Relations between R&D Activities and Tax Allowances in Hungarian Car Trade Companies
Keywords:
business enterprises, SMEs, innovation, R&D, tax allowanceAbstract
The research, development and innovation (R&D&I) activities of enterprises are highly influenced by the socio-economic environment. The product, process, and organizational innovations of enterprises can be stimulated both by direct and indirect tools. In this study, we listed all the R&D related tax allowances that are part of the corporate income tax regulation. By using primary data (including all Hungarian business associations), we analyzed how the car trading companies could utilize the available tax allowances. Our results showed how effective these tax allowances were in stimulating research and development activities. In our study, our main focus was to identify the reason for the low number of innovation activities.
References
ACEA (2010): Cars, Trucks and the Environment. European Automobile Manufacturers Association.
http://www.acea.be/images/uploads/files/20100309_Brochure_Cars_Trucks_ and the Environment.pdf. Retrieved: January 2014.
ÁDÁM, V. (2013): Robbanás várható a magyar autógyártásban, (Explosion expected in the Hungarian automobile industry). napi.hu online news portal. http://www.napi.hu/magyar_gazdasag/robbanas_varhato_a_magyar_autogyartasban_hamarosan.570023.html Retrieved: January 2014.
ANTALÓCZY, K., & SASS, M. (2011): Válságkezelés előremeneküléssel (Crisis management, escape forward). Külgazdaság, LV.évf., 2011.máj.-jún., pp.31-63.
BÁLINT, S. (2009): Autógyártás Magyarországon (Automobile industry in Hungary). http://www.sci-tech.hu/autogyartas.sci-tech.hu/00home/01home.htm. Retrieved: January 2014.
BUSINESS EUROPE (2009): Tax exemption for the starter enterprises!http://www.iparosujsag.hu/mindennapi-innovacio/440. Retrieved: May 2011.
QUALYSOFT INFORMATION TECHNOLOGY LTD (2012): http://hirek.prim.hu/cikk/2012/05/03/van_keresnivalojuk_az_autoiparban_a_magyar_it_cegeknek. Retrieved: December 2014.
DARÓCZI, M. (2005): Gépberuházások ösztönzése napjainkban a Magyar mezőgazdaságban (Motivations of machine investment in the recent Hungarian agriculture). In: Tóth L., Magó L. (Eds.),MTA Agrár-Műszaki Bizottság XXIX. Kutatási és Fejlesztési Tanácskozásának kiadványa. FVM Mezőgazdasági Gépesítési Intézet, Gödöllő, pp. 176-179
DEMETER, K. (2010): Miért nem lesz gyors a kilábalás az autóiparban? (Why there will be no fast recovery in the car industry?)
http://www.vg.hu/vallalatok/ipar/miert-nem-lesz-gyors-a-kilabalas-az-autoiparban-326069 Retrieved: January 2014.
ERNST & YOUNG. (2013): http://www.boon.hu/ernst-and-young-a-magyar-autogyartas-a-legversenykepesebbek-kozott-van/2222475
FREEMAN, L.C. (1979): Centrality in Social Networks: I. Conceptual Clarification. Social Networks 1. pp.215-239. Retrieved: December 2014.
GURABI, A. (2009): Hogyan is lehetne a növekedést fenntartani adózás helyett, de legálisan? (How could we sustain legal growth instead of paying taxes?) Autó márkakereskedő 2009/1. 15. p.
GYUKICS, R., KLAUBER, M., PALÓCZ, É., PÁCZI, E., & VAKHAL P. (2011): A magyar kis- és középvállalatok beszál-lítói szerepének erősítéséről szóló stratégia kidolgozása a gép- és gépjárműipari ágazatban: a jelenlegi helyzet tanulságai és a lehetőségek kihasználásának eszközei (Elaboration of the Enhance of the Hungarian small-and medium sized enterprises supplier role strategy in the machine and automobile industry: the lessons of the recent scene and the tools of the utilizations). http://www.kopintalapitvany.hu/kutatas/Commerz_beszall/amagyarkkv_beszallitoi.pdf Retrieved: Szeptember 2014.
HAVAS, A. (2007): A vállalati K+F és innovációs tevékenységek ösztönzésének lehetőségei Magyarországon.(Opportunities of the Inspiration of The Corporate R&D activity). http://econ.core.hu/file/download/havas/vallalatik+f.pdf. Retrieved: July 2014.
HOFFER, I., & KATONA, V. (2012): Fogalmi kapaszkodók a kkv-k innovációs gyakorlatában (National prehensile in the practice of the Small and Medium sized enterprises). Management Sciences 43rd year (9) pp. 46-58.
http://vallalkozas.munka.hu/c/document_library/get_file?uuid=dc76b74b-f18f-477f-8ab1-86fd2b0857a2&groupId=60592 Retrieved: January 2014.
HUSTI, I. (1999): A mezőgazdasági gépesítés ökonómiája és menedzsmentje(Economy and Management of the Mechanization of Agriculture). Mezőgazdasági Szaktudás Kiadó. Budapest, 18. p.
ILLÉS, CS.B., HUSTINÉ BÉRES, K., DUNAY, A., & PATAKI, L. (2011): Impacts of Taxation on Small and Medium Enterprises in Central Eastern Europe. p. 77-91. (In: Kondellas, Bill (ed.): Business in Central and Eastern Europe: Cross-Atlantic Perspectives. Northeastern Illinois University, Chicago, USA, p. 299)
ILLÉS, CS. B., DUNAY, A., & PATAKI, L. (2012): The impact of EU-accession on the economic support level of farms in Visegrad countries; Annals of the Polish Association of Agricultural and Agribusiness Economists,14: (6) pp. 95-98.
ILLÉS, Cs. B.,., DUNAY, A., & HUSTINÉ BÉRES, K. (2013): Tax system and innovation activities - a case study on Hungarian small and medium enterprises, Gazdaság és Társadalom 5: (4) pp. 45-66.
INZELT, A., & SZERB, L. (2003): Az innovációs aktivitás vizsgálata ökonometriai módszerekkel (Monitoring of the Activity of the Innovation with Econometrical Methods), Közgazdasági Szemle. 50. évf.(11). pp. 1002-1021.
IVÁNYI, A. SZ., & HOFFER, I.(2011): Innováció a vállalkozásfejlesztésben(Innovation of the Corporate Development). Budapest. Aula Kiadó
KEMENCZEI, N. (2010): Hová húz az autóipar Magyarországon? (What is the Direction of the Hungarian Automobile Industry?).Külgazdaság, LIV. évf., 2010. March–April, pp. 63–80.
KISS, J. (2013): A vállalatok szerepe a magyar innovációs rendszerben (The role of enterprises in the Hungarian innovation system). InA. Inzelt &Z. Bajmócy (Eds.),Innovációs rendszerek – Szereplők, kapcsolatok és intézményekpp.111-123.Szeged:JATE Press
KNOWLEDGE@WHARTON (2007): Innovation Networks: Looking for Ideas Outside the Company. Interview with Larry Huston. November 14. http://knowledge.wharton.upenn.edu/article/innovation-networks-looking-for-ideas-outside-the-company/. Retrieved: July 2012.
LEWIS, M. W., WELSH, M. A., DEHLER, G. E., & GREEN, S. G. (2002): Product Development Tensions: Exploring Contrasting. Styles of Project Management. Academy of Management Journal, Vol. 45. No. 3. pp.546–564.
LUNDVALL, B.-Å. (1992):National Systems of Innovation: Towards a Theory of Innovation and Interactive Learning., London: Pinter.
MOGYORÓSI P., BUCSAI K., & TYETYÁK ZS. (2009): A vállalkozások innovációs képességének fontossága. Innováció lépésről-lépésre (Az innováció gyakorlati tudnivalói). (The Weight of the Corporates Innovation Power, Innovation step by step (practical knowledge of the innovation). Budapest, Industrial Economy Research and Advisor Ltd., http://www.ikt.hu/Innovacio_lepesrol_lepesre.pdf. Retrieved: Szeptember 2010.
MTI (2013): Jól húz a magyar autóipar (The Hungarian automobile industry is thrive well. http://www.portfolio.hu/gazdasag/jol_huz_a_magyar_autoipar.191416.html Retreieved: January 2014.
OECD (2010): The Automobile industry in and beyond the crisis, Chapter 2.
http://www.oecd.org/eco/outlook/44089863.pdf Retrieved: January 2014.
RECHNITZER, J., SMAHÓ, M. (2012):A jármű- és autóipar hatása a kelet-közép-európai térség versenyképességére, (The Vehicle and Car Industry‟s Impact to the Central-East-European Competitiveness), Hungarian Science 2012. July, pp. 38-47.
TARNÓI, G. (2007): K+F: Gondolatok a kutatásról,fejlesztésről, innovációról (R&D: Ideas about the research, development, innovation). Budapest. Irodalom Kft. p. 233.
WARDA, J. (2006): Tax Treatment of Business Investments in Intellectual Assets: An International Comparison, OECD Science, Technology and Industry Working Papers, 2006/04, OECD Publishing. http://dx.doi.org/10.1787/672304513676