Human Resources in the Hungarian Shared Service Centers

Authors

  • Róbert Marciniak University of Miskolc

Keywords:

shared services, service management, human resource management, strategic management

Abstract

In my research I am analyzing the Hungarian shared service market to disclose the directions of progress and the sources of impedimental factors. This paper introduces the role of human resources in Hungarian Shared Service Organizations to gain answers to questions such as why this sector resists recruitment from universities and secondary schools to such a high degree, why there is such a high turnover rate in this sector, and whether there are any career options in these Shared Service Organizations.

Author Biography

Róbert Marciniak, University of Miskolc

Assistant Lecturer

References

DALESKE, C. B., (2012). Shared services – from service centers to efficiency innovation centers. Innovation for Growth, Retrieved: 04.05.2012 http://innovationforgrowth.wordpress.com/2012/03/26/shared-services-from-service-centers-to-efficiency-innovation-centers/

DOBÁK, E., (2009). Milyen egy szolgáltató központ ideális munkatársa?, HR Portál, Retrieved: 24.11.2012 http://www.hrportal.hu/c/milyen-egy-szolgaltato-kozpont-idealis-munkatarsa-20090928.html

Figyelő Online, (2009). Átmozgatás. Cég-piac rovat, Budapest, Retrieved: 20.08.2011 http://www.figyelo.hu/cikkek/171179_atmozgatas

Grafton Group (2012). Itt a fizetési lista - ennyit lehet keresni a szolgáltató központokban, Retrieved: 12.12.2012, http://www.napi.hu/magyar_gazdasag/itt_a_fizetesi_lista_ennyit_lehet_keresni_a_szolgaltato_kozpontokban.535680.html

GYIMÓTHY, É., (2011). A szolgáltató szektor lehet hazánk kitörési pontja.

HR Portál, Retrieved: 25.01.2012 http://www.hrportal.hu/hr/a-szolgaltato-szektor-lehet-hazank-kitoresi-pontja-20111111.html

HAYWARD, D., (2010). Lessons from Accenture’s 2010 Global Shared Service Conference. IDC Insight, Retrieved: 12.06.2011 http://www.accenture.com/SiteCollectionDocuments/PDF/Accenture_HPS_HSS_IDC_Opinion_Lessons_From_Accenure_Global_Shared_Services_Conference_Jan11.pdf

HR Portál, (2011). Fokozatosan javul a fiatalok nyelvtudása. HR Portál, Retrieved: 21.12.2012 http://www.hrportal.hu/c/fokozatosan-javul-a-fiatalok-nyelvtudasa-20110829.html

HR Portál, (2012a). A szolgáltató központok szívhatják fel a munkanélküli fiatalokat. HR Portál, Retrieved: 20.12.2012 http://www.hrportal.hu/c/a-szolgaltatokozpontok-szivhatjak-fel-a-munkanelkuli-fiatalokat-20121210.html

HR Portál, (2012b). Gondot okoz a fluktuáció a szolgáltató központoknak, Retrieved: 12.12.2012 http://www.hrportal.hu/c/gondot-okoz-a-fluktuacio-a-szolgaltato-kozpontoknak-20120802.htm

HR Portál, (2012c). Mennyit fizetnek a multik ügyféltámogató központjai?, Retrieved: 25.12.2012 http://www.hrportal.hu/hr/mennyit-fizetnek-a-multik-ugyfeltamogato-kozpontjai-20121105.html

KOVÁCS, G., (2010). Új távlatok a hazai SSC piacon. Outsourcing Center, Retrieved: 22.11.2012 http://outsourcingcenter.hu/2010/05/18/uj-tavlatok-a-hazai-ssc-piacon/

MÁRTONFFY, A., (2010). Fővárosközpontúak a szolgáltató központok. IT Business, Budapest, Vol. 8., No. 17. pp. 60.

NAGY, B., (2010). Interjú Vass Tiborral az E.On kelet-európai szolgáltatási igazgatójával. IT Business Online, Budapest, Retrieved: 22.10.2011 http://www.itbusiness.hu/Fooldal/hetilap/vipstafeta/Vass_Tibor.html

NAGY, E. - TÓTH, É. M. (2004). Fluktuáció a call centerben. Partnering magazin, pp. 29-31.

Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM), (2010). Digitális Magyarország 2010-2014. vitairat

PwC Report, (2010), A growing sector in a declining economy. Shared Service Sector in Hungary, Budapest, Retrieved: 15.06.2012 http://www.pwc.com/hu/en/pressroom/a-growing-sector-in-a-declining-economy.jhtml

RANDSTAD, (2011). Régióvezetők lehetnénk a szolgáltató központok tekintetében, Randstad Research Report, Retrieved: 12.01.2012 http://www.randstad.hu/hirek/regiovezetok_lehetnenk_a_szolgaltato_kozpontok_tekinteteben

REVICZKY, Z., (2012). 2020-ra 150 ezer diplomás fog hiányozni a magyar munkaerőpiacról, Népszabadság Online, Retrieved: 25.10.2012, http://nol.hu/gazdasag/2020-ra_150_ezer_diplomas_fog_hianyozni_a_magyar_munkaeropiacrol.

SEBÖK, O., (2006). Középről az élre. Piac&Profit Magazin, Vol. 10., No. 5, pp. 56-58.

SSC Recruitment, (2010). Az átlagnál magasabb munkaerő mozgás okai. Retrieved: 20.11.2011 http://sscguide.hu/news.php?extend.1

SÜTŐ, Z., (2012). A kiszervezés új formája - crowdsourcing, HR Portál, Retrieved: 04.05.2012, http://www.hrportal.hu/hr/a-kiszervezes-uj-formaja-crowdsourcing-20120209.html

SZABÓ, Y., (2012). Munkaerővadász ágazatok. Karrieriránytű, HVG Kiadó, Budapest

TAKÁCS, G., (2009). Állást ér a ritka nyelv ismerete. HR Portál, Retrieved: 12.11.2012 http://www.hrportal.hu/c/allast-er-a-ritka-nyelv-ismerete-20090423.html

THORNILEY, D., (2003). Shared Services – Moving into Central and Eastern Europe. The Economist, pp. 8

VG Online, (2012). A szolgáltató központok a magyar munkaerőpiac reménységei, Retrieved: 10.11.2012 http://www.vg.hu/vallalatok/szolgaltatas/a-szolgaltato-kozpontok-a-magyar-munkaeropiac-remenysegei-382014

Downloads

Published

2013-01-15

How to Cite

Marciniak, R. (2013). Human Resources in the Hungarian Shared Service Centers. Theory, Methodology, Practice – Review of Business and Management, 9(01), 63–70. Retrieved from https://ojs.uni-miskolc.hu/index.php/tmp/article/view/1445

Issue

Section

Articles