Human Resources in the Hungarian Shared Service Centers
Keywords:
shared services, service management, human resource management, strategic managementAbstract
In my research I am analyzing the Hungarian shared service market to disclose the directions of progress and the sources of impedimental factors. This paper introduces the role of human resources in Hungarian Shared Service Organizations to gain answers to questions such as why this sector resists recruitment from universities and secondary schools to such a high degree, why there is such a high turnover rate in this sector, and whether there are any career options in these Shared Service Organizations.
References
DALESKE, C. B., (2012). Shared services – from service centers to efficiency innovation centers. Innovation for Growth, Retrieved: 04.05.2012 http://innovationforgrowth.wordpress.com/2012/03/26/shared-services-from-service-centers-to-efficiency-innovation-centers/
DOBÁK, E., (2009). Milyen egy szolgáltató központ ideális munkatársa?, HR Portál, Retrieved: 24.11.2012 http://www.hrportal.hu/c/milyen-egy-szolgaltato-kozpont-idealis-munkatarsa-20090928.html
Figyelő Online, (2009). Átmozgatás. Cég-piac rovat, Budapest, Retrieved: 20.08.2011 http://www.figyelo.hu/cikkek/171179_atmozgatas
Grafton Group (2012). Itt a fizetési lista - ennyit lehet keresni a szolgáltató központokban, Retrieved: 12.12.2012, http://www.napi.hu/magyar_gazdasag/itt_a_fizetesi_lista_ennyit_lehet_keresni_a_szolgaltato_kozpontokban.535680.html
GYIMÓTHY, É., (2011). A szolgáltató szektor lehet hazánk kitörési pontja.
HR Portál, Retrieved: 25.01.2012 http://www.hrportal.hu/hr/a-szolgaltato-szektor-lehet-hazank-kitoresi-pontja-20111111.html
HAYWARD, D., (2010). Lessons from Accenture’s 2010 Global Shared Service Conference. IDC Insight, Retrieved: 12.06.2011 http://www.accenture.com/SiteCollectionDocuments/PDF/Accenture_HPS_HSS_IDC_Opinion_Lessons_From_Accenure_Global_Shared_Services_Conference_Jan11.pdf
HR Portál, (2011). Fokozatosan javul a fiatalok nyelvtudása. HR Portál, Retrieved: 21.12.2012 http://www.hrportal.hu/c/fokozatosan-javul-a-fiatalok-nyelvtudasa-20110829.html
HR Portál, (2012a). A szolgáltató központok szívhatják fel a munkanélküli fiatalokat. HR Portál, Retrieved: 20.12.2012 http://www.hrportal.hu/c/a-szolgaltatokozpontok-szivhatjak-fel-a-munkanelkuli-fiatalokat-20121210.html
HR Portál, (2012b). Gondot okoz a fluktuáció a szolgáltató központoknak, Retrieved: 12.12.2012 http://www.hrportal.hu/c/gondot-okoz-a-fluktuacio-a-szolgaltato-kozpontoknak-20120802.htm
HR Portál, (2012c). Mennyit fizetnek a multik ügyféltámogató központjai?, Retrieved: 25.12.2012 http://www.hrportal.hu/hr/mennyit-fizetnek-a-multik-ugyfeltamogato-kozpontjai-20121105.html
KOVÁCS, G., (2010). Új távlatok a hazai SSC piacon. Outsourcing Center, Retrieved: 22.11.2012 http://outsourcingcenter.hu/2010/05/18/uj-tavlatok-a-hazai-ssc-piacon/
MÁRTONFFY, A., (2010). Fővárosközpontúak a szolgáltató központok. IT Business, Budapest, Vol. 8., No. 17. pp. 60.
NAGY, B., (2010). Interjú Vass Tiborral az E.On kelet-európai szolgáltatási igazgatójával. IT Business Online, Budapest, Retrieved: 22.10.2011 http://www.itbusiness.hu/Fooldal/hetilap/vipstafeta/Vass_Tibor.html
NAGY, E. - TÓTH, É. M. (2004). Fluktuáció a call centerben. Partnering magazin, pp. 29-31.
Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM), (2010). Digitális Magyarország 2010-2014. vitairat
PwC Report, (2010), A growing sector in a declining economy. Shared Service Sector in Hungary, Budapest, Retrieved: 15.06.2012 http://www.pwc.com/hu/en/pressroom/a-growing-sector-in-a-declining-economy.jhtml
RANDSTAD, (2011). Régióvezetők lehetnénk a szolgáltató központok tekintetében, Randstad Research Report, Retrieved: 12.01.2012 http://www.randstad.hu/hirek/regiovezetok_lehetnenk_a_szolgaltato_kozpontok_tekinteteben
REVICZKY, Z., (2012). 2020-ra 150 ezer diplomás fog hiányozni a magyar munkaerőpiacról, Népszabadság Online, Retrieved: 25.10.2012, http://nol.hu/gazdasag/2020-ra_150_ezer_diplomas_fog_hianyozni_a_magyar_munkaeropiacrol.
SEBÖK, O., (2006). Középről az élre. Piac&Profit Magazin, Vol. 10., No. 5, pp. 56-58.
SSC Recruitment, (2010). Az átlagnál magasabb munkaerő mozgás okai. Retrieved: 20.11.2011 http://sscguide.hu/news.php?extend.1
SÜTŐ, Z., (2012). A kiszervezés új formája - crowdsourcing, HR Portál, Retrieved: 04.05.2012, http://www.hrportal.hu/hr/a-kiszervezes-uj-formaja-crowdsourcing-20120209.html
SZABÓ, Y., (2012). Munkaerővadász ágazatok. Karrieriránytű, HVG Kiadó, Budapest
TAKÁCS, G., (2009). Állást ér a ritka nyelv ismerete. HR Portál, Retrieved: 12.11.2012 http://www.hrportal.hu/c/allast-er-a-ritka-nyelv-ismerete-20090423.html
THORNILEY, D., (2003). Shared Services – Moving into Central and Eastern Europe. The Economist, pp. 8
VG Online, (2012). A szolgáltató központok a magyar munkaerőpiac reménységei, Retrieved: 10.11.2012 http://www.vg.hu/vallalatok/szolgaltatas/a-szolgaltato-kozpontok-a-magyar-munkaeropiac-remenysegei-382014