középtávú fogyasztóvédelmi politikájának megvalósítására irányuló, 2014-ig szóló feladatterv végrehajtásához szükséges kormányzati intézkedésekről (Decision of the Hungarian Government on government actions necessary to the execution of the duty plan lasting until 2014 aiming on the execution of the fourth, middle long term consumer protecting policy)

Govt. decree (2009): 153/2009. (VII. 23.) Korm. rendelet a pénzügyi szektorban érvényesülő fogyasztóvédelem hatékonyságának növeléséhez szükséges egyes kérdésekről (Decree of the Hungarian Government on issues of improvement of consumer protection in the financial sector)

MADARÁSZ, T. (1998): A magyar államigazgatási jog alapjai, (Fundamentals of the Hungarian administrative law) Tankönyvkiadó, 1989. p. 428

MAGYARORSZÁG ALAPTÖRVÉNYE (The Fundamental Law of Hungary)

NFH (2012): A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság alapító okirata (The founding charter of the Hungarian Authority for Consumer Protection) http://www.nfh.hu/magyar/hasznos/jogi_kalauz/jogszabalyok/jogszabhirlevel/jsz_120608_1.html

NGM (2011): 26/2011. (VII. 29.) NGM utasítás a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Szervezeti és Működési Szabályzatának kiadásáról (Ministry for National Economy ordinance on the publishment of the Organisational and Functional Rules of the Hungarian Authority for Consumer Protection)

http://www.nfh.hu/informaciok/uvegzseb/uveg_dok/szmsz1.html

PARASURAMAN, A. - ZEITHAML, V. A. - BERRY, L. L. (1985): A Conceptual Model of Service Quality and Its Implications for Future Research, Journal of Marketing, Vol. 49, No. 4, pp. 41-50.

STAUSS, B. - SEIDEL, W. (2006): Prozessuale Zufriedenheitsermittlung und Zufriedenheitsdynamik bei Dienstleistungen, in: Homburg, C. (Hrsg.): Kundenzufriedenheit, Konzepte – Methoden – Erfahrungen, 6. Auflage, Wiesbaden, S. pp.171-195.

SZŰCS, A. (2003): Piacfelügyelet az Európai Unióban. Fogyasztóvédelem, a fogyasztók egészségének védelme. (Market surveillance in the European Union. Consumer protection, the protection of the health of the consumers) European leaflets 45. Common publishment of the Governmental Strategic Analytical Center of The Office of the Prime Minister and the Ministry of Foreign Affairs (HU)

ZSUFFA, I. (1975): Az irányítás, vezetés, felügyelet és ellenőrzés szervezéstani megközelítése, (Organisation-oriented approach to control, leading, management, and supervision) TISZI Kiadó

VIGVARI, A. (2002): az ellenőrzési funkció felértékelődése és a modern gazdálkodás kihívásai. (The rise of the value of supervisory functions and the challenges of a modern economy) Management Science, vol.XXXIII. iss. 10. pp. 45-57

Downloads

Published

2012-10-15

How to Cite

Csiszár, C. M. (2012). Factors Affecting the Public Judgement of Consumer Protection Authorities. Theory, Methodology, Practice – Review of Business and Management, 8(02), 5–10. Retrieved from https://ojs.uni-miskolc.hu/index.php/tmp/article/view/1422

Issue

Section

Articles