Possible Sources for Progress of the Shared Service Market in Hungary
Keywords:
Shared Services, Hungarian Service Market, Source StrategyAbstract
The aim of a shared service model is improving processes and ensuring more cost-efficient operation. In this paper I focus on the
Hungarian shared service market. In my research I analyzed a number of Hungarian shared service case studies to disclose the main
characteristics of the market. To determine those drivers that contribute to the growth and those obstacles that hinder it, I
interviewed some key experts from these service markets. In this paper I introduce the role of Central and Eastern Europe in the
global market, the importance of this sector in the labor market and state budget and uncover the competition among the regional
countries. I compared the positions of these countries in this competition and analyzed what could be the break point for Hungary.
References
BERTA, László (2011), “Áll az outsourcing piac: miért nem jönnek a beruházások?”, HR portál, Retrieved: 20.12.2011 http://www.hrportal.hu/hr/all-az-outsourcing-piac-miert-nem-jonnek-a-beruhazasok-20110902.html
BILICS, Brigitta (2005), “Regionális üzleti központok Magyarországon”, Budapesti Gazdasági Főiskola, Külkereskedelmi Főiskolai Kar, Szakdolgozat, Budapest
BUNNA, Gyula (2010), “A szolgáltató központok országa lettünk”, PricewaterhouseCoopers, Innoportál, Retrieved: 22.11.2011 http://www.innoportal.hu/a-szolgaltato-kozpontok-orszaga-lehetunk
CSÉFALVAY, Zoltán (2005), “Mit tanulhat Magyarország Indiától?”, HVG, Retrieved: 22.02.2012 http://img8.hvg.hu/velemeny/20050901csefalvay2
Ecoline (2009), “Outsourcing világranglista – Szlovákia nagyobbat zuhant, mint Magyarország”, Retrieved: 19.11.2011: http://ecoline.hu/ecoline/2009/5/19/20090519_outsourcing
ERDŐS, Gabriella (2005), “Szolgáltató-központok”, IT Business Online, Retrieved: 20.02.2012 http://www.itbusiness.hu/Fooldal/hetilap/Focus/Szolgaltato_kozpontok.html
European Commission (EC) (2002), “Candidate Countries Eurobarometer 2001”, Directorate-General Press and Communication, pp. 35-37
Figyelőnet (2009), “A szolgáltató központok hazája lehetünk”, Retrieved: 11.10.2011 http://fn.hir24.hu/ceghirek/2009/05/11/szolgaltato_kozpontok_hazaja_lehetunk
Figyelőnet (2011), “Megrettentek a szolgáltató központok”, Retrieved: 16.05.2012 http://fn.hir24.hu/karrier/2011/11/09/megrettentek-a-szolgaltato-kozpontok/
GYIMÓTHY, Éva (2011a), “Miért nem szerveznek ki a magyar cégek?”, HR portál, Retrieved: 19.11.2011 http://www.hrportal.hu/hr/miert-nem-szerveznek-ki-a-magyar-cegek-20110606.html
GYIMÓTHY, Éva (2011b), “A szolgáltató szektor lehet hazánk kitörési pontja”, HR portál, Retrieved: 25.01.2012 http://www.hrportal.hu/hr/a-szolgaltato-szektor-lehet-hazank-kitoresi-pontja-20111111.html
MÁRTONFFY, Attila (2010a), “Fővárosközpontúak a szolgáltató központok”, IT Business, Budapest, Vol. 8., No. 17. pp. 60.
MÁRTONFFY, Attila (2010b), “Töretlen szolgáltatók”, IT Business, Vol. 8., No. 18.
NAGY, Bálint (2010), “Interjú Vass Tiborral az E.On kelet-európai szolgáltatási igazgatójával”, IT Business Online, Budapest, Retrieved: 22.10.2011: http://www.itbusiness.hu/Fooldal/hetilap/vipstafeta/Vass_Tibor.html
SEBÖK, Orsolya (2006), “Középről az élre”, Piac&Profit Magazin, Vol. 10., No. 5, pp. 56-58.
SSC Recruitment (2010), “Az átlagnál magasabb munkaerő mozgás okai”, Retrieved: 20.11.2011: http://sscguide.hu/news.php?extend.1
SZILÁGYI, Katalin (2011), “Hogyan működhetnek hatékonyabban a szolgáltató központok?”, HR portál, Retrieved: 21.01.2012 http://www.hrportal.hu/hr/hogyan-mukodhetnek-hatekonyabban-a-szolgaltato-kozpontok-20111114.html
THORNILEY, Daniel (2003) “Shared Services - Moving into Central and Eastern Europe”, The Economist, White Paper, pp. 14-18.
WÉBER, Balázs (2008), “A vidéki városok is vonzhatják a szolgáltató központokat”, Menedzsment Fórum, 2008. január 29., Retrieved: 10.04.2012 http://www.iir-hungary.hu/!site/downloads/sajto/beszeres_mfor_01_29.pdf