Possible Sources for Progress of the Shared Service Market in Hungary

Authors

  • Róbert Marciniak University of Miskolc

Keywords:

Shared Services, Hungarian Service Market, Source Strategy

Abstract

The aim of a shared service model is improving processes and ensuring more cost-efficient operation. In this paper I focus on the
Hungarian shared service market. In my research I analyzed a number of Hungarian shared service case studies to disclose the main
characteristics of the market. To determine those drivers that contribute to the growth and those obstacles that hinder it, I
interviewed some key experts from these service markets. In this paper I introduce the role of Central and Eastern Europe in the
global market, the importance of this sector in the labor market and state budget and uncover the competition among the regional
countries. I compared the positions of these countries in this competition and analyzed what could be the break point for Hungary.

Author Biography

Róbert Marciniak, University of Miskolc

Assistant Lecturer

References

BERTA, László (2011), “Áll az outsourcing piac: miért nem jönnek a beruházások?”, HR portál, Retrieved: 20.12.2011 http://www.hrportal.hu/hr/all-az-outsourcing-piac-miert-nem-jonnek-a-beruhazasok-20110902.html

BILICS, Brigitta (2005), “Regionális üzleti központok Magyarországon”, Budapesti Gazdasági Főiskola, Külkereskedelmi Főiskolai Kar, Szakdolgozat, Budapest

BUNNA, Gyula (2010), “A szolgáltató központok országa lettünk”, PricewaterhouseCoopers, Innoportál, Retrieved: 22.11.2011 http://www.innoportal.hu/a-szolgaltato-kozpontok-orszaga-lehetunk

CSÉFALVAY, Zoltán (2005), “Mit tanulhat Magyarország Indiától?”, HVG, Retrieved: 22.02.2012 http://img8.hvg.hu/velemeny/20050901csefalvay2

Ecoline (2009), “Outsourcing világranglista – Szlovákia nagyobbat zuhant, mint Magyarország”, Retrieved: 19.11.2011: http://ecoline.hu/ecoline/2009/5/19/20090519_outsourcing

ERDŐS, Gabriella (2005), “Szolgáltató-központok”, IT Business Online, Retrieved: 20.02.2012 http://www.itbusiness.hu/Fooldal/hetilap/Focus/Szolgaltato_kozpontok.html

European Commission (EC) (2002), “Candidate Countries Eurobarometer 2001”, Directorate-General Press and Communication, pp. 35-37

Figyelőnet (2009), “A szolgáltató központok hazája lehetünk”, Retrieved: 11.10.2011 http://fn.hir24.hu/ceghirek/2009/05/11/szolgaltato_kozpontok_hazaja_lehetunk

Figyelőnet (2011), “Megrettentek a szolgáltató központok”, Retrieved: 16.05.2012 http://fn.hir24.hu/karrier/2011/11/09/megrettentek-a-szolgaltato-kozpontok/

GYIMÓTHY, Éva (2011a), “Miért nem szerveznek ki a magyar cégek?”, HR portál, Retrieved: 19.11.2011 http://www.hrportal.hu/hr/miert-nem-szerveznek-ki-a-magyar-cegek-20110606.html

GYIMÓTHY, Éva (2011b), “A szolgáltató szektor lehet hazánk kitörési pontja”, HR portál, Retrieved: 25.01.2012 http://www.hrportal.hu/hr/a-szolgaltato-szektor-lehet-hazank-kitoresi-pontja-20111111.html

MÁRTONFFY, Attila (2010a), “Fővárosközpontúak a szolgáltató központok”, IT Business, Budapest, Vol. 8., No. 17. pp. 60.

MÁRTONFFY, Attila (2010b), “Töretlen szolgáltatók”, IT Business, Vol. 8., No. 18.

NAGY, Bálint (2010), “Interjú Vass Tiborral az E.On kelet-európai szolgáltatási igazgatójával”, IT Business Online, Budapest, Retrieved: 22.10.2011: http://www.itbusiness.hu/Fooldal/hetilap/vipstafeta/Vass_Tibor.html

SEBÖK, Orsolya (2006), “Középről az élre”, Piac&Profit Magazin, Vol. 10., No. 5, pp. 56-58.

SSC Recruitment (2010), “Az átlagnál magasabb munkaerő mozgás okai”, Retrieved: 20.11.2011: http://sscguide.hu/news.php?extend.1

SZILÁGYI, Katalin (2011), “Hogyan működhetnek hatékonyabban a szolgáltató központok?”, HR portál, Retrieved: 21.01.2012 http://www.hrportal.hu/hr/hogyan-mukodhetnek-hatekonyabban-a-szolgaltato-kozpontok-20111114.html

THORNILEY, Daniel (2003) “Shared Services - Moving into Central and Eastern Europe”, The Economist, White Paper, pp. 14-18.

WÉBER, Balázs (2008), “A vidéki városok is vonzhatják a szolgáltató központokat”, Menedzsment Fórum, 2008. január 29., Retrieved: 10.04.2012 http://www.iir-hungary.hu/!site/downloads/sajto/beszeres_mfor_01_29.pdf

Downloads

Published

2012-07-15

How to Cite

Marciniak, R. (2012). Possible Sources for Progress of the Shared Service Market in Hungary. Theory, Methodology, Practice – Review of Business and Management, 8(01), 41–45. Retrieved from https://ojs.uni-miskolc.hu/index.php/tmp/article/view/1413

Issue

Section

Articles