The Social Problem Sensitivity of the Hungarian Population and Their Social Marketing Sensitivity
Keywords:
Social problem identification, value community, stakeholder management, integrated social marketing, heory of reasoned-action, theory of planned-behaviourAbstract
This study moves beyond the institutional approach to social marketing, interpreting social marketing as an integrated model and
practice, with the objective of providing more complex solutions to social problems and promoting the achievement of social
objectives. The research program, which has been in progress for two years, interprets social marketing as being a form of
stakeholder management shaping behaviours acting along value communities. An empirical representative questionnaire inquiry is
introduced that assesses sensitivity, undertaking activities and feeling of responsibility of Hungarian citizens towards social
problems. This study also analyses the connections between the importance of values, problem-relatedness, individual responsibility,
information gathering habits and hindering-factor approaches, that is, Hungarian behavioural elements of integrated social
marketing applications.
References
ACHROL, R. S. – KOTLER, P. (1999): Marketing in the Network Economy. Journal of Marketing Vol. 63. Spec. Issue: 146–164.
ACHTERHOLT, G. (1991): Corporate Identity. Wiesbaden, Gabler Verlag
AJZEN, I. (1985). From intentions to actions: A theory of planned behavior. In J. Kuhi & J. Beckmann (Eds.), Action.control: From cognition to behavior (pp. 11.39). Heidelberg: Springer.
AJZEN, I. (1991): The Theory of Planned Behavior – Organizational Behavior and Human Decision Processes 50, 179-211
AJZEN,I. - FISCHBEIN,M. (1980): Understanding attitudes and predicting social behavior. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall
ANDREASEN, A. (2006): Social Marketing in the 21st Century. Thousand Oaks California, Sage Publications
BIEGER, Th. (2005): Management von Destinationen. München–Wien, Oldenbourg Verlag,
BRUHN, M. – TIlmes, J. (1989): Social marketing. Stuttgart, W. Kohlhammer
BRUHN,M.(2007): Kundenorientierung , Deutschen Taschenbuch Verlag, München
CDCenergy (2012): CDCenergy Social marketing Edition 2.0. - www.orau.gov
DAY, G. (1994): The Capabilities of Market-Driven Firms. J Mark 58: 37–52.
DINYA L. – FARKAS F. – HETESI E. – VERES Z. (szerk.) (2004): Nonbusiness marketing és menedzsment. Budapest, KJKKerszöv,
DOYLE, P. (2000): Értékvezérelt marketing – Panem Kiadó, Budapest
FREEMAN, E. – REED, D. (1983). Stockholders and Stakeholders: A New Perspective on Corporate Governance. California Management Review, Vol. 25 pp.88-106.
GROMBERG, E. C. (2006): Handbuch Sozial-Marketing. Berlin, Cornelsen Verlag,
GRÖNROSS, C. (1990): Relationship Approach to Marketing in Service Context: The Marketing and Organizational Behavior
Interface. Journal of Business Research 1: 3–11.
GRÖNROOS, C. (2000): Creating a Relationship Dialogue: Communication, Interaction and Value. The Marketing Review 1/1: 5– 15.
HAKANSSON, H.(2010): Határtalan hálózatok – Az üzleti kapcsolatok menedzsmentjének új szemlélete - Alinea Kiadó Budapest
HOFMEISTER-TÓTH, Á.-KELEMEN, K.-PISKÓTI, M.(2011): Enviromentally Conscious Consumption Patterns in Hungarian
Housholds – Society and Economy 33 1,pp. 51-68.
HOFMEISTER-TÓTH, Á.(2003): Fogyasztói magatartás Aula Kiadó, Budapest
KAHLE, L.R, Ed (1983) Social Values and Social Change: Adaptation to Life in America, New York: Praeger
KANDLER, C. (1980): Marketing-Management von Warentestinstitutionen. Berlin, Nicolai
KOTLER, P. – LEE, N. (2010): Social Marketing für eine bessere Welt. München, mi-Wirtschaftsbuch Verlag,
KOTLER, P. – ZALTMAN, G. (1971): Social marketing: An Approach to Planned Social Change. Journal of Marketing Vol. 35: 3–12.
MEFFERT, H. (2000): Marketing. Wiesbaden, Gabler Verlag
MÉRŐ É. (1992): Közérdekűség és nyilvánosság a nonprofit szférában. Marketing 2–3: 128–129.
PISKÓTI, I.(2011): A marketing elmélete - vevőorientációtól a társadalmi marketingig in. Kocziszky,Gy. (szerk.) Jubileumi
tanulmánykötet Nagy Aladár professzor 70. születésnapjára. 414 p. Miskolc: Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar, 2011. pp. 253-274.
PISKÓTI,I. (2011): A társadalmi marketing integrált rendszere - keretek és alkalmazások in. Kocziszky, Gy.-Szakály,D.(szerk.)
Tudásalapú társadalom - Tudásteremtés - Tudástranszfer - Értékrendváltás: VIII. Nemzetközi tudományos konferencia. Miskolc ;
Lillafüred, Magyarország, 2011.05.19-20. Miskolc: Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar, 2011. pp. 250-259.
REKETTYE G. (2003): A marketing új korszaka – az értékorientáció. Vezetéstudomány 30/6: 43–47.
RUCKH, M. – NOLL, Ch. – BORNHOLDT, M. (Hrsg.) (2006): Sozialmarketing als Stakeholder-Management. Bern–Stuttgart–Wien, Haupt Verlag, 343.
SIMON, J.(2010): Marketing az egészségügyben – Akadémiai Kiadó, Budapest