Changing Trends in ICT Use - A Generation Y Analysis

Authors

  • László Berényi University of Miskolc

DOI:

https://doi.org/10.18096/TMP.2017.01.02

Keywords:

ICT tools, preference analysis, digital competence

Abstract

The development in recent years of Information and Communication Technology (ICT) tools and equipment is notable. The question arises whether user behaviour follows technical progress. Statistics prove that the spread of the Internet in Hungary, especially the Mobile Internet, follows the EU trend. At the same time, the changes in equipment use are less spectacular. The paper analyses the data of a survey conducted among the business students of the University of Miskolc in 2012 and in 2015 related to the order of preference for some ICT tools. Empirical results confirm that changes in the utilisation of ICT tools are much slower than the appearance of new tools and solutions in the market; due to the increasing popularity of smartphones, the possibility of utilising them both in higher education and at work should be considered.

Author Biography

László Berényi, University of Miskolc

Associate Professor

References

COUPLAND, D. (1991). Generation X: Tales from an Accelerated Culture. New York: St. Martin’s Press.

KARCSICS, É. (2007). A versenyképes munkavállaló kompetenciái az Európai Unióban és Magyarországon. (Competences of Competitive Employees in the European Union and in Hungary). Európai Tükör, 12(3), 128-140.

KENDALL, M. G. (1970). Rank correlation methods. London: Griffin.

KINDLER, J. & PAPP, O. (1978). Komplex rendszerek vizsgálata: Összemérési módszerek. (Investigating Complex Systems: Comparison Methods). Budapest: Műszaki Könyvkiadó.

KSH (2014). Infokommunikációs (IKT-) eszközök és használatuk a háztartási, a vállalati (üzleti) és a közigazgatási szektorban, 2013. (Information and Communication (ICT) tools and their use in household, corporate (business) and the public sector, 2013). Retrieved: September 2015: http://www.ksh.hu/docs/hun/xftp/idoszaki/ikt/ikt13.pdf.

KSH (2015). Távközlés, internet, 2014. IV. negyedév. (Telecommunications, Internet, 4th quarter 2014). Statisztikai Tükör, 2015/21, 1-3.

KSH (2016). Távközlés, internet, televíziószolgáltatás, 2016. III. negyedév. (Telecommunications, Internet, TV services, 3rd quarter 2016). Statisztikai Tükör, 9. December 2016, 1-6.

PAIS, E. R. (2013). Alapvetések a Z generáció tudománykommunikációjához. (Foundations for the science communication of Generation Z). Project report. Pécs: University of Pécs.

RAPCSÁK, T. (2007). Többszempontú döntési problémák. (Multi-attribute decision problems). Budapest: Budapesti Corvinus Egyetem.

SAATY, T. L. (1980). The Analytic Hierarchy Process. New York: McGraw Hill. https://doi.org/10.21236/ADA214804

SASVÁRI, P. L. (2012a). Az információs rendszerek kisvállalati alkalmazásának vizsgálata, magyar- és horvátországi összehasonlító elemzés. (The penetration of information systems in small and medium-sized enterprises in Croatia and Hungary: A comparative study). Vezetéstudomány, 43 (Special Issue), 56-65. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2012.ksz1.06

SASVÁRI, P. L. (2012b). The Impact of Information Technology on Business Productivity: Revealing the Link between Company Size Categories and the Proliferation of Business Information Systems in Hungary. Saarbrücken: LAP Lambert Academic Publishing.

SASVÁRI, P., & WOLF, R. (2014). Austria and Hungary: Different stages of readiness to create added value by using business information systems. PRO PUBLICO BONO – Public Administration, 3, 169-178.

STRAUSS, W., & HOWE, N. (1991). Generations: The History of America's Future, 1584 to 2069. New York: William Morrow.

SZLÁVICZ, Á. & SZRETYKÓ, G. (2013). Az Y generáció munkával kapcsolatos elvárásai és a cégek EEMrendszereinek új kihívásai. (New work expectations of Generation Y and new chalenges for corporate EEM systems). Tér–Gazdaság–Ember, 1(1), 69-84.

TÖRŐCSIK, M. (ed.) (2015). A Z generáció magatartása és kommunikációja. (Behaviour and communication of Generation Z). Pécs: University of Pécs.

Downloads

Published

2017-08-15

How to Cite

Berényi, L. . (2017). Changing Trends in ICT Use - A Generation Y Analysis. Theory, Methodology, Practice - Review of Business and Management, 13(01), 9–16. https://doi.org/10.18096/TMP.2017.01.02