Availability Ranking and Regional Disparities of the Transport Infrastructure in Northern Hungary
Keywords:
Infrastructure, Regional development, Availability, Road network, Location theoryAbstract
Studies that analyze the economic impacts of the transport system mostly deal with entire countries or larger territories. However,
the effects of the transport system on regions or sub-regions have increasing importance. The inadequate quality and density of the
minor, access and connecting roads as well as the low quality of the transport services might be one of the most important reasons
for regional disparity. As a result, the quality and quantity of micro-relations should be included amongst the aims of road
infrastructure developments.
In the study I have described the availability position of the 174 Hungarian sub-regions. To streamline and enlarge the regional road
infrastructure would be necessary to improve our competitive potential and also to assist and increase the economic development
processes. Their economic, social and institutional terms have to possess satisfactory internal and external connections.
References
BAUM, H. – KORTE, J. (2002): “Introductory report” in Transport and economic development, Paris
DUSEK T. (2004): A területi elemzések alapjai, ELTE Regionális Földrajzi Tanszék, MTA-ELTE Regionális Tudományi Kutatócsoport, Budapest
ERDŐSI F. (2005): Magyarország közlekedési és távközlési földrajza. Dialóg Campus Kiadó, Budapest
FLEISCHER T. (2003) Az infrastruktúra-hálózatok és a gazdaság versenyképessége. A “Gazdasági versenyképesség: helyzetkép és az állami beavatkozás lehetőségei” című kutatás résztanulmánya, Budapest
JENSEN-BUTLER, C. N. – B. MADSEN (2005): Transport and regional growth in Handbook of Transport Strategy, Elsevier Ltd.
KENNETH, B. – HENSHER, D. (2005): Handbook of Transport Strategy, Policy and Institutions, Elsevier Ltd.
LENGYEL, I. – RECHNITZER, J. (2002): Regionális gazdaságtan, Dialóg Campus Kiadó, Budapest
NAGY Z. (2007): Miskolc város pozícióinak változásai a magyar városhálózatban a 19. század végétől napjainkig, Debreceni Egyetem Statistical Yearbooks: Hungarian Central Statistical Office, 2007.
TÓTH G. (2005): Az autópályák szerepe a regionális folyamatokban, KSH
TÓTH G. (2006): Centrum-periféria viszonyok vizsgálata a hazai közúthálózaton, Területi Statisztika 9. 46. évf., 5. szám, pp. 476-493.
VERES L. (2005): Piacok elérhetősége az európai gazdasági térben. Európai Kihívások III. Tudományos Konferencia, Szeged
VICKERMAN R. (2002): “Introductory report” in Transport and economic development, Paris